"Dysleksja u osób dorosłych"

Identyfikator Librowy: 71737

Spis treści

Strona tytułowa 2

Spis treści 3

Wstęp 5

Rozdział 1: Terminologia i definicje specyficznych zaburzeń czytania i pisania 7

1.1. Pojęcie specyficznych zaburzeń czytania i pisania – problemy terminologiczne 7

1.2. Pojęcie specyficznych zaburzeń czytania i pisania – problemy definicyjne 10

1.3. Współczesne definicje specyficznych zaburzeń czytania i pisania – analiza porównawcza 12

1.4. Próba własnego modelowego ujęcia specyficznych zaburzeń czytania i pisania 14

Rozdział 2: Przyczyny specyficznych zaburzeń czytania i pisania na poziomie poznawczym i biologicznym 16

2.1. Poziom poznawczy – patomechanizm 17

2.2. Poziom biologiczny – etiologia 23

Rozdział 3: Specyficzne zaburzenia czytania i pisania u osób dorosłych – deficyty 29

3.1. Pojęcie i modele komunikacji 29

3.2. Czytanie i pisanie jako proces komunikowania się językowego 31

3.3. Symptomy specyficznych zaburzeń czytania i pisania u osób dorosłych 35

3.4. Metody diagnostyczne dla osób dorosłych 47

3.5. Emocjonalno-motywacyjne konsekwencje specyficznych zaburzeń czytania i pisania 49

Rozdział 4: Specyficzne zaburzenia czytania i pisania u osób dorosłych – mocne strony 51

4.1. Pojęcie, teorie i modele zdolności 51

4.2. Zdolności: werbalne, wzrokowo-przestrzenne, twórczość, motywacja osiągnięć 56

4.3. Pojęcie stylów uczenia się 65

4.4. Mocne strony osób ze specyficznymi zaburzeniami czytania i pisania w percepcji społecznej 68

Zakończenie 89

Aneks Specyficzne zaburzenia czytania i pisania u osób dorosłych – praktyka 90

1. Sytuacja prawna dorosłych ze specyficznymi zaburzeniami czytania i pisania w Polsce 90

2. Dorośli a uczenie się2 92

3. Specyficzne zaburzenia czytania i pisania w miejscu pracy 95

Bibliografia 100

O autorkach 110

Strona redakcyjna 111