"Prowadzenie badań jakościowych"

Identyfikator Librowy: 785

Spis treści

Wstęp do drugiego wydania 18

CZĘŚĆ I. Wprowadzenie 22

ROZDZIAŁ 1. Jak korzystać z podręcznika 24

2.1. Wprowadzenie 28

2.2. Czy metody jakościowe zawsze są najwłaściwsze 28

ROZDZIAŁ 2. Jak można wykorzystywać badanie jakościowe i jak nie można 28

2.3. Czy powinienem stosować metody jakościowe 30

2.4. Postrzeganie badań w kontekście odmiennych modeli 32

2.5. Uwagi końcowe 38

Ćwiczenia 39

Główne zagadnienia 39

Polecane lektury 39

3.1. Wprowadzenie 42

ROZDZIAŁ 3. Doświadczenie badawcze 1 42

3.2. Dziennik badań Moiry 44

3.2.1. Początki 44

3.2.2. Orientacja teoretyczna 45

3.2.3. Dane zgromadzone w trakcie badania 45

3.2.4. Dostęp do danych: zachowaj rozsądek 47

3.2.5. Proces badawczy: krytycyzm, formułowanie ocen i wywiad 48

3.2.6. Próba danych 48

3.2.7. Praktyczne znaczenie badania 49

3.2.8. Uwagi końcowe 50

3.2.9. Wnioski z historii Moiry 50

3.3. Dziennik badań Sally 52

3.3.1. Uzyskiwanie dostępu 52

3.3.2. Gromadzenie nagrań 53

3.3.3. Analiza zgromadzonych danych 54

3.3.4. Analityczne konstruowanie problemu badawczego 56

3.3.5. Kilka uwag na temat obserwacji uczestniczącej 56

3.3.6. Kwestie etyczne 57

3.3.7. Wnioski z historii Sally 59

3.4. Dziennik badań Simona 61

3.4.1. Początki 61

3.4.2. Poznanie analizy konwersacyjnej 62

3.4.3. Nadzieja na użyteczność 63

3.4.4. Poszukiwanie tematu 64

3.4.5. Uzyskiwanie dostępu 65

3.4.6. Niepokój związany z wielkością próby 65

3.4.7. Zawężenie problemu badawczego 66

3.4.8. Wnioski z historii Simona 67

3.5. Uwagi końcowe 69

Główne zagadnienia 71

Polecane lektury 71

Ćwiczenia 72

4.1. Wprowadzenie 74

ROZDZIAŁ 4. Doświadczenie badawcze 2 74

4.2. Wywiady 75

4.2.1. Życie i codzienność w społeczności osób starszych 75

4.2.2. Opinie studentów na temat systemu ocen oraz pomocy naukowej 76

4.2.3. Piłka nożna i męskość 77

4.2.4. Praca z tekstem w klasach obcojęzycznych 77

4.2.5. Żałoba i proces ozdrowieńczy jako narracje 78

4.2.6. Narracje krewnych zmarłego 78

4.2.7. Wywiady: podsumowanie 79

4.3. Etnografie 81

4.3.1. Analiza funkcji komunikacyjnych podczas nauki w niewielkich grupach 81

4.3.2. Analiza pracy radiologów 82

4.3.3. Grupy dyskusyjne w Internecie 83

4.4. Teksty 84

4.3.4. Etnografie: podsumowanie 84

4.4.1. Analiza podręczników szkolnych do nauki religii 85

4.4.2. Kształt japońskiej nowoczesności 85

4.4.3. Medykalizacja ciała kobiety w średnim wieku w XX stuleciu 86

4.4.4. Obraz zbrodni w lokalnej prasie 86

4.4.5. Dyskurs przedsiębiorstwa w szkolnictwie wyższym 87

4.5. Nagrania audio 88

4.4.6. Teksty: podsumowanie 88

4.5.1. Spotkania grupowe w hospicjach 89

4.5.2. Asymetria w interakcjach między osobami, dla których angielski 89

4.5.3. Nagrania audio: podsumowanie 90

4.6. Nagrania wideo 91

4.6.1. Komunikacja werbalna, tekstowa oraz wizualna widoczna 91

4.6.2. Wczesne interakcje między matką a dzieckiem 92

4.6.3. Tworzenie tożsamości etnicznej przez hiszpańskich imigrantów w Londynie 93

4.6.4. Jak doświadczenie kobiecości jest przedstawiane 93

4.6.5. Nagrania wideo: podsumowanie 94

4.7. Połączenie metod 95

4.7.1. Jak rekonstruowane są teksty 95

4.7.2. Botswańskie kobiety w życiu publicznym (od 1800 roku 95

4.7.3. Amerykańskie występy taneczne w dobie powojennej 96

4.7.4. Jak kobiety odczuwają depresję 96

4.7.5. Połączenie metod: podsumowanie 97

4.8. Uwagi końcowe 98

Główne zagadnienia 100

Polecane lektury 100

Ćwiczenia 101

5.1. Wprowadzenie 102

ROZDZIAŁ 5. Czy oryginalność ma znaczenie 102

5.2. Oryginalność 103

5.3. Zawodowcem być 105

5.4. Niezależna myśl krytyczna 106

5.4.1. Rozwój pojęcia i/lub metodologii 106

5.4.2. Krytyczny stosunek do przyjętego podejścia 107

5.4.3. Wykorzystanie wcześniejszych badań 107

5.5. Uwagi końcowe 108

5.4.4. Gotowość do zmiany obranego kierunku 108

Główne zagadnienia 109

Polecane lektury 109

Ćwiczenia 110

CZĘŚĆ II. Początek 112

6.1. Wprowadzenie 114

ROZDZIAŁ 6. Wybór tematu 114

6.2. Uproszczony indukcjonizm 115

6.3. Strategia nadmiaru: brać wszystko, co się nadarzy 117

6.4. Wielki teoretyk 120

6.5. Strategie właściwe dla indukcjonistów ze skłonnością do upraszczania 121

6.5.1. Korzystaj z pojęć 121

6.5.2. Rozwijaj wyniki innych badań 122

6.6. Strategie właściwe dla zwolenników nadmiaru 123

6.5.3. Wprowadź trzecią zmienną 123

6.6.1. Opracuj diagram 124

6.6.2. Znajdź łamigłówkę 124

6.6.3. Obiektyw o zmiennej ogniskowej 125

6.6.4. Ostrzeżenie: unikaj redukcjonizmu 126

6.7. Strategie właściwe dla wielkich teoretyków 127

6.7.1. Ignoruj mody 127

6.7.2. Znajdź dane 127

6.8. Strategie właściwe dla wszystkich badaczy 128

6.8.1. Ustal, jaki temat badania możesz podjąć 128

6.9. Uwagi końcowe 129

6.8.2. Dostrzeż sprzężenia zwrotne 129

6.8.3. Zrozum, że kategorie przesycone są teorią 129

Główne zagadnienia 130

Ćwiczenia 131

Polecane lektury 131

7.1. Wprowadzenie 134

ROZDZIAŁ 7. Zastosowanie teorii 134

7.2. Czym jest teoria 135

7.3. Teorie, modele i hipotezy 137

7.4. Trochę przykładów 140

7.5. Uogólnienia i tworzenie teorii 143

7.6. Jak teoretyzować na podstawie danych 145

7.7. Uwagi końcowe 146

Główne zagadnienia 147

Polecane lektury 147

Ćwiczenia 148

8.1. Wprowadzenie 150

8.2. Twoja strategia badawcza 150

ROZDZIAŁ 8. Wybór metodologii 150

8.2.1. Wczesna decyzja 151

8.2.2. Powiązania między metodami, metodologiami a społeczeństwem 152

8.2.3. Modele kształtujące znaczenie metod 153

8.2.4. Wybór właściwej metody 154

8.3. Wybór metodologii: studium przypadku 155

8.3.1. Badanie doradztwa 155

8.3.2. Skrzywienie ilościowe 157

8.3.3. Planowanie metodologii: trzy znane możliwości 157

8.3.4. Przyjęta metodologia 161

8.4. Dane niewywołane 162

8.3.5. Podsumowanie i wnioski 162

8.5. Połączenie metod 163

8.6. Uwagi końcowe 165

Główne zagadnienia 165

Ćwiczenia 166

Polecane lektury 166

9.1. Wprowadzenie 168

ROZDZIAŁ 9. Wybór przypadku 168

9.2. Czym jest studium przypadku 169

9.3. Tworzenie uogólnień na podstawie przypadków 170

9.4. Rodzaje studiów przypadków 170

9.5. Łączenie badań jakościowych ze wskaźnikami ilościowymi dotyczącymi populacji 171

9.6. Celowy dobór próby 172

9.7. Teoretyczny dobór próby 174

9.7.1. Wybór przypadków pod kątem teorii 174

9.7.2. Wybór przypadków odchyleń 176

9.7.3. Zmiana wielkości próby w trakcie badania 177

9.8. Możliwość tworzenia uogólnień na podstawie pojedynczego przypadku 178

9.9. Uwagi końcowe 180

Główne zagadnienia 180

Ćwiczenia 181

Polecane lektury 181

10.1. Wprowadzenie 182

ROZDZIAŁ 10. Przygotowanie planu badania 182

10.2. Osiągnij krystaliczną przejrzystość 184

10.3. Zaplanuj, zanim napiszesz 184

10.4. Bądź przekonujący 185

10.5. Bądź praktyczny 186

10.6. Zarysuj szerszy kontekst 186

10.7. Uwagi końcowe 187

Ćwiczenia 188

Główne zagadnienia 188

Polecane lektury 188

CZĘŚĆ III. Analiza danych 190

11.1. Wprowadzenie 192

ROZDZIAŁ 11. Rozpoczęcie analizy danych 192

11.2. Natychmiastowe rozpoczęcie analizy danych 193

11.2.1. Analizuj dane już obecne w sferze publicznej 193

11.2.2. Poproś o dane lub pożycz je od innych 194

11.2.3. Zwróć się o radę do promotora 195

11.2.4. Analizuj dane na bieżąco 195

11.2.5. Stawiaj kluczowe pytania na temat danych 196

11.3. Wywiady 197

11.4. Notatki terenowe 197

11.4.1. To, co możesz zobaczyć 202

11.4.2. Jak jesteś traktowany 203

11.5. Teksty 204

11.5.1. Historia pilota marynarki wojennej 205

11.6. Dane wizualne 207

11.7. Transkrypcje 208

11.8. Uwagi końcowe 212

Główne zagadnienia 212

Ćwiczenia 213

Polecane lektury 213

12.1. Wprowadzenie 216

12.2. Studium przypadku 216

ROZDZIAŁ 12. Rozwinięcie analizy danych 216

12.3. Notatki terenowe i analiza danych 219

12.3.1. Dlaczego szczegóły mają znaczenie 219

12.3.2. Dwa sposoby rozwinięcia analizy notatek terenowych 220

12.3.3. Rozwinięcie analizy notatek terenowych 222

12.3.4. Postępujące ograniczanie zainteresowań w trakcie pracy terenowej 223

12.3.5. Wykorzystywanie tabel w testowaniu hipotez 225

12.3.6. Ograniczenia w kodowaniu notatek terenowych 227

12.4. Transkrypcje i analiza danych 229

12.4.1. Dlaczego warto pracować z nagraniami audio 229

12.4.2. Analiza nagrań audio 230

12.5. Uwagi końcowe 232

Główne zagadnienia 232

Polecane lektury 232

Ćwiczenia 233

13.1. Wprowadzenie 234

ROZDZIAŁ 13. Wykorzystanie komputera w analizie danych jakościowych (Clive Seale) 234

13.2. Zalety CAQDAS 235

13.2.1. Szybkość 236

13.2.2. Dyscyplina 237

13.2.3. Praca zespołowa 239

13.2.4. Dobór próby 239

13.3. Ograniczenia i wady 242

13.3.1. Wykorzystywanie edytora tekstu na potrzeby CAQDAS 242

13.3.2. Narzucenie analizie ograniczonej perspektywy 243

13.3.3. Niewielkie fragmenty danych 245

13.4. Programy podstawowe: ETNOGRAPH, NUDIST i ATLAS 247

13.4.1. ETHOGRAPH 247

14.4.2. NUDIST 248

14.4.3. ATLAS 249

13.5. Tworzenie teorii za pomocą CAQDAS 250

13.6. Hiperlinki do postmodernistycznego odczytywania tekstu 253

13.7. Uwagi końcowe 255

Główne zagadnienia 255

Polecane lektury 255

Ćwiczenia 256

14.1. Wprowadzenie 258

ROZDZIAŁ 14. Jakość w badaniach jakościowych 258

14.2. Trafność 259

14.2.1. Zasada możliwości obalenia 262

14.2.2. Metoda ciągłego porównywania 263

14.2.3. Dogłębna analiza danych 264

14.2.4. Analiza przypadków odchyleń 265

14.2.5. Używanie odpowiednich tabel 268

14.3. Rzetelność 270

14.3.1. Rzetelność w badaniu etnograficznym 271

14.3.2. Rzetelność w badaniu interakcji utrwalonych na taśmie audio 272

14.4. Uwagi końcowe 273

Ćwiczenia 274

Główne zagadnienia 274

Polecane lektury 274

15.1. Wprowadzenie 276

15.2. Dwa wskaźniki umożliwiające ocenę badania 276

ROZDZIAŁ 15. Ocena badań jakościowych 276

15.3. Cztery kryteria jakości badania 278

15.3.1. Tworzenie użytecznych teorii 278

15.3.2. Wykorzystanie podejścia samokrytycznego 279

15.3.3. Rozważania dotyczące właściwych metod badawczych 280

15.4. Zastosowanie kryteriów jakości 281

15.3.4. Praktyczne zastosowanie wyników 281

15.4.1. Proces rekonwalescencji kobiet cierpiących na depresję 281

15.4.2. Usługi terapeutyczne 283

15.4.3. Fachowa opieka w szpitalu 284

15.4.4. Kobiety ciężarne uzależnione od kokainy 284

15.5. Ponowne rozpatrzenie czterech kryteriów jakości 286

15.5.1. Pogłębiona analiza 286

15.5.2. Dlaczego powinniśmy ufać badaniu jakościowemu 287

15.5.3. Czy tylko wywiady 288

15.5.4. Badania a praktycy 291

15.6. Uwagi końcowe 292

Ćwiczenia 293

Główne zagadnienia 293

Polecane lektury 293

CZĘŚĆ IV. Zachowaj kontakt 296

16.1. Wprowadzenie 298

16.2. Omówienie przeczytanych lektur 298

ROZDZIAŁ 16. Prowadzenie dokumentacji 298

16.3. Dziennik badania 300

16.4. Uwagi końcowe 303

Ćwiczenia 303

Główne zagadnienia 303

Polecane lektury 303

17.1. Wprowadzenie 306

ROZDZIAŁ 17. Kontakty w terenie 306

17.2. Środowisko i dostęp 307

17.3. Etyka w badaniach jakościowych 309

17.4. Studium przypadku 1 311

17.5. Informacja zwrotna w studium przypadku 314

17.6. Płeć kulturowa w studium przypadku 316

17.7. Studium przypadku 2. Płeć kulturowa w badaniu terenowym 317

17.8. Informacja zwrotna jako test trafności 319

17.9. Uwagi końcowe 320

Główne zagadnienia 320

Ćwiczenia 321

Polecane lektury 321

18.1. Wprowadzenie 322

ROZDZIAŁ 18. Dobra współpraca z promotorem 322

18.2. Budzące grozę historie o współpracy z promotorem 323

18.3. Oczekiwania studenta i promotora 324

18.4. Wczesne fazy współpracy 325

18.5. Późniejsze fazy współpracy 326

18.6. Obowiązujące zasady i zwyczaje 327

18.7. Uwagi końcowe 328

Ćwiczenia 328

Główne zagadnienia 328

Polecane lektury 328

19.1. Wprowadzenie 330

ROZDZIAŁ 19. Uzyskanie informacji zwrotnej 330

19.2. Pisanie 331

19.3. Prezentacje ustne 332

19.4.1. Dobre rozwiązania 334

19.4. Umiejętność prezentacji badania 334

19.4.2. Złe rozwiązania 335

19.4.3. Rozwiązania mieszane 336

19.4.4. Dobre i złe prezentacje 338

19.5. Uwagi końcowe 338

Główne zagadnienia 338

Ćwiczenia 339

Polecane lektury 339

CZĘŚĆ V. Pisanie rozprawy naukowej 340

20.1. Wprowadzenie 342

20.2. Tytuł 342

ROZDZIAŁ 20. Kilka pierwszych stron 342

20.3. Abstrakt 343

20.4. Spis treści 344

20.5. Wstęp 344

20.6. Uwagi końcowe 345

Ćwiczenia 345

Główne zagadnienia 345

Polecane lektury 345

21.1. Wprowadzenie 348

21.2. Pytania praktyczne 348

21.2.1. Co powinien zawierać przegląd literatury 348

ROZDZIAŁ 21. Przegląd literatury przedmiotu 348

21.2.2. Zaplanuj swoją lekturę 349

21.2.3. Gdzie możesz znaleźć literaturę 349

21.3. Zasady 350

21.2.4. Wszystkiego jest tak dużo jak znaleźć na to czas 350

21.3.1. Okaż respekt dla literatury 351

21.3.2. Bądź skoncentrowany i krytyczny 351

21.3.3. Unikaj czystego opisu 351

21.3.4. Pisz, gdy ukończysz pozostałe rozdziały 352

21.4. Czy przegląd literatury jest w ogóle potrzebny 353

21.5. Uwagi końcowe 354

Ćwiczenia 354

Główne zagadnienia 354

Polecane lektury 354

22.1. Wprowadzenie 356

ROZDZIAŁ 22. Rozdział metodologiczny 356

22.2. Co powinno się znaleźć w rozdziale metodologicznym 357

22.3. Czy potrzebna jest historia powstania badania 359

22.4. Uwagi końcowe 362

Główne zagadnienia 362

Ćwiczenia 363

Polecane lektury 363

23.1. Wprowadzenie 364

23.3. Mikrostruktura 364

ROZDZIAŁ 23. Praca nad rozdziałami analitycznymi 364

23.2. Makrostruktura 365

23.2.1. Zaplanowanie spisu treści na wczesnym etapie pracy 365

23.2.2. Zaplanowanie opowieści 368

23.3.1. Wprowadzenie 371

23.3.2. Część podstawowa 372

23.4. Końcowe dopinanie 373

23.3.3. Zakończenie 373

23.5. Uwagi końcowe 375

Główne zagadnienia 375

Polecane lektury 375

Ćwiczenia 376

24.1. Wprowadzenie 378

ROZDZIAŁ 24. Ostatni rozdział 378

24.2. Ostatni rozdział jako czynnik dwustronnie pobudzający 379

24.3. Co konkretnie powinno znaleźć się w ostatnim rozdziale 379

24.4. Wyznania i peany 380

24.5. Teoretyzowanie jako sposób myślenia o danych 381

24.6. Pisanie z myślą o odbiorcy 382

24.7. Dlaczego praca nad ostatnim rozdziałem może okazać się zabawna 383

24.8. Uwagi końcowe 383

Główne zagadnienia 384

Polecane lektury 384

Ćwiczenia 385

CZĘŚĆ VI. Obrona pracy doktorskiej 386

25.1. Wprowadzenie 388

ROZDZIAŁ 25. Przetrwać obronę pracy doktorskiej 388

25.2. Budzące grozę historie obrony prac doktorskich 389

25.3. Przygotowanie do obrony pracy 390

25.4. Przebieg obrony 390

25.5. Rezultaty 391

25.6. Modyfikacja pracy po obronie 392

25.7. Studium przypadku 392

25.7.1. Zwięzłe podsumowanie rozprawy 393

25.7.2. Moje pytania 393

25.7.3. Moje uwagi końcowe 394

25.7.4. Ostateczny wynik 395

25.7.5. Wnioski ogólne 395

25.8. Uwagi końcowe 396

Główne zagadnienia 396

Polecane lektury 396

Ćwiczenia 397

CZĘŚĆ VII. Podsumowanie 398

26.1. Wprowadzenie 400

26.2. Zachowaj prostotę 400

ROZDZIAŁ 26. Efektywne badania jakościowe 400

26.3. Czerp korzyści z posługiwania się danymi jakościowymi 401

26.4. Unikaj potopu danych 402

26.5. Unikaj metod dziennikarskich 402

26.6. Uwagi końcowe 403

Ćwiczenia 404

Główne zagadnienia 404

Polecane lektury 404

CZĘŚĆ VIII. I co dalej 406

27.1. Wprowadzenie 408

ROZDZIAŁ 27. Publikacja 408

27.2. Strategiczne wybory 409

27.2.1. Książki 409

27.2.2. Wybór pisma naukowego 409

27.2.3. Reakcja na decyzję redakcji 410

27.2.4. Uwzględnij wymagania dotyczące publikacji artykułu w pismach 410

27.3. Czego poszukują redaktorzy pism naukowych 411

27.4. Uwagi recenzentów 412

27.4.1. Dobre wiadomości 412

27.4.2. Złe wiadomości 412

27.5. Jak napisać krótki artykuł do pisma naukowego 414

27.4.3. Wskazówki 414

27.4.4. Wnioski 414

27.6. Uwagi końcowe 415

Ćwiczenia 416

Główne zagadnienia 416

Polecane lektury 416

28.1. Wprowadzenie 418

ROZDZIAŁ 28. Odbiorcy 418

28.2. Decydenci polityczni jako odbiorcy 419

28.3. Praktycy jako odbiorcy 420

28.4. Ogół jako odbiorcy 421

28.5. Uwagi końcowe 423

Główne zagadnienia 423

Polecane lektury 423

Ćwiczenia 424

29.1. Wprowadzenie 426

29.2. Uzyskiwanie informacji o wakatach 426

ROZDZIAŁ 29. Poszukiwanie pracy 426

29.3. Miejsce na liście liczących się kandydatów 427

29.4. Rozmowa kwalifikacyjna 428

29.5. Uwagi końcowe 430

Ćwiczenia 430

Główne zagadnienia 430

Polecane lektury 430

Załącznik. Uproszczone symbole transkrypcji 432

Słownik terminów 434

Bibliografia 440

Indeks nazwisk 450

Indeks rzeczowy 454