"Diagnoza w resocjalizacji"

Identyfikator Librowy: 709

Spis treści

Wstęp 8

CZĘŚĆ I. Teoretyczne i metodologiczne podstawy diagnozy w resocjalizacji 12

ROZDZIAŁ 1. Diagnoza w resocjalizacji - ogólne założenia teoretyczne 14

1.1. Diagnoza na potrzeby resocjalizacji w strukturze diagnostyki pedagogicznej 14

1.2. Niedostosowanie społeczne jako kategoria teoretyczna 22

1.3. Podstawowe założenia teoretyczne diagnostyki resocjalizacyjnej 38

ROZDZIAŁ 2. Ogólne założenia metodologiczne procesu diagnozowania w resocjalizacji 57

2.1. Społeczno-praktyczny wymiar diagnozy resocjalizacyjne 57

2.2. Specyfika diagnozy resocjalizacyjnej - funkcje, przedmiot, cechy i kryteria oceny 61

2.3. Przebieg i schemat diagnozy resocjalizacyjnej - model strukturalny i funkcjonalny 72

2.4. Psychopedagogiczne i społeczne modele diagnozy resocjalizacyjnej - podstawy metodyczno-pragmatyczne 83

2.5. Trudności i dylematy oraz zasady etyczne w diagnozie resocjalizacyjnej 110

2.6. Perspektywy widzenia w diagnozie resocjalizacyjnej - indywidualna i środowiskowa 131

2.7. Kierunki i aspekty diagnozy resocjalizacyjnej 137

ROZDZIAŁ 3. Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przebiegu procesu diagnostycznego 148

3.1. Czynniki determinujące i wyznaczniki jakości kontaktu diagnostycznego 149

3.2. Czynniki dynamizujące przebieg kontaktu diagnostycznego 160

3.3. Czynniki zakłócające przebieg kontaktu diagnostycznego 164

3.4. Czynniki wyznaczające profesjonalizm diagnosty 173

3.5. Mechanizmy modyfikujące i zaburzające proces diagnostyczny 179

CZĘŚĆ II. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej - szczegółowe założenia i rozwiązania metodologiczne 186

ROZDZIAŁ 4. Płaszczyzny, sfery i obszary diagnozy resocjalizacyjnej 188

4.1. Charakterystyka podstawowych aspektów i pragmatyka diagnozy indywidualnej - płaszczyzna biologiczna, psychologiczna i socjologiczna (społeczno-kulturowa) 189

4.2. Charakterystyka głównych aspektów diagnozy środowiskowej - rodzina, szkoła i grupa rówieśnicza 198

4.3. Płaszczyzna kulturowa i duchowa jako obszar zaniedbany w diagnozie resocjalizacyjnej - próba ogólnej konceptualizacji problemu 214

ROZDZIAŁ 5. Podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie resocjalizacyjne 223

5.1. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie resocjalizacyjnej 223

5.2. Wybrane narzędzia do globalnej oceny zaburzeń w zachowaniu i niedostosowania społecznego 227

5.3. Wybrane narzędzia do oceny różnych aspektów niedostosowania społecznego 262

5.3.1. Diagnoza różnicowa zaburzeń antyspołecznych - zaburzenia osobowości, skrajna aspołeczność i zaburzenia psychopatyczne 262

5.3.2. Diagnoza skłonności do zachowań przemocowych, agresywności i autoagresji oraz sposobu reagowania na frustracje 272

5.3.3. Diagnoza wybranych korelatów i mechanizmów zachowań nieprzystosowawczych 278

ROZDZIAŁ 6. Diagnoza warunków procesu resocjalizacji i weryfikacja efektów oddziaływań resocjalizacyjnych 287

6.1. Instytucjonalne warunki resocjalizacji - mechanizmy determinujące zachowanie osoby napiętnowanej (niedostosowanej) i jakość oddziaływań resocjalizacyjnych 290

6.2. Diagnoza środowiska wychowawczego instytucji resocjalizacyjnej i efektów oddziaływań - resocjalizacyjnych 295

Zakończenie i kilka ogólnych refleksji dotyczących modelu diagnozowania w resocjalizacji 308

Bibliografia 314

Indeks nazwisk 331

Indeks rzeczowy 336

Spis tabel 341

Spis ilustracji 342