"Prowadzenie badań jakościowych"
Identyfikator Librowy: 785
Spis treści
Wstęp do drugiego wydania 18
CZĘŚĆ I. Wprowadzenie 22
ROZDZIAŁ 1. Jak korzystać z podręcznika 24
2.1. Wprowadzenie 28
2.2. Czy metody jakościowe zawsze są najwłaściwsze 28
ROZDZIAŁ 2. Jak można wykorzystywać badanie jakościowe i jak nie można 28
2.3. Czy powinienem stosować metody jakościowe 30
2.4. Postrzeganie badań w kontekście odmiennych modeli 32
2.5. Uwagi końcowe 38
Ćwiczenia 39
Główne zagadnienia 39
Polecane lektury 39
3.1. Wprowadzenie 42
ROZDZIAŁ 3. Doświadczenie badawcze 1 42
3.2. Dziennik badań Moiry 44
3.2.1. Początki 44
3.2.2. Orientacja teoretyczna 45
3.2.3. Dane zgromadzone w trakcie badania 45
3.2.4. Dostęp do danych: zachowaj rozsądek 47
3.2.5. Proces badawczy: krytycyzm, formułowanie ocen i wywiad 48
3.2.6. Próba danych 48
3.2.7. Praktyczne znaczenie badania 49
3.2.8. Uwagi końcowe 50
3.2.9. Wnioski z historii Moiry 50
3.3. Dziennik badań Sally 52
3.3.1. Uzyskiwanie dostępu 52
3.3.2. Gromadzenie nagrań 53
3.3.3. Analiza zgromadzonych danych 54
3.3.4. Analityczne konstruowanie problemu badawczego 56
3.3.5. Kilka uwag na temat obserwacji uczestniczącej 56
3.3.6. Kwestie etyczne 57
3.3.7. Wnioski z historii Sally 59
3.4. Dziennik badań Simona 61
3.4.1. Początki 61
3.4.2. Poznanie analizy konwersacyjnej 62
3.4.3. Nadzieja na użyteczność 63
3.4.4. Poszukiwanie tematu 64
3.4.5. Uzyskiwanie dostępu 65
3.4.6. Niepokój związany z wielkością próby 65
3.4.7. Zawężenie problemu badawczego 66
3.4.8. Wnioski z historii Simona 67
3.5. Uwagi końcowe 69
Główne zagadnienia 71
Polecane lektury 71
Ćwiczenia 72
4.1. Wprowadzenie 74
ROZDZIAŁ 4. Doświadczenie badawcze 2 74
4.2. Wywiady 75
4.2.1. Życie i codzienność w społeczności osób starszych 75
4.2.2. Opinie studentów na temat systemu ocen oraz pomocy naukowej 76
4.2.3. Piłka nożna i męskość 77
4.2.4. Praca z tekstem w klasach obcojęzycznych 77
4.2.5. Żałoba i proces ozdrowieńczy jako narracje 78
4.2.6. Narracje krewnych zmarłego 78
4.2.7. Wywiady: podsumowanie 79
4.3. Etnografie 81
4.3.1. Analiza funkcji komunikacyjnych podczas nauki w niewielkich grupach 81
4.3.2. Analiza pracy radiologów 82
4.3.3. Grupy dyskusyjne w Internecie 83
4.4. Teksty 84
4.3.4. Etnografie: podsumowanie 84
4.4.1. Analiza podręczników szkolnych do nauki religii 85
4.4.2. Kształt japońskiej nowoczesności 85
4.4.3. Medykalizacja ciała kobiety w średnim wieku w XX stuleciu 86
4.4.4. Obraz zbrodni w lokalnej prasie 86
4.4.5. Dyskurs przedsiębiorstwa w szkolnictwie wyższym 87
4.5. Nagrania audio 88
4.4.6. Teksty: podsumowanie 88
4.5.1. Spotkania grupowe w hospicjach 89
4.5.2. Asymetria w interakcjach między osobami, dla których angielski 89
4.5.3. Nagrania audio: podsumowanie 90
4.6. Nagrania wideo 91
4.6.1. Komunikacja werbalna, tekstowa oraz wizualna widoczna 91
4.6.2. Wczesne interakcje między matką a dzieckiem 92
4.6.3. Tworzenie tożsamości etnicznej przez hiszpańskich imigrantów w Londynie 93
4.6.4. Jak doświadczenie kobiecości jest przedstawiane 93
4.6.5. Nagrania wideo: podsumowanie 94
4.7. Połączenie metod 95
4.7.1. Jak rekonstruowane są teksty 95
4.7.2. Botswańskie kobiety w życiu publicznym (od 1800 roku 95
