"Diagnoza w resocjalizacji"
Identyfikator Librowy: 709
Spis treści
Wstęp 8
CZĘŚĆ I. Teoretyczne i metodologiczne podstawy diagnozy w resocjalizacji 12
ROZDZIAŁ 1. Diagnoza w resocjalizacji - ogólne założenia teoretyczne 14
1.1. Diagnoza na potrzeby resocjalizacji w strukturze diagnostyki pedagogicznej 14
1.2. Niedostosowanie społeczne jako kategoria teoretyczna 22
1.3. Podstawowe założenia teoretyczne diagnostyki resocjalizacyjnej 38
ROZDZIAŁ 2. Ogólne założenia metodologiczne procesu diagnozowania w resocjalizacji 57
2.1. Społeczno-praktyczny wymiar diagnozy resocjalizacyjne 57
2.2. Specyfika diagnozy resocjalizacyjnej - funkcje, przedmiot, cechy i kryteria oceny 61
2.3. Przebieg i schemat diagnozy resocjalizacyjnej - model strukturalny i funkcjonalny 72
2.4. Psychopedagogiczne i społeczne modele diagnozy resocjalizacyjnej - podstawy metodyczno-pragmatyczne 83
2.5. Trudności i dylematy oraz zasady etyczne w diagnozie resocjalizacyjnej 110
2.6. Perspektywy widzenia w diagnozie resocjalizacyjnej - indywidualna i środowiskowa 131
2.7. Kierunki i aspekty diagnozy resocjalizacyjnej 137
ROZDZIAŁ 3. Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przebiegu procesu diagnostycznego 148
3.1. Czynniki determinujące i wyznaczniki jakości kontaktu diagnostycznego 149
3.2. Czynniki dynamizujące przebieg kontaktu diagnostycznego 160
3.3. Czynniki zakłócające przebieg kontaktu diagnostycznego 164
3.4. Czynniki wyznaczające profesjonalizm diagnosty 173
3.5. Mechanizmy modyfikujące i zaburzające proces diagnostyczny 179
CZĘŚĆ II. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej - szczegółowe założenia i rozwiązania metodologiczne 186
ROZDZIAŁ 4. Płaszczyzny, sfery i obszary diagnozy resocjalizacyjnej 188
4.1. Charakterystyka podstawowych aspektów i pragmatyka diagnozy indywidualnej - płaszczyzna biologiczna, psychologiczna i socjologiczna (społeczno-kulturowa) 189
4.2. Charakterystyka głównych aspektów diagnozy środowiskowej - rodzina, szkoła i grupa rówieśnicza 198
4.3. Płaszczyzna kulturowa i duchowa jako obszar zaniedbany w diagnozie resocjalizacyjnej - próba ogólnej konceptualizacji problemu 214
ROZDZIAŁ 5. Podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie resocjalizacyjne 223
5.1. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie resocjalizacyjnej 223
5.2. Wybrane narzędzia do globalnej oceny zaburzeń w zachowaniu i niedostosowania społecznego 227
5.3. Wybrane narzędzia do oceny różnych aspektów niedostosowania społecznego 262
5.3.1. Diagnoza różnicowa zaburzeń antyspołecznych - zaburzenia osobowości, skrajna aspołeczność i zaburzenia psychopatyczne 262
5.3.2. Diagnoza skłonności do zachowań przemocowych, agresywności i autoagresji oraz sposobu reagowania na frustracje 272
5.3.3. Diagnoza wybranych korelatów i mechanizmów zachowań nieprzystosowawczych 278
ROZDZIAŁ 6. Diagnoza warunków procesu resocjalizacji i weryfikacja efektów oddziaływań resocjalizacyjnych 287
6.1. Instytucjonalne warunki resocjalizacji - mechanizmy determinujące zachowanie osoby napiętnowanej (niedostosowanej) i jakość oddziaływań resocjalizacyjnych 290
6.2. Diagnoza środowiska wychowawczego instytucji resocjalizacyjnej i efektów oddziaływań - resocjalizacyjnych 295
Zakończenie i kilka ogólnych refleksji dotyczących modelu diagnozowania w resocjalizacji 308
Bibliografia 314
Indeks nazwisk 331
Indeks rzeczowy 336
Spis tabel 341
Spis ilustracji 342