"Dziecko z niepełnosprawnością ruchową"
Identyfikator Librowy: 43933
Spis treści
Wstęp 7
1. Znaczenie prawidłowego rozwoju dziecka we wczesnym okresie dla dalszego życia - Maria Borkowska 13
2. Niepełnosprawność - Maria Borkowska 19
2.1. Wprowadzenie 19
2.2. Definicja niepełnosprawności 20
3. Działania usprawniające - Maria Borkowska 25
3.1. Podstawowe zasady prowadzenia zajęć/ćwiczeń z małymi dziećmi - Maria Borkowska 25
3.2. Ruch. Funkcja ruchowa - Maria Borkowska 27
3.3. Napięcie mięśni - Maria Borkowska 29
3.4. Leczenie ruchem. Kinezyterapia - Maria Borkowska 39
3.5. Fizykoterapia - Maria Borkowska 44
3.6. Masaż - Maria Borkowska 54
3.7. Stymulacja dotykowa. Masaż Shantali - Irmina Derulska 57
3.8. Inne rodzaje zabiegów stosowanych u dzieci - Maria Borkowska 68
3.9. Terapia zajęciowa - Maria Borkowska 70
4. Najwcześniej działające czynniki wywołujące schorzenia i zaburzające psychoruchowy rozwój dzieci - Maria Borkowska 75
4.1. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej 77
4.2. Zaburzenia metaboliczne 78
4.3. Leki szkodliwie działające na płód 79
4.4. Alkohol, nikotyna, narkotyki i inne używki 80
4.5. Czynniki infekcyjne 81
4.6. Stany niedoborowe ciężarnych 83
4.7. Zanieczyszczenie środowiska 83
4.8. Inne czynniki 84
4.9. Podsumowanie 87
5. Rozwój ruchowy - Maria Borkowska 91
5.1. Ogólne uwagi dotyczące rozwoju ruchowego 91
5.2. Prawidłowy rozwój ruchowy w 1. roku życia 92
5.3. Rozwój nieprawidłowy 102
6. Najczęstsze schorzenia wywołujące niesprawność ruchową dzieci - Maria Borkowska 107
6.1. Mózgowe porażenie dziecięce 107
6.2. Rozszczep kręgosłupa i przepuklina oponowo-rdzeniowa - Bogusław Skórzak 116
7. Najczęściej stosowane metody usprawniania ruchowego dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego - Maria Borkowska 131
7.1. Metoda NDT-Bobath - Maria Borkowska 132
7.2. Metoda Petó - nauczanie kierowane - Irmina Derulska 138
7.3. Metoda Vaclava Vojty - Maria Borkowska 145
7.4. Metoda Glenna Domana - Maria Borkowska 147
7.5. Integracja czynności narządów zmysłów w rozwoju dziecka - Maria Borkowska 151
7.6. Terapia psychomotoryczna - Irmina Derulska 160
7.7. Ocena stosowanych w rehabilitacji metod usprawniania - Zofia Kułakowska 163
8. Samoobsługa w czynnościach dnia codziennego - Maria Borkowska 175
8.1. Trudności w karmieniu 176
8.2. Nauka ubierania i rozbierania 188
8.3. Trening czynności fizjologicznych 192
9. Usprawnianie czynności rąk - Halina Schmidt 195
9.1. Ćwiczenia u dzieci źle kontrolujących ustawienie głowy 197
9.2. Ćwiczenia w pozycji na plecach 197
9.3. Ćwiczenia w pozycji na brzuchu 198
9.4. Ćwiczenie płynności ruchów 199
9.5. Ćwiczenia uczące używania obu rąk jednocześnie 199
9.6. Ćwiczenie koordynacji pracy obu rąk przy użyciu różnych pomocy 200
9.7. Ćwiczenia rąk w trakcie śpiewania piosenek 203
9.8. Ćwiczenia usprawniające proces zwalniania chwytu 204
9.9. Ćwiczenia poprawiające chwyt 206
9.10. Ćwiczenia usprawniające odwodzenie kciuka 207
9.11. Ćwiczenia kształtujące chwyt opuszkowy 207
9.12. Ćwiczenia kształtujące chwyt pęsetkowy 207
9.13. Ćwiczenia rozluźniające mięśnie rąk 208
9.14. Zabawy „palcówki" 208
10. Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne - Halina Schmidt 211
11. Ćwiczenia równoważne - Halina Schmidt 217
11.1. Ćwiczenia równoważne w pozycji na plecach 219
11.2. Ćwiczenia równoważne w pozycji na brzuchu 220
11.3. Ćwiczenia równoważne w pozycji siedzącej 221
11.4. Ćwiczenia równoważne w klęku podpartym 222
11.5. Ćwiczenia równoważne w klęku prostym 223
11.6. Ćwiczenia równoważne w klęku jednonóż 224
11.7. Ćwiczenia równoważne w przysiadzie 225
11.8. Ćwiczenia równoważne w pozycji stojącej 225
12. Ćwiczenia w wodzie - Maria Borkowska 227
12.1. Wprowadzenie 227
12.2. Wejście do wody i zanurzenie dziecka 229
12.3. Wyjście z wody i wyciągnięcie dziecka 231
12.4. Zasady wspomagania dziecka w wodzie 232
12.5. Znaczenie ćwiczeń w wodzie 233
13. Muzyka w codziennym życiu i terapii - Kinga Wagh 235
13.1. Muzyka i ruch 241
13.2. Rytm 244
13.3. Melodia 246
13.4. Tembr 247
13.5. Muzyka w rozwoju człowieka 248
13.6. Muzyka w relaksacji 253
14. Hipoterapia - Hanna Eysymont 255
14.1. Rys historyczny 256
14.2. Wpływ jazdy konnej na pacjenta 256
14.3. Wskazania do hipoterapii 258
14.4. Przeciwwskazania do hipoterapii 259
14.5. Założenia hipoterapii 259
14.6. Wyposażenie konia i środki pomocnicze 260
14.7. Metodyka prowadzenia zajęć z dziećmi 261
15. Inne działania wspomagające proces usprawniania - Maria Borkowska 263
15.1. Dogoterapia 264
15.2. Delfinoterapia 267
15.3. Kombinezony/skafandry 268
16. Bezpieczeństwo w domu - Maria Borkowska 271
16.1. Zasady ogólne 272
16.2. Schody. Klatki schodowe. Przedpokoje. Hole 273
16.3. Kuchnia 274
16.4. Łazienka 274
16.5. Pokój mieszkalny. Jadalnia 275
16.6. Sypialnia 275
16.7. Pokój dziecinny 276
16.8. Strych i piwnica 277
16.9. Podwórko. Ganek. Weranda. Garaż 277
16.10. Piecyki. Grzejniki. Kaloryfery 278
16.11. Elektryczność i przedmioty zasilane energią elektryczną 279
16.12. Nagłe wypadki i wyjątkowe sytuacje 280
16.13. Plan ewakuacji/nagłej ucieczki 281
17. Piśmiennictwo 283
Skorowidz 287