4.7.3. Amerykańskie występy taneczne w dobie powojennej 96
4.7.4. Jak kobiety odczuwają depresję 96
4.7.5. Połączenie metod: podsumowanie 97
4.8. Uwagi końcowe 98
Główne zagadnienia 100
Polecane lektury 100
Ćwiczenia 101
5.1. Wprowadzenie 102
ROZDZIAŁ 5. Czy oryginalność ma znaczenie 102
5.2. Oryginalność 103
5.3. Zawodowcem być 105
5.4. Niezależna myśl krytyczna 106
5.4.1. Rozwój pojęcia i/lub metodologii 106
5.4.2. Krytyczny stosunek do przyjętego podejścia 107
5.4.3. Wykorzystanie wcześniejszych badań 107
5.5. Uwagi końcowe 108
5.4.4. Gotowość do zmiany obranego kierunku 108
Główne zagadnienia 109
Polecane lektury 109
Ćwiczenia 110
CZĘŚĆ II. Początek 112
6.1. Wprowadzenie 114
ROZDZIAŁ 6. Wybór tematu 114
6.2. Uproszczony indukcjonizm 115
6.3. Strategia nadmiaru: brać wszystko, co się nadarzy 117
6.4. Wielki teoretyk 120
6.5. Strategie właściwe dla indukcjonistów ze skłonnością do upraszczania 121
6.5.1. Korzystaj z pojęć 121
6.5.2. Rozwijaj wyniki innych badań 122
6.6. Strategie właściwe dla zwolenników nadmiaru 123
6.5.3. Wprowadź trzecią zmienną 123
6.6.1. Opracuj diagram 124
6.6.2. Znajdź łamigłówkę 124
6.6.3. Obiektyw o zmiennej ogniskowej 125
6.6.4. Ostrzeżenie: unikaj redukcjonizmu 126
6.7. Strategie właściwe dla wielkich teoretyków 127
6.7.1. Ignoruj mody 127
6.7.2. Znajdź dane 127
6.8. Strategie właściwe dla wszystkich badaczy 128
6.8.1. Ustal, jaki temat badania możesz podjąć 128
6.9. Uwagi końcowe 129
6.8.2. Dostrzeż sprzężenia zwrotne 129
6.8.3. Zrozum, że kategorie przesycone są teorią 129
Główne zagadnienia 130
Ćwiczenia 131
Polecane lektury 131
7.1. Wprowadzenie 134
ROZDZIAŁ 7. Zastosowanie teorii 134
7.2. Czym jest teoria 135
7.3. Teorie, modele i hipotezy 137
7.4. Trochę przykładów 140
7.5. Uogólnienia i tworzenie teorii 143
7.6. Jak teoretyzować na podstawie danych 145
7.7. Uwagi końcowe 146
Główne zagadnienia 147
Polecane lektury 147
Ćwiczenia 148
8.1. Wprowadzenie 150
8.2. Twoja strategia badawcza 150
ROZDZIAŁ 8. Wybór metodologii 150
8.2.1. Wczesna decyzja 151
8.2.2. Powiązania między metodami, metodologiami a społeczeństwem 152
8.2.3. Modele kształtujące znaczenie metod 153
8.2.4. Wybór właściwej metody 154
8.3. Wybór metodologii: studium przypadku 155
8.3.1. Badanie doradztwa 155
8.3.2. Skrzywienie ilościowe 157
8.3.3. Planowanie metodologii: trzy znane możliwości 157
8.3.4. Przyjęta metodologia 161
8.4. Dane niewywołane 162
8.3.5. Podsumowanie i wnioski 162
8.5. Połączenie metod 163
8.6. Uwagi końcowe 165
Główne zagadnienia 165
Ćwiczenia 166
Polecane lektury 166
9.1. Wprowadzenie 168
ROZDZIAŁ 9. Wybór przypadku 168
9.2. Czym jest studium przypadku 169
9.3. Tworzenie uogólnień na podstawie przypadków 170
9.4. Rodzaje studiów przypadków 170
9.5. Łączenie badań jakościowych ze wskaźnikami ilościowymi dotyczącymi populacji 171
9.6. Celowy dobór próby 172
9.7. Teoretyczny dobór próby 174
9.7.1. Wybór przypadków pod kątem teorii 174
9.7.2. Wybór przypadków odchyleń 176
9.7.3. Zmiana wielkości próby w trakcie badania 177
9.8. Możliwość tworzenia uogólnień na podstawie pojedynczego przypadku 178
9.9. Uwagi końcowe 180
Główne zagadnienia 180
Ćwiczenia 181
Polecane lektury 181
10.1. Wprowadzenie 182
ROZDZIAŁ 10. Przygotowanie planu badania 182
10.2. Osiągnij krystaliczną przejrzystość 184
10.3. Zaplanuj, zanim napiszesz 184
10.4. Bądź przekonujący 185
10.5. Bądź praktyczny 186
10.6. Zarysuj szerszy kontekst 186
10.7. Uwagi końcowe 187
Ćwiczenia 188
Główne zagadnienia 188
Polecane lektury 188
CZĘŚĆ III. Analiza danych 190
11.1. Wprowadzenie 192
ROZDZIAŁ 11. Rozpoczęcie analizy danych 192
11.2. Natychmiastowe rozpoczęcie analizy danych 193
11.2.1. Analizuj dane już obecne w sferze publicznej 193
11.2.2. Poproś o dane lub pożycz je od innych 194
11.2.3. Zwróć się o radę do promotora 195
11.2.4. Analizuj dane na bieżąco 195
11.2.5. Stawiaj kluczowe pytania na temat danych 196
11.3. Wywiady 197
11.4. Notatki terenowe 197
11.4.1. To, co możesz zobaczyć 202
11.4.2. Jak jesteś traktowany 203
11.5. Teksty 204
11.5.1. Historia pilota marynarki wojennej 205
11.6. Dane wizualne 207
11.7. Transkrypcje 208
11.8. Uwagi końcowe 212
Główne zagadnienia 212
Ćwiczenia 213
Polecane lektury 213
12.1. Wprowadzenie 216
12.2. Studium przypadku 216
ROZDZIAŁ 12. Rozwinięcie analizy danych 216
12.3. Notatki terenowe i analiza danych 219
12.3.1. Dlaczego szczegóły mają znaczenie 219
12.3.2. Dwa sposoby rozwinięcia analizy notatek terenowych 220
12.3.3. Rozwinięcie analizy notatek terenowych 222
12.3.4. Postępujące ograniczanie zainteresowań w trakcie pracy terenowej 223
12.3.5. Wykorzystywanie tabel w testowaniu hipotez 225
12.3.6. Ograniczenia w kodowaniu notatek terenowych 227
12.4. Transkrypcje i analiza danych 229
12.4.1. Dlaczego warto pracować z nagraniami audio 229
12.4.2. Analiza nagrań audio 230
12.5. Uwagi końcowe 232
Główne zagadnienia 232
Polecane lektury 232
Ćwiczenia 233
13.1. Wprowadzenie 234
ROZDZIAŁ 13. Wykorzystanie komputera w analizie danych jakościowych (Clive Seale) 234
13.2. Zalety CAQDAS 235
13.2.1. Szybkość 236
13.2.2. Dyscyplina 237
13.2.3. Praca zespołowa 239
13.2.4. Dobór próby 239
13.3. Ograniczenia i wady 242
13.3.1. Wykorzystywanie edytora tekstu na potrzeby CAQDAS 242
13.3.2. Narzucenie analizie ograniczonej perspektywy 243
13.3.3. Niewielkie fragmenty danych 245
13.4. Programy podstawowe: ETNOGRAPH, NUDIST i ATLAS 247
13.4.1. ETHOGRAPH 247
14.4.2. NUDIST 248
14.4.3. ATLAS 249
13.5. Tworzenie teorii za pomocą CAQDAS 250
13.6. Hiperlinki do postmodernistycznego odczytywania tekstu 253
13.7. Uwagi końcowe 255
Główne zagadnienia 255
Polecane lektury 255
Ćwiczenia 256
14.1. Wprowadzenie 258
ROZDZIAŁ 14. Jakość w badaniach jakościowych 258
14.2. Trafność 259
14.2.1. Zasada możliwości obalenia 262
14.2.2. Metoda ciągłego porównywania 263
14.2.3. Dogłębna analiza danych 264
14.2.4. Analiza przypadków odchyleń 265
14.2.5. Używanie odpowiednich tabel 268
14.3. Rzetelność 270
14.3.1. Rzetelność w badaniu etnograficznym 271
14.3.2. Rzetelność w badaniu interakcji utrwalonych na taśmie audio 272
14.4. Uwagi końcowe 273
Ćwiczenia 274
Główne zagadnienia 274
Polecane lektury 274
15.1. Wprowadzenie 276
15.2. Dwa wskaźniki umożliwiające ocenę badania 276
ROZDZIAŁ 15. Ocena badań jakościowych 276
15.3. Cztery kryteria jakości badania 278
15.3.1. Tworzenie użytecznych teorii 278
15.3.2. Wykorzystanie podejścia samokrytycznego 279
15.3.3. Rozważania dotyczące właściwych metod badawczych 280
15.4. Zastosowanie kryteriów jakości 281
15.3.4. Praktyczne zastosowanie wyników 281
15.4.1. Proces rekonwalescencji kobiet cierpiących na depresję 281
15.4.2. Usługi terapeutyczne 283
15.4.3. Fachowa opieka w szpitalu 284
15.4.4. Kobiety ciężarne uzależnione od kokainy 284
15.5. Ponowne rozpatrzenie czterech kryteriów jakości 286
15.5.1. Pogłębiona analiza 286
15.5.2. Dlaczego powinniśmy ufać badaniu jakościowemu 287
15.5.3. Czy tylko wywiady 288
15.5.4. Badania a praktycy 291
15.6. Uwagi końcowe 292
Ćwiczenia 293
Główne zagadnienia 293
Polecane lektury 293
CZĘŚĆ IV. Zachowaj kontakt 296
16.1. Wprowadzenie 298
16.2. Omówienie przeczytanych lektur 298
ROZDZIAŁ 16. Prowadzenie dokumentacji 298
16.3. Dziennik badania 300
16.4. Uwagi końcowe 303
Ćwiczenia 303
Główne zagadnienia 303
Polecane lektury 303
17.1. Wprowadzenie 306
ROZDZIAŁ 17. Kontakty w terenie 306
17.2. Środowisko i dostęp 307
17.3. Etyka w badaniach jakościowych 309
17.4. Studium przypadku 1 311
17.5. Informacja zwrotna w studium przypadku 314
17.6. Płeć kulturowa w studium przypadku 316
17.7. Studium przypadku 2. Płeć kulturowa w badaniu terenowym 317
17.8. Informacja zwrotna jako test trafności 319
17.9. Uwagi końcowe 320
Główne zagadnienia 320
Ćwiczenia 321
Polecane lektury 321
18.1. Wprowadzenie 322
ROZDZIAŁ 18. Dobra współpraca z promotorem 322
18.2. Budzące grozę historie o współpracy z promotorem 323
18.3. Oczekiwania studenta i promotora 324
18.4. Wczesne fazy współpracy 325
18.5. Późniejsze fazy współpracy 326
18.6. Obowiązujące zasady i zwyczaje 327
18.7. Uwagi końcowe 328
Ćwiczenia 328
Główne zagadnienia 328
Polecane lektury 328
19.1. Wprowadzenie 330
ROZDZIAŁ 19. Uzyskanie informacji zwrotnej 330
19.2. Pisanie 331
19.3. Prezentacje ustne 332
19.4.1. Dobre rozwiązania 334
19.4. Umiejętność prezentacji badania 334
19.4.2. Złe rozwiązania 335
19.4.3. Rozwiązania mieszane 336
19.4.4. Dobre i złe prezentacje 338
19.5. Uwagi końcowe 338
Główne zagadnienia 338
Ćwiczenia 339
Polecane lektury 339
CZĘŚĆ V. Pisanie rozprawy naukowej 340
20.1. Wprowadzenie 342
20.2. Tytuł 342
ROZDZIAŁ 20. Kilka pierwszych stron 342
20.3. Abstrakt 343
20.4. Spis treści 344
20.5. Wstęp 344
20.6. Uwagi końcowe 345
Ćwiczenia 345
Główne zagadnienia 345
Polecane lektury 345
21.1. Wprowadzenie 348
21.2. Pytania praktyczne 348
21.2.1. Co powinien zawierać przegląd literatury 348
ROZDZIAŁ 21. Przegląd literatury przedmiotu 348
21.2.2. Zaplanuj swoją lekturę 349
21.2.3. Gdzie możesz znaleźć literaturę 349
21.3. Zasady 350
21.2.4. Wszystkiego jest tak dużo jak znaleźć na to czas 350
21.3.1. Okaż respekt dla literatury 351
21.3.2. Bądź skoncentrowany i krytyczny 351
21.3.3. Unikaj czystego opisu 351
21.3.4. Pisz, gdy ukończysz pozostałe rozdziały 352
21.4. Czy przegląd literatury jest w ogóle potrzebny 353
21.5. Uwagi końcowe 354
Ćwiczenia 354
Główne zagadnienia 354
Polecane lektury 354
22.1. Wprowadzenie 356
ROZDZIAŁ 22. Rozdział metodologiczny 356
22.2. Co powinno się znaleźć w rozdziale metodologicznym 357
22.3. Czy potrzebna jest historia powstania badania 359
22.4. Uwagi końcowe 362
Główne zagadnienia 362
Ćwiczenia 363
Polecane lektury 363
23.1. Wprowadzenie 364
23.3. Mikrostruktura 364
ROZDZIAŁ 23. Praca nad rozdziałami analitycznymi 364
23.2. Makrostruktura 365
23.2.1. Zaplanowanie spisu treści na wczesnym etapie pracy 365
23.2.2. Zaplanowanie opowieści 368
23.3.1. Wprowadzenie 371
23.3.2. Część podstawowa 372
23.4. Końcowe dopinanie 373
23.3.3. Zakończenie 373
23.5. Uwagi końcowe 375
Główne zagadnienia 375
Polecane lektury 375
Ćwiczenia 376
24.1. Wprowadzenie 378
ROZDZIAŁ 24. Ostatni rozdział 378
24.2. Ostatni rozdział jako czynnik dwustronnie pobudzający 379
24.3. Co konkretnie powinno znaleźć się w ostatnim rozdziale 379
24.4. Wyznania i peany 380
24.5. Teoretyzowanie jako sposób myślenia o danych 381
24.6. Pisanie z myślą o odbiorcy 382
24.7. Dlaczego praca nad ostatnim rozdziałem może okazać się zabawna 383
24.8. Uwagi końcowe 383
Główne zagadnienia 384
Polecane lektury 384
Ćwiczenia 385
CZĘŚĆ VI. Obrona pracy doktorskiej 386
25.1. Wprowadzenie 388
ROZDZIAŁ 25. Przetrwać obronę pracy doktorskiej 388
25.2. Budzące grozę historie obrony prac doktorskich 389
25.3. Przygotowanie do obrony pracy 390
25.4. Przebieg obrony 390
25.5. Rezultaty 391
25.6. Modyfikacja pracy po obronie 392
25.7. Studium przypadku 392
25.7.1. Zwięzłe podsumowanie rozprawy 393
25.7.2. Moje pytania 393
25.7.3. Moje uwagi końcowe 394
25.7.4. Ostateczny wynik 395
25.7.5. Wnioski ogólne 395
25.8. Uwagi końcowe 396
Główne zagadnienia 396
Polecane lektury 396
Ćwiczenia 397
CZĘŚĆ VII. Podsumowanie 398
26.1. Wprowadzenie 400
26.2. Zachowaj prostotę 400
ROZDZIAŁ 26. Efektywne badania jakościowe 400
26.3. Czerp korzyści z posługiwania się danymi jakościowymi 401
26.4. Unikaj potopu danych 402
26.5. Unikaj metod dziennikarskich 402
26.6. Uwagi końcowe 403
Ćwiczenia 404
Główne zagadnienia 404
Polecane lektury 404
CZĘŚĆ VIII. I co dalej 406
27.1. Wprowadzenie 408
ROZDZIAŁ 27. Publikacja 408
27.2. Strategiczne wybory 409
27.2.1. Książki 409
27.2.2. Wybór pisma naukowego 409
27.2.3. Reakcja na decyzję redakcji 410
27.2.4. Uwzględnij wymagania dotyczące publikacji artykułu w pismach 410
27.3. Czego poszukują redaktorzy pism naukowych 411
27.4. Uwagi recenzentów 412
27.4.1. Dobre wiadomości 412
27.4.2. Złe wiadomości 412
27.5. Jak napisać krótki artykuł do pisma naukowego 414
27.4.3. Wskazówki 414
27.4.4. Wnioski 414
27.6. Uwagi końcowe 415
Ćwiczenia 416
Główne zagadnienia 416
Polecane lektury 416
28.1. Wprowadzenie 418
ROZDZIAŁ 28. Odbiorcy 418
28.2. Decydenci polityczni jako odbiorcy 419
28.3. Praktycy jako odbiorcy 420
28.4. Ogół jako odbiorcy 421
28.5. Uwagi końcowe 423
Główne zagadnienia 423
Polecane lektury 423
Ćwiczenia 424
29.1. Wprowadzenie 426
29.2. Uzyskiwanie informacji o wakatach 426
ROZDZIAŁ 29. Poszukiwanie pracy 426
29.3. Miejsce na liście liczących się kandydatów 427
29.4. Rozmowa kwalifikacyjna 428
29.5. Uwagi końcowe 430
Ćwiczenia 430
Główne zagadnienia 430
Polecane lektury 430
Załącznik. Uproszczone symbole transkrypcji 432
Słownik terminów 434
Bibliografia 440
Indeks nazwisk 450
Indeks rzeczowy 454