"Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce"

Identyfikator Librowy: 528

Spis treści

Wstęp 10

Literatura zalecana 21

Rozdział 1. Globalne strategie 22

1.1. Teoretyczne podstawy formułowania strategii globalnych 25

1.2. Strategie globalne a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa 30

1.3. Tworzywo strategii globalnych 34

1.4. Jak zbudować skuteczną strategię globalną? 37

1.4.1. Konfigurowanie działalności przedsiębiorstwa 38

1.4.2. Alianse strategiczne 41

1.4.3. Fuzje i przejęcia 44

1.4.4. Budowanie gron 46

1.4.5. Franchising 48

1.4.6. Tworzenie nowej kultury organizacyjnej 49

1.5. Strategie konkurencji w praktyce organizacyjnej przedsiębiorstw 51

1.5.1. Strategia przywództwa kosztowego 52

1.5.2. Strategia różnicowania wyrobów 54

1.5.3. Strategia koncentracji 56

1.5.4. Strategia jakościowa 58

1.5.5. Strategia kapitału ludzkiego 60

1.5.6. Strategie innowacyjne 63

1.6. Podsumowanie 66

Literatura zalecana 68

Rozdział 2. Struktury organizacyjne przedsiębiorstwa w globalnej gospodarce 70

2.1. Globalizacja ante porta 77

2.2. W poszukiwaniu elastycznej struktury organizacyjnej 82

2.2.1. Struktury organizacyjne przedsiębiorstw monoproduktowych 84

2.2.2. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstwa – od dywizjonalnych struktur organizacyjnych do struktur macierzowych 86

2.2.3. Projektowe struktury organizacyjne 97

2.3. Struktury organizacyjne przyszłości 106

2.3.1. Zmiana organizacyjna jako czynnik strukturotwórczy przedsiębiorstw globalnej gospodarki 108

2.3.2. Podstawowe koncepcje zmian 109

2.3.3. ,,Odnawianie’’ struktur organizacyjnych 110

2.3.4. Koncepcja ,,przedsiębiorstwa odchudzonego’’ 112

2.4. Struktury sieciowe 114

2.4.1. Składowe struktury sieciowej 115

2.4.2. Konstrukcja przedsiębiorstwa – sieci 118

2.4.3. Funkcjonowanie przedsiębiorstwa – sieci 120

2.5. Podsumowanie 122

Literatura zalecana 124

Rozdział 3. Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym 126

3.1. Gospodarka oparta na wiedzy 127

3.1.1. Od danych do wiedzy – wiedza jako kapitał w przedsiębiorstwie 128

3.1.2. Wiedza w przedsiębiorstwie – cechy, źródła i rodzaje 130

3.2. Organizacja oparta na wiedzy 132

3.3. Wykorzystanie wiedzy w przedsiębiorstwie 134

3.3.1. Rozwijanie wiedzy w przedsiębiorstwie 135

3.3.2. Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie 137

3.3.3. Wpływ wiedzy na zarządzanie przedsiębiorstwem 140

3.4. Zarządzanie wiedzą w praktyce organizacyjnej przedsiębiorstwa 142

3.4.1. Bariery pozyskiwania oraz implementowania wiedzy 143

3.4.2. Czynniki sprzyjające powstawaniu i wykorzystywaniu wiedzy w przedsiębiorstwie 146

3.4.2. Wymiana wiedzy między przedsiębiorstwami partnerskimi 150

3.5. Człowiek w zarządzaniu wiedzą oraz jego rola i znaczenie – perspektywa strategiczna 154

3.5.1. Pracownicy i ich kompetencje w zarządzaniu wiedzą 154

3.5.2. Menedżerowie wiedzy w przedsiębiorstwie na globalnym rynku 157

3.5.3. Kapitał intelektualny – próba identyfikacji i pomiaru 160

3.6. Podsumowanie 165

Literatura zalecana 167

Rozdział 4. Elastyczne systemy pracy 169

4.1. Elastyczność pracy 170

4.2. Klasyczne formy pracy 173

4.3. Podstawy prawne zatrudnienia – stosunki pracy 176

4.3.1. Umowa o pracę 178

4.3.2. Niepracownicze stosunki pracy 182

4.4. Inne elastyczne formy pracy 190

4.4.1. Wypożyczanie pracowników – nowe spojrzenie na zarządzanie zasobami ludzkimi 190

4.4.2. Telepraca 194

4.4.3. Praca w niepełnym wymiarze czasu pracy 199

4.4.4. Samozatrudnienie i outsourcing atrybutem pracy zewnętrznej 205

4.5. Ekonomiczność elastycznych systemów pracy 209

4.6. Podsumowanie 215

Literatura zalecana 216

Rozdział 5. Biznes elektroniczny 218

5.1. Gospodarka w sieci 220

5.1.1. Architektura i możliwości sieci 224

5.1.2. Wirtualna gospodarka 227

5.2. Internet – narzędzie globalnego przedsiębiorstwa 233

5.2.1. Wirtualne obszary aktywności przedsiębiorstwa 233

5.2.2. Internet w przedsiębiorstwie i jego konsekwencje dla otoczenia 236

5.3. Globalny biznes a łańcuch wartości przedsiębiorstwa 240

5.4. Perspektywy rozwoju biznesu elektronicznego 252

5.5. Podsumowanie 256

Literatura zalecana 258

Rozdział 6. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa 259

6.1. Etyka w działalności przedsiębiorstwa globalnej gospodarki 262

6.2. Znaczenie reputacji w kreowaniu wizerunku przedsiębiorstwa na globalnym rynku 265

6.3. Społeczne wyzwania globalnych przywódców 273

6.4. Ekologiczne aspekty odpowiedzialności społecznej w działalności przedsiębiorstwa na globalnym rynku 276

6.5. Działania proekologiczne w kreowaniu działalności przedsiębiorstwa w globalnej gospodarce 281

6.6. Finansowy wymiar działalności przedsiębiorstwa na globalnym rynku a odpowiedzialność społeczna 286

6.7. Podsumowanie 293

Literatura zalecana 294

Zakończenie 296

Literatura zalecana 301

Bibliografia 302

Indeks rzeczowy 310