"Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej"

Identyfikator Librowy: 68972

Spis treści

Wprowadzenie 4

Bibliografia 5

Część I 5

Z teorii pedagogiki specjalnej Zagadnienia terminologiczne i kierunki rozwoju 5

Katarzyna Parys, Sławomir Olszewski 5

Przeobrażenia terminologiczne w pedagogice specjalnej. Jaka pedagogika? 5

Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta 9

Nowe tendencje i kierunki rozwoju pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną – zmiany paradygmatów 10

Grażyna Gunia 13

Ustawa o języku migowym – implikacje dla surdopedagogiki 13

Marzenna Zaorska 17

Dlaczego dziecko ze sprzężoną niepełnosprawnością sensoryczną oraz sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną (nie) może być autystyczne? 17

Część II 24

Z praktyki subdyscyplin pedagogiki specjalnej 24

Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta 24

Czy praktyka pedagogiczna dotrzymuje kroku zmianom w teorii pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną? 24

Bernadeta Szczupał 28

Architektoniczne i urbanistyczne działania w kontekście potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową – dylematy legislacyjne 29

Iwona Jagoszewska 33

Przygotowanie nauczycieli szkół masowych do pracy z dziećmi z uszkodzonym słuchem 33

Monika Włodarczyk-Dudka 40

Interakcja uczeń – pies w edukacji i rehabilitacji. Empiryczna analiza poglądów przyszłych pedagogów specjalnych na wykorzystanie zwierząt w pracy z osobami z niepełnosprawnością 40

Aneta Mróz 45

Formy aktywizacji osób niepełnosprawnych intelektualnie mieszkających w Domu Pomocy Społecznej im. bł. Jana Pawła II w Krasnymstawie 45

Część III 47

Podmiot pedagogiki specjalnej 47

Aniela Korzon 47

Ewolucja stosunku rodziców do dziecka niepełnosprawnego 47

Beata Cytowska 49

Wydarzenia i osoby znaczące w biografii jako źródło samoświadomości osób z niepełnosprawnością intelektualną 49

Irena Ramik-Mażewska 56

Wybrane obszary samooceny dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w integracyjnym systemie edukacji 56

Agnieszka Żywanowska 61

Niepełnosprawność intelektualna w obszarze wybranych mechanizmów stygmatyzacji społecznej 61

Barbara Winczura 65

Kompetencja emocjonalna dzieci z autyzmem 65

Joanna Żeromska-Charlińska 71

Obawa czy niebyt? Dysonans relacji w terminalnym okresie choroby 71

Hanna Szczerbicz 76

Odpowiedzialne ojcostwo – samotne wychowywanie dziecka z niepełnosprawnością 76

Katarzyna Plutecka 83

Rola ojca w rehabilitacji dziecka niesłyszącego z implantem ślimakowym 83

Bożena Sidor-Piekarska 86

Funkcjonowanie społeczne dzieci z trudnościami w rozwoju w percepcji ich rodziców 86

Małgorzata Obara-Gołębiowska 95

Walka z otyłością jako problem psychospołeczny XXI wieku. Wpływ implementacji intencji celu na samoregulację odżywiania się 95