"Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka"

Identyfikator Librowy: 67271

Spis treści

Strona tytułowa 2

Spis treści 3

Wstęp 8

Irena Adamek: Kompetencje kluczowe a swoistość kompetencji kreatywnych nauczyciela 15

Wprowadzenie 15

1.1. Ustalenia terminologiczne 16

1.2. Podstawowe kompetencje kluczowe 21

1.3. Swoistość/charakter kompetencji kreatywnych nauczyciela 28

1.4. Kreatywność nauczyciela a kształcenie kreatywności uczniów 39

1.5. Kreatywność i twórczość potrzebą i wartością nauczyciela 42

Podsumowanie 54

Irena Adamek: Metodologia badań własnych 62

2.1. Przedmiot, cele i problematyka badawcza 62

2.2. Dobór i uzasadnienie metod badań 66

2.3. Charakterystyka badanej próby 67

Elżbieta Marek: Rozwój zawodowy badanych nauczycieli 72

Wprowadzenie 72

3.1. Problemy w pracy zawodowej 74

3.2. (Samo)doskonalenie 78

3.3. Samopoczucie nauczycieli w pracy zawodowej 96

3.4. Plany dotyczące rozwoju zawodowego badanych 101

Podsumowanie 103

Iwona Czaja-Chudyba: Osobowe i profesjonalne uwarunkowania aktywności twórczej nauczyciela 111

Wprowadzenie 111

4.1. Personalne uwarunkowania twórczości 113

4.2. Społeczne uwarunkowania twórczości 125

4.3. Osobowe uwarunkowania kompetencji kreatywnych nauczycieli 130

4.4. Społeczne i demograficzne uwarunkowania kompetencji kreatywnych nauczycieli 140

4.5. Kompetencje kreatywne w ocenie badanych nauczycieli 144

Podsumowanie 148

Józefa Bałachowicz: Wiedza nauczycieli o twórczości 153

Wprowadzenie 153

5.1. Stan wiedzy nauczycieli o twórczości 157

5.2. Czynniki społeczne, zawodowe i personalne a stan wiedzy nauczycieli o twórczości 162

Podsumowanie 170

Iwona Czaja-Chudyba: Kompetencje krytyczne wtwórczej refleksji nauczyciela 173

Wprowadzenie 173

6.1. Kompetencje krytyczne z perspektywy psychopedagogiki twórczości 178

6.2. Problemy krytyki i refleksji nauczycieli 184

6.3. Kompetencje krytyczne nauczycieli 190

6.4. Inhibitory i stymulatory kompetencji krytycznych w ocenie badanych nauczycieli 202

Podsumowanie 208

Józefa Bałachowicz: Obraz kreatywnego i idealnego ucznia w poglądach nauczycieli 213

Wprowadzenie 213

7.1. Obraz idealnego ucznia w poglądach nauczycieli 220

7.2. Czy uczeń idealny to uczeń twórczy? 229

7.3. Czynniki społeczne i zawodowe a preferencje zachowań twórczych w obrazie idealnego ucznia 232

7.4. Wiedza nauczyciela o twórczości a wzorzec idealnego ucznia 236

7.5. Czynniki personalne a preferencje zachowań twórczych w obrazie idealnego ucznia 238

Podsumowanie 241

Józefa Bałachowicz: Cechy stylu działań edukacyjnych nauczyciela 244

Wprowadzenie 244

8.1. Działania edukacyjne w opisie nauczycieli 251

8.2. Osobowe uwarunkowania deklarowanego i obserwowanego stylu działań edukacyjnych nauczycieli 264

8.3. Czynniki demograficzne i zawodowe a styl działań edukacyjnych nauczyciela 270

Podsumowanie 272

Tatiana Kłosińska: Postawy nauczycieli wobec twórczości 275

Wprowadzenie 275

9.1. Samopoczucie nauczycieli a czynniki warunkujące postawywobec twórczości 278

9.2. Samopoczucie w zawodzie a postawy nauczycieli wobec zachowań twórczych 284

9.3. Czynniki warunkujące akceptację zachowań twórczych 294

9.4. Staż a samopoczucie nauczycieli w zawodzie 297

Podsumowanie 301

Tatiana Kłosińska: Uwarunkowania postawy twórczej w poglądach nauczycieli 304

Wprowadzenie 304

10.1. Postawa twórcza – ustalenia terminologiczne 306

10.2. Zewnętrzne i wewnętrzne bariery oraz stymulatory warunkujące postawy twórcze 308

10.3. Własne osiągnięcia twórcze w opinii badanych nauczycieli 318

10.4. Styl myślenia a uwarunkowania postawy twórczej w samoocenie badanych 322

10.5. Nauczyciel wobec własnego potencjału twórczego 330

Podsumowanie 334

Irena Adamek Józefa Bałachowicz: Zakończenie 340

Zakończenie 340

Bibliografia 349

Aneks 364

Strona redakcyjna 396