"Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką"
Identyfikator Librowy: 44638
Spis treści
Rozdział 1
Rozdział 2
Rozdział 3
Rozdział 4
Rozdział 5
Rozdział 6
Rozdział 7
Od Autorki / 9
Wprowadzenie. Era innowacyjności / 13
Podstawy wiedzy o innowacjach w edukacji / 29
Rozwój teorii innowacji / 29
Studia nad innowacjami w edukacji / 42
Podstawowe kategorie pojęciowe współczesnych teorii innowacji / 47
Innowacyjność jako kategoria / 53
Dorobek metodologii badań nad innowacjami / 61
Redukcjonizm współczesnych teorii innowacji w edukacji / 65
Nowe ujęcie problematyki innowacyjności / 70
Potrzeba nowej koncepcji innowacji / 70
Wybrane modele całościowego podejścia do badań nad innowacjami / 74
Integralna perspektywa w edukacji a zmiany / 83
Innowacje w perspektywie integralnej / 90
Temporalny wymiar innowacji. Kontynuacja i zmiana / 92
Autorska koncepcja analizy innowacyjności / 98
Integralny pluralizm metodologiczny jako propozycja badań innowacji / 101
Człowiek jako podmiot i obiekt zmian / 110
Perspektywa intencjonalna – subiektywna / 110
Nowatorzy w społeczeństwie / 122
Nowatorstwo pedagogiczne / 125
Postawy proinnowacyjne nauczycieli / 130
Osobowość innowacyjna w perspektywie integralnej / 138
Perspektywa behawioralna – obiektywna / 141
Zachowania, czynności i praktyki innowacyjne / 141
Istota czynności i zachowań twórczych / 148
Ewolucja praktyk innowacyjnych / 155
Istota i rodzaje twórczej aktywności / 158
Rola i zróżnicowanie podmiotu twórczego / 159
Integralne praktyki innowacyjne / 172
Kultura i jej znaczenie / 174
Perspektywa kulturowa – intersubiektywna / 174
Kultura a zmiany / 179
Kulturowe uwarunkowania innowacyjności / 184
Kultura jako kontekst procesów edukacyjnych / 188
Kultura edukacji a innowacje / 190
Kontrkultury innowacyjności i opór wobec zmian / 195
Rodzina kultur innowacyjnych / 201
Kultura w ujęciu integralnym / 206
Pespektywa społeczna – interobiektywna / 210
Społeczna geneza innowacji / 210
Edukacja a kontekst społeczny / 214
Struktury i systemy innowacyjne w teorii / 216
Struktury innowacyjne w praktyce społecznej i edukacyjnej / 227
Procesy i mechanizmy zmian w systemach / 232
Model i praktyka innowacyjnych instytucji edukacyjnych / 234
Bariery innowacyjności w systemach oświatowych / 239
Integralnie z perspektywy systemowej / 242
Innowacyjna funkcja pedagogiki / 246
Od pedagogii innowacyjnych do pedagogiki innowacyjności / 246
Pedagogie a pedagogika / 250
Pedagogie przekorne a pedagogie innowacyjne / 257
Poznawcze a praktyczne podejście do innowacji / 259
Pedagogie innowacyjne – ich status i zróżnicowanie / 267
Innowatyka pedagogiczna i jej rozwój / 270
Status pedagogiki innowacyjności / 277
Bibliografia / 289
Summary. Pedagogy of Innovation. Between Theory and Practice / 303