"Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka"
Identyfikator Librowy: 67271
Spis treści
Strona tytułowa 2
Spis treści 3
Wstęp 8
Irena Adamek: Kompetencje kluczowe a swoistość kompetencji kreatywnych nauczyciela 15
Wprowadzenie 15
1.1. Ustalenia terminologiczne 16
1.2. Podstawowe kompetencje kluczowe 21
1.3. Swoistość/charakter kompetencji kreatywnych nauczyciela 28
1.4. Kreatywność nauczyciela a kształcenie kreatywności uczniów 39
1.5. Kreatywność i twórczość potrzebą i wartością nauczyciela 42
Podsumowanie 54
Irena Adamek: Metodologia badań własnych 62
2.1. Przedmiot, cele i problematyka badawcza 62
2.2. Dobór i uzasadnienie metod badań 66
2.3. Charakterystyka badanej próby 67
Elżbieta Marek: Rozwój zawodowy badanych nauczycieli 72
Wprowadzenie 72
3.1. Problemy w pracy zawodowej 74
3.2. (Samo)doskonalenie 78
3.3. Samopoczucie nauczycieli w pracy zawodowej 96
3.4. Plany dotyczące rozwoju zawodowego badanych 101
Podsumowanie 103
Iwona Czaja-Chudyba: Osobowe i profesjonalne uwarunkowania aktywności twórczej nauczyciela 111
Wprowadzenie 111
4.1. Personalne uwarunkowania twórczości 113
4.2. Społeczne uwarunkowania twórczości 125
4.3. Osobowe uwarunkowania kompetencji kreatywnych nauczycieli 130
4.4. Społeczne i demograficzne uwarunkowania kompetencji kreatywnych nauczycieli 140
4.5. Kompetencje kreatywne w ocenie badanych nauczycieli 144
Podsumowanie 148
Józefa Bałachowicz: Wiedza nauczycieli o twórczości 153
Wprowadzenie 153
5.1. Stan wiedzy nauczycieli o twórczości 157
5.2. Czynniki społeczne, zawodowe i personalne a stan wiedzy nauczycieli o twórczości 162
Podsumowanie 170
Iwona Czaja-Chudyba: Kompetencje krytyczne wtwórczej refleksji nauczyciela 173
Wprowadzenie 173
6.1. Kompetencje krytyczne z perspektywy psychopedagogiki twórczości 178
6.2. Problemy krytyki i refleksji nauczycieli 184
6.3. Kompetencje krytyczne nauczycieli 190
6.4. Inhibitory i stymulatory kompetencji krytycznych w ocenie badanych nauczycieli 202
Podsumowanie 208
Józefa Bałachowicz: Obraz kreatywnego i idealnego ucznia w poglądach nauczycieli 213
Wprowadzenie 213
7.1. Obraz idealnego ucznia w poglądach nauczycieli 220
7.2. Czy uczeń idealny to uczeń twórczy? 229
7.3. Czynniki społeczne i zawodowe a preferencje zachowań twórczych w obrazie idealnego ucznia 232
7.4. Wiedza nauczyciela o twórczości a wzorzec idealnego ucznia 236
7.5. Czynniki personalne a preferencje zachowań twórczych w obrazie idealnego ucznia 238
Podsumowanie 241
Józefa Bałachowicz: Cechy stylu działań edukacyjnych nauczyciela 244
Wprowadzenie 244
8.1. Działania edukacyjne w opisie nauczycieli 251
8.2. Osobowe uwarunkowania deklarowanego i obserwowanego stylu działań edukacyjnych nauczycieli 264
8.3. Czynniki demograficzne i zawodowe a styl działań edukacyjnych nauczyciela 270
Podsumowanie 272
Tatiana Kłosińska: Postawy nauczycieli wobec twórczości 275
Wprowadzenie 275
9.1. Samopoczucie nauczycieli a czynniki warunkujące postawywobec twórczości 278
9.2. Samopoczucie w zawodzie a postawy nauczycieli wobec zachowań twórczych 284
9.3. Czynniki warunkujące akceptację zachowań twórczych 294
9.4. Staż a samopoczucie nauczycieli w zawodzie 297
Podsumowanie 301
Tatiana Kłosińska: Uwarunkowania postawy twórczej w poglądach nauczycieli 304
Wprowadzenie 304
10.1. Postawa twórcza – ustalenia terminologiczne 306
10.2. Zewnętrzne i wewnętrzne bariery oraz stymulatory warunkujące postawy twórcze 308
10.3. Własne osiągnięcia twórcze w opinii badanych nauczycieli 318
10.4. Styl myślenia a uwarunkowania postawy twórczej w samoocenie badanych 322
10.5. Nauczyciel wobec własnego potencjału twórczego 330
Podsumowanie 334
Irena Adamek Józefa Bałachowicz: Zakończenie 340
Zakończenie 340
Bibliografia 349
Aneks 364
Strona redakcyjna 396