"Dziecko z niepełnosprawnością ruchową"

Identyfikator Librowy: 43933

Spis treści

Wstęp 7

1. Znaczenie prawidłowego rozwoju dziecka we wczesnym okresie dla dalszego życia - Maria Borkowska 13

2. Niepełnosprawność - Maria Borkowska 19

2.1. Wprowadzenie 19

2.2. Definicja niepełnosprawności 20

3. Działania usprawniające - Maria Borkowska 25

3.1. Podstawowe zasady prowadzenia zajęć/ćwiczeń z małymi dziećmi - Maria Borkowska 25

3.2. Ruch. Funkcja ruchowa - Maria Borkowska 27

3.3. Napięcie mięśni - Maria Borkowska 29

3.4. Leczenie ruchem. Kinezyterapia - Maria Borkowska 39

3.5. Fizykoterapia - Maria Borkowska 44

3.6. Masaż - Maria Borkowska 54

3.7. Stymulacja dotykowa. Masaż Shantali - Irmina Derulska 57

3.8. Inne rodzaje zabiegów stosowanych u dzieci - Maria Borkowska 68

3.9. Terapia zajęciowa - Maria Borkowska 70

4. Najwcześniej działające czynniki wywołujące schorzenia i zaburzające psychoruchowy rozwój dzieci - Maria Borkowska 75

4.1. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej 77

4.2. Zaburzenia metaboliczne 78

4.3. Leki szkodliwie działające na płód 79

4.4. Alkohol, nikotyna, narkotyki i inne używki 80

4.5. Czynniki infekcyjne 81

4.6. Stany niedoborowe ciężarnych 83

4.7. Zanieczyszczenie środowiska 83

4.8. Inne czynniki 84

4.9. Podsumowanie 87

5. Rozwój ruchowy - Maria Borkowska 91

5.1. Ogólne uwagi dotyczące rozwoju ruchowego 91

5.2. Prawidłowy rozwój ruchowy w 1. roku życia 92

5.3. Rozwój nieprawidłowy 102

6. Najczęstsze schorzenia wywołujące niesprawność ruchową dzieci - Maria Borkowska 107

6.1. Mózgowe porażenie dziecięce 107

6.2. Rozszczep kręgosłupa i przepuklina oponowo-rdzeniowa - Bogusław Skórzak 116

7. Najczęściej stosowane metody usprawniania ruchowego dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego - Maria Borkowska 131

7.1. Metoda NDT-Bobath - Maria Borkowska 132

7.2. Metoda Petó - nauczanie kierowane - Irmina Derulska 138

7.3. Metoda Vaclava Vojty - Maria Borkowska 145

7.4. Metoda Glenna Domana - Maria Borkowska 147

7.5. Integracja czynności narządów zmysłów w rozwoju dziecka - Maria Borkowska 151

7.6. Terapia psychomotoryczna - Irmina Derulska 160

7.7. Ocena stosowanych w rehabilitacji metod usprawniania - Zofia Kułakowska 163

8. Samoobsługa w czynnościach dnia codziennego - Maria Borkowska 175

8.1. Trudności w karmieniu 176

8.2. Nauka ubierania i rozbierania 188

8.3. Trening czynności fizjologicznych 192

9. Usprawnianie czynności rąk - Halina Schmidt 195

9.1. Ćwiczenia u dzieci źle kontrolujących ustawienie głowy 197

9.2. Ćwiczenia w pozycji na plecach 197

9.3. Ćwiczenia w pozycji na brzuchu 198

9.4. Ćwiczenie płynności ruchów 199

9.5. Ćwiczenia uczące używania obu rąk jednocześnie 199

9.6. Ćwiczenie koordynacji pracy obu rąk przy użyciu różnych pomocy 200

9.7. Ćwiczenia rąk w trakcie śpiewania piosenek 203

9.8. Ćwiczenia usprawniające proces zwalniania chwytu 204

9.9. Ćwiczenia poprawiające chwyt 206

9.10. Ćwiczenia usprawniające odwodzenie kciuka 207

9.11. Ćwiczenia kształtujące chwyt opuszkowy 207

9.12. Ćwiczenia kształtujące chwyt pęsetkowy 207

9.13. Ćwiczenia rozluźniające mięśnie rąk 208

9.14. Zabawy „palcówki" 208

10. Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne - Halina Schmidt 211

11. Ćwiczenia równoważne - Halina Schmidt 217

11.1. Ćwiczenia równoważne w pozycji na plecach 219

11.2. Ćwiczenia równoważne w pozycji na brzuchu 220

11.3. Ćwiczenia równoważne w pozycji siedzącej 221

11.4. Ćwiczenia równoważne w klęku podpartym 222

11.5. Ćwiczenia równoważne w klęku prostym 223

11.6. Ćwiczenia równoważne w klęku jednonóż 224

11.7. Ćwiczenia równoważne w przysiadzie 225

11.8. Ćwiczenia równoważne w pozycji stojącej 225

12. Ćwiczenia w wodzie - Maria Borkowska 227

12.1. Wprowadzenie 227

12.2. Wejście do wody i zanurzenie dziecka 229

12.3. Wyjście z wody i wyciągnięcie dziecka 231

12.4. Zasady wspomagania dziecka w wodzie 232

12.5. Znaczenie ćwiczeń w wodzie 233

13. Muzyka w codziennym życiu i terapii - Kinga Wagh 235

13.1. Muzyka i ruch 241

13.2. Rytm 244

13.3. Melodia 246

13.4. Tembr 247

13.5. Muzyka w rozwoju człowieka 248

13.6. Muzyka w relaksacji 253

14. Hipoterapia - Hanna Eysymont 255

14.1. Rys historyczny 256

14.2. Wpływ jazdy konnej na pacjenta 256

14.3. Wskazania do hipoterapii 258

14.4. Przeciwwskazania do hipoterapii 259

14.5. Założenia hipoterapii 259

14.6. Wyposażenie konia i środki pomocnicze 260

14.7. Metodyka prowadzenia zajęć z dziećmi 261

15. Inne działania wspomagające proces usprawniania - Maria Borkowska 263

15.1. Dogoterapia 264

15.2. Delfinoterapia 267

15.3. Kombinezony/skafandry 268

16. Bezpieczeństwo w domu - Maria Borkowska 271

16.1. Zasady ogólne 272

16.2. Schody. Klatki schodowe. Przedpokoje. Hole 273

16.3. Kuchnia 274

16.4. Łazienka 274

16.5. Pokój mieszkalny. Jadalnia 275

16.6. Sypialnia 275

16.7. Pokój dziecinny 276

16.8. Strych i piwnica 277

16.9. Podwórko. Ganek. Weranda. Garaż 277

16.10. Piecyki. Grzejniki. Kaloryfery 278

16.11. Elektryczność i przedmioty zasilane energią elektryczną 279

16.12. Nagłe wypadki i wyjątkowe sytuacje 280

16.13. Plan ewakuacji/nagłej ucieczki 281

17. Piśmiennictwo 283

Skorowidz 287