"Analiza wybranych aspektów wyników egzaminu gimnazjalnego"

Identyfikator Librowy: 63419

Spis treści

Wstęp 8

1. SYSTEM JAKOŚCI KSZTAŁCENIA 10

1.1. Uwagi wstępne 10

1.2. Ogólna teoria jakości 10

1.3. Pojęcie jakości edukacji 12

1.4. System zapewniania jakości 12

1.5. Pojęcie jakości szkoły 13

1.6. Mierzenie jakości pracy szkoły 14

1.7. Nauczyciel 17

1.8. Inne składowe systemu 17

1.10. Uwaga końcowa 20

1.9. Orientacja na wyniki 20

2. UWARUNKOWANIA DEMOGRAFICZNO-GOSPODARCZE PROCESU KSZTAŁCENIA GIMNAZJALNEGO NA DOLNYM ŚLĄSKU I OPOLSZCZYŹNIE W LATACH 2002-2010 21

2.1. Wprowadzenie 21

2.2. Sytuacja demograficzna według powiatów Dolnego Śląska i Opolszczyzny 23

2.3. Ocena rozmieszczenia i lokalizacji gimnazjów w powiatach Dolnego Śląska i na Opolszczyźnie w 2010 roku 27

2.4. Czynniki ekonomiczne a wyniki z egzaminu gimnazjalnego na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie 29

3. STATYSTYCZNA ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 36

3.1. Koncepcja egzaminu gimnazjalnego 36

3.2. Charakterystyka rezultatów egzaminu gimnazjalnego w podziale na części humanistyczną i matematyczno-przyrodniczą 37

3.3. Specyfika wyników egzaminu gimnazjalnego według obszarów kompetencyjnych 41

4. BADANIE RELACJI POMIĘDZY WYNIKAMI DOTYCZĄCYMI RÓŻNYCH OBSZARÓW WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW ZA POMOCĄ ANALIZY GŁÓWNYCH SKŁADOWYCH 57

4.1. Analiza głównych składowych jako eksploracyjna metoda wielowymiarowa 57

4.2. Związki pomiędzy rezultatami z różnych obszarów kompetencyjnych egzaminu gimnazjalnego 59

5. ANALIZA KORESPONDENCJI WYNIKÓW GIMNAZJALISTÓW UZYSKANYCH WE WSZYSTKICH OBSZARACH EGZAMINACYJNYCH 70

5.1. Wprowadzenie w metodologię badania 70

5.2. Przygotowanie danych do analizy 71

5.3. Porównanie końcowych wyników egzaminu uczniów z dwóch regionów 74

5.4. Regionalne porównanie wyników z dwóch części egzaminu gimnazjalnego 75

5.5. Jednoczesna analiza wyników z dwóch części egzaminu gimnazjalnego w województwach dolnośląskim i opolskim 77

5.6. Analiza poszczególnych obszarów egzaminacyjnych 82

5.7. Podsumowanie 85

6. KLASYFIKACJA GMIN WOJEWÓDZTW DOLNOŚLĄSKIEGO I OPOLSKIEGO ZE WZGLĘDU NA POZIOM WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENTÓW GIMNAZJÓW W 2010 ROKU 87

6.1. Grupowanie jako metoda oceny poziomu wiedzy i umiejętności uczniów gimnazjów 87

6.2. Analiza porównawcza wyników egzaminów na Dolnym Śląsku i na Opolszczyźnie 89

6.3. Klasyfikacja gmin województwa dolnośląskiego 90

6.4. Klasyfikacja gmin województwa opolskiego 97

6.5. Wnioski 103

7. ANALIZA WARIANCJI WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W WOJEWÓDZTWACH DOLNOŚLĄSKIM I OPOLSKIM 104

7.1. Jednoczynnikowa i wieloczynnikowa analiza wariancji 104

7.1.1. Zbiór danych 106

7.2. Identyfikacja niektórych źródeł zróżnicowania wyników egzaminu gimnazjalnego 107

7.2.1. Analiza wyników części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego 108

7.2.2. Badanie wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno-przyrodniczej 113

7.3. Uwagi końcowe 115

PODSUMOWANIE 117

Literatura 122

Spis rysunków 131

Spis tabel 135