"Człowiek, wychowanie i praca w kapitalizmie. W stronę krytycznej pedagogiki pracy"
Libra identifier: 70030
Table of Contents
Wstęp 10
CZĘŚĆ 1. PRACA JAKO PUSTE ZNACZĄCE – TEORETYCZNE RAMY POSTĘPOWANIA BADAWCZEGO 18
Wprowadzenie 20
Rozdział 1. Zasada korespondencji i puste znaczące 24
1.1. Szkoła w kapitalizmie – zasada korespondencji i kolizja praw 24
1.2. Puste znaczące, hegemonia i pedagogia 47
Rozdział 2. Pedagogika krytyczna i badania zaangażowane – interesy i naiwność 66
2.1. K. Mannheim versus M. Horkheimer – ideologia i interesy 67
2.2. Pedagogika krytyczna i wartościowanie postmodernizmów 72
2.3. P. Freire i A. Gramsci – o intelektualistach, krytyce i naiwności 77
Rozdział 3. Organizacja badań własnych 88
3.1. Cel badawczy, problem badawczy, pytanie badawcze 88
3.2. Definicje przypadków i dobór próbki 89
3.3. Fenomenografia i krytyczna analiza dyskursu (KAD) – uzasadnienie stosowania 92
3.4. Narzędzia badawcze, gromadzenie danych, analiza i interpretacja 94
3.5. Prowadzenie badań i specyfika materiału badawczego 100
CZĘŚĆ 2. PEDAGOGIKA PRACY JAKO STRUKTURA I PROCES 102
Wprowadzenie 104
Rozdział 4. Przemiany dyskursu pedagogiki pracy – kastracja Marksa i realizm kapitalistyczny 106
4.1. Przemiany dyskursu pedagogiki pracy jako „kastracja” Marksa 109
4.1.1. Pojęcie „pracy” 109
4.1.2. „Alienacja w procesie pracy” versus „wyzwolenie pracy” 114
4.2. Logika homo oeconomicus jako formuła przekształceń dyskursu pedagogiki pracy. Pomiędzy człowieczeństwem a Totalnym Zarządzaniem Jakością 123
4.2.1. Logika homo oeconomicus 124
4.2.2. Pojęcie „humanizacji warunków pracy” w kontekście logiki homo oeconomicus 125
4.2.3. Pojęcia human relations i „demokratycznego stylu kierowania” 131
4.2.4. TQM versus człowieczeństwo 133
4.2.5. Pojęcie „dyscypliny pracy” 135
4.3. W złym guście o wymiotach narracji. Edukacja w przekształceniach dyskursu pedagogiki pracy w kontekście pedagogiki emancypacyjnej P. Freire 136
4.3.1. Trzy poziomy metafory wymiotów narracji 137
4.3.2. Zagadnienie celów wychowania – pojęcia „celów ogólnych”, „celów systemu oświaty”, „celów wychowania socjalistycznego” 141
4.3.3. Przekształcenia pojęcia „pracownika” 145
4.3.4. Pojęcie TQM jako centralna kategoria pedagogiki pracy 149
Rozdział 5. Pedagogika pracy dziś – fantazje, fetysze i horror Realnego 156
5.1. Fantazja wolności – nie ma „bezpłodnych marzeń” 158
5.2. Rynek pracy, wola pracodawców i adaptacja – fetysze pedagogiki pracy 160
5.3. Humanizacja pracy i pełne zatrudnienie – fantazje pedagogiki pracy 181
5.4. Horror pracy w kapitalizmie – antynomie demokracji i kapitalizmu, paradoksy pedagogiki pracy 191
CZĘŚĆ 3. WYCHOWANIE PRZEZ PRACĘ I DLA PRACY W CYKLU ŻYCIA – SENSY PRACY W KAPITALIZMIE 204
Wprowadzenie 206
Rozdział 6. Ocena szkolna i obsceniczność prawa – pomiędzy byciem kimś a byciem nikim. Znaczenia nadawane doświadczeniu szkolnemu przez gimnazjalistów 208
6.1. Wymagania dydaktyczne w percepcji nauczycieli 210
6.2. Ocena szkolna jako centralna kategoria definiująca znaczenie szkoły 212
6.3. Między byciem kimś a byciem nikim – gimnazjaliści wobec obscenicznego prawa 222
Rozdział 7. Młodzież wobec ideologii merytokratycznej – pozytywna socjalizacja oszukanego pokolenia 228
7.1. Egzaminy zewnętrzne w szkolnictwie powszechnym – technologia ucisku 230
7.2. Merytokratyczna fantazja – „sprawiedliwe konstruowanie nierówności” 231
7.3. Generowanie struktury społecznej w świadomości potocznej gimnazjalistów 233
7.4. Ideologiczny potencjał koncepcji merytokratycznej 241
Rozdział 8. Praca szkoły w kontekście znaczeń nadawanych pracy przez gimnazjalistów – wokół pedagogiki pracy 248
8.1. Uczniowie wobec pracy – szkoła pracy szkołą przymusu 252
8.2. Dyscyplina w szkole i pracy – interpretacja za M. Foucaultem 265
8.3. Puste znaczące, zasada korespondencji i treść znaczenia pracy 268
Rozdział 9. Demokracja ekonomiczna i wychowanie 272
9.1. Fantazja o pracy bez pracy 275
9.2. Praca, czas wolny, sztuki wyzwolone i niewolnictwo 279
9.3. W stronę demokracji ekonomicznej 282
Rozdział 10. Alibi niskich zarobków. O wysokiej randze bezinteresowności w ideologii zawodowej nauczycieli 286
10.1. Alibi niskich zarobków – dowód bezinteresowności nauczycieli? 289
10.2. Nauczanie jako powołanie – życie „dla” nauczania 292
10.3. Nauczanie jako zawód – życie „z” nauczania 299
Rozdział 11. Odpowiedzialność, kompromis, kompromitacja. Sens pracy w ideologiach zawodowych nauczycieli 308
11.1. Albo kompromis, albo kompromitacja 310
11.2. Dyskredytacja obowiązku – obowiązek jako świadomość fałszywa 313
11.3. Nauczycielskie zobowiązania wobec sensu pracy w szkole 316
Rozdział 12. „Uczniowie z problemami”, problem z uczniami i idealna lekcja (o zawodzie nauczyciela) 348
12.1. „Uczniowie z problemami” 349
12.2. „Środowisko” nauczycielskim alibi 355
12.3. „Problem z uczniami” 359
12.4. Fantazja idealnej lekcji, organizacja rozkoszy i boom edukacyjny 362
12.5. Satysfakcja, dyssatysfakcja i techniki siebie (podsumowanie) 366
Rozdział 13. Determinacja ekonomiczna i przeżycie – pracownicy wykonujący prace proste i młodzi specjaliści o pracy 370
13.1. Samookreślenie podmiotu pracy 370
13.2. Ekonomia surwiwalu – życie i przymus na wejściu do świata pracy 377
13.3. Czas pracy, przymus i czas wolny 386
13.3.1. Transakcja i kontrola 394
13.3.2. Czas pracy i czas wolny – delimitacja granicy 398
13.3.3. Czas wolny to nie czas pracy – definicje i opisy czasu wolnego 402
13.3.4. Twórczość – może praca nie jest blokadą rozwoju? 408
Rozdział 14. Emeryci – praca, uczenie się i „skok do królestwa wolności” 414
14.1. Afirmacje 415
14.1.1. Interakcje 418
14.1.2. Zdrowie psychiczne i fizyczne 421
14.1.3. Amatorstwo i ekonomia – „Przejdzie Pan na emeryturę, to Pan zobaczy” 423
14.1.4. Prawda i piękno – przymus z innego porządku 426
14.2. Bycie-dla-siebie – skok do królestwa wolności 430
14.2.1. Przejście na emeryturę i wspomnienie pracy 434
14.2.2. Bycie-dla-siebie i afirmowana aktywność 442
14.2.3. Afirmowana aktywność i przewartościowanie czasu wolnego 445
14.3. Zakończenie – emerytura, skok do królestwa wolności czy obierka ziemniaczana? 448
CZĘŚĆ 4. ZNACZENIA PRACY W DYSKURSIE MASOWYM – HEGEMONIA I DEMOKRACJA EKONOMICZNA 456
Wprowadzenie 458
Rozdział 15. Praca idealna, horror pracy i lęk przed byciem nikim 464
15.1. Fantazja o idealnej pracy 465
15.2. Horror pracy i bezrobocia 476
Rozdział 16. Idealny pracownik, horror homo oeconomicus i demokracja ekonomiczna 492
16.1. Praca jako koszt i fantazje o pracowniku 492
16.2. Horror pracodawców 496
16.3. Homo oeconomicus i demokratyczna kontrola 503
16.4. Hegemonia kapitalizmu – „my” i „nasza gospodarka” 507
16.5. Mały słowniczek kapitalistycznej nowomowy 518
Zakończenie 526
Bibliografia ogólna 536
Bibliografia pedagogiki pracy 546