"Kwestionariusze osobowości"

Identyfikator Librowy: 832

Spis treści

WSTĘP 5

ROZDZIAŁ 1. KWESTIONARIUSZ JAKO METODA BADANIA OSOBOWOŚCI 8

1.1. WPROWADZENIE 8

1.2. ZARYS HISTORII INWENTARZY OSOBOWOŚCI 11

1.2.1. Kwestionariusze osobowości w Polsce 18

1.3. KWESTIONARIUSZE OSOBOWOŚCI - OPIS METODY 20

1.3.1. Specyfika budowy kwestionariusza osobowości 24

1.3.2. Kwestionariusz jako narzędzie do pomiaru cechy (syndromu) osobowości 32

1.3.3. Interpretacja wyników kwestionariusza 38

1.3.4. Zastosowania badawcze i rodzaje inwentarzy osobowości 44

1.4. GŁÓWNE PROBLEMY METODOLOGICZNE ORAZ WARTOŚĆ DIAGNOSTYCZNA INWENTARZY OSOBOWOŚCI 47

1.5. PROBLEMY ETYCZNE KONSTRUOWANIA i STOSOWANIA KWESTIONARIUSZY OSOBOWOŚCI 64

ROZDZIAŁ 2. STRATEGIE KONSTRUOWANIA INWENTARZY OSOBOWOŚCI 71

2.1. WPROWADZENIE 71

2.2. STRATEGIA TEORETYCZNA (DEDUKCYJNA) 76

2.2.1. Cel strategii 76

2.2.2. Podstawy teoretyczne 76

2.2.3. Zalety i wady podejścia teoretycznego 77

2.2.4. Kluczowy aspekt procedury 79

2.2.5. Analiza psychometryczna 80

2.2.6. Specyfika diagnostyczna kwestionariuszy dedukcyjnych 82

2.2.7. Kwestionariusz Temperamentu PTS jako przykład inwentarza skonstruowanego według strategii teoretycznej 83

2.3. STRATEGIA WEWNĘTRZNA (INDUKCYJNA) 90

2.3.1. Cel strategii 90

2.3.2. Podstawy teoretyczne 90

2.3.3. Zalety i wady podejścia indukcyjnego 91

2.3.4. Kluczowy aspekt procedury 95

2.3.5. Analiza psychometryczna 97

2.3.6. Specyfika diagnostyczna kwestionariuszy indukcyjnych 99

2.3.7. Polska Lista Przymiotnikowa (PLP) jako przykład inwentarza skonstruowanego według strategii indukcyjnej 100

2.4. STRATEGIA KRYTERIALNA (ZEWNĘTRZNA) 104

2.4.1. Cel strategii 104

2.4.2. Podstawy teoretyczne 104

2.4.3. Zalety i wady podejścia kryterialnego 105

2.4.4. Kluczowy aspekt procedury 111

2.4.5. Analiza psychometryczna 113

2.4.6. Specyfika diagnostyczna kwestionariuszy kryterialnych 116

2.4.7. Kwestionariusz Objawowy "S" jako przykład inwentarza skonstruowanego według strategii kryterialnej 117

2.5. STRATEGIE ŁĄCZĄCE RÓŻNE PODEJŚCIA 121

2.5.1. Inwentarz Wzorów Osobowości (IWO) jako przykład kwestionariusza skonstruowanego według strategii połączonych 122

2.6. ANALIZA PORÓWNAWCZA CHARAKTERYSTYKI PSYCHOMETRYCZNEJ SKAL SKONSTRUOWANYCH W RAMACH RÓŻNYCH STRATEGII 124

ROZDZIAŁ 3. PROCEDURA KONSTRUOWANIA INWENTARZY OSOBOWOŚCI 130

3.1. WPROWADZENIE 130

3.2. ETAP I - WYBÓR STRATEGII KONSTRUKCJI ORAZ PRZYGOTOWANIE PLANU PRAC KONSTRUKCYJNYCH 131

3.3. ETAP II - ANALIZA PODSTAW TEORETYCZNYCH INWENTARZA: TEORII PSYCHOLOGICZNEJ, WIEDZY LUB METODOLOGII 131

3.3.1. Analiza czynników zniekształcających wyniki kwestionariuszowe oraz podjęcie decyzji o opracowaniu skali kontrolnych 139

3.4. ETAP III - TWORZENIE POZYCJI KWESTIONARIUSZOWYCH 146

3.4.1. Wybór procedury odpowiadania oraz formy pozycji kwestionariuszowych 147

3.4.2. Generowanie wskaźników cech 148

3.4.3. Zapisywanie pozycji kwestionariuszowych 156

3.4.3.1. Zrozumiałość treści pozycji a ich własności językowe 158

3.4.3.2. Wieloznaczność interpretacyjna - "niejasność" treści pozycji 166

3.4.3.3. Ogólność - konkretność treści pozycji 168

3.4.3.4. Dostępność zachowań w osobistym doświadczeniu 168

3.4.3.5. Podatność pozycji na czynniki zniekształcające: tendencję do dysymulowania (aprobatę społeczną), symulowania oraz style odpowiadania 169

3.4.3.5.1. Podatność pozycji na tendencję do dysymulowania (aprobatę społeczną) 169

3.4.3.5.2. Podatność pozycji na tendencję do symulowania 175

3.4.3.5.3. Własności pozycji a style odpowiadania 177

3.4.3.6. Kontrola zrównoważenia puli pozycji pod względem klucza odpowiedzi 189

3.4.3.7. Ocena formalnych własności pozycji 191

3.4.4. Wprowadzanie opcji odpowiedzi do pozycji 195

3.4.5. Przekształcanie odpowiedