"Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką"

Identyfikator Librowy: 44638

Spis treści

Rozdział 1

Rozdział 2

Rozdział 3

Rozdział 4

Rozdział 5

Rozdział 6

Rozdział 7

Od Autorki / 9

Wprowadzenie. Era innowacyjności / 13

Podstawy wiedzy o innowacjach w edukacji / 29

Rozwój teorii innowacji / 29

Studia nad innowacjami w edukacji / 42

Podstawowe kategorie pojęciowe współczesnych teorii innowacji / 47

Innowacyjność jako kategoria / 53

Dorobek metodologii badań nad innowacjami / 61

Redukcjonizm współczesnych teorii innowacji w edukacji / 65

Nowe ujęcie problematyki innowacyjności / 70

Potrzeba nowej koncepcji innowacji / 70

Wybrane modele całościowego podejścia do badań nad innowacjami / 74

Integralna perspektywa w edukacji a zmiany / 83

Innowacje w perspektywie integralnej / 90

Temporalny wymiar innowacji. Kontynuacja i zmiana / 92

Autorska koncepcja analizy innowacyjności / 98

Integralny pluralizm metodologiczny jako propozycja badań innowacji / 101

Człowiek jako podmiot i obiekt zmian / 110

Perspektywa intencjonalna – subiektywna / 110

Nowatorzy w społeczeństwie / 122

Nowatorstwo pedagogiczne / 125

Postawy proinnowacyjne nauczycieli / 130

Osobowość innowacyjna w perspektywie integralnej / 138

Perspektywa behawioralna – obiektywna / 141

Zachowania, czynności i praktyki innowacyjne / 141

Istota czynności i zachowań twórczych / 148

Ewolucja praktyk innowacyjnych / 155

Istota i rodzaje twórczej aktywności / 158

Rola i zróżnicowanie podmiotu twórczego / 159

Integralne praktyki innowacyjne / 172

Kultura i jej znaczenie / 174

Perspektywa kulturowa – intersubiektywna / 174

Kultura a zmiany / 179

Kulturowe uwarunkowania innowacyjności / 184

Kultura jako kontekst procesów edukacyjnych / 188

Kultura edukacji a innowacje / 190

Kontrkultury innowacyjności i opór wobec zmian / 195

Rodzina kultur innowacyjnych / 201

Kultura w ujęciu integralnym / 206

Pespektywa społeczna – interobiektywna / 210

Społeczna geneza innowacji / 210

Edukacja a kontekst społeczny / 214

Struktury i systemy innowacyjne w teorii / 216

Struktury innowacyjne w praktyce społecznej i edukacyjnej / 227

Procesy i mechanizmy zmian w systemach / 232

Model i praktyka innowacyjnych instytucji edukacyjnych / 234

Bariery innowacyjności w systemach oświatowych / 239

Integralnie z perspektywy systemowej / 242

Innowacyjna funkcja pedagogiki / 246

Od pedagogii innowacyjnych do pedagogiki innowacyjności / 246

Pedagogie a pedagogika / 250

Pedagogie przekorne a pedagogie innowacyjne / 257

Poznawcze a praktyczne podejście do innowacji / 259

Pedagogie innowacyjne – ich status i zróżnicowanie / 267

Innowatyka pedagogiczna i jej rozwój / 270

Status pedagogiki innowacyjności / 277

Bibliografia / 289

Summary. Pedagogy of Innovation. Between Theory and Practice / 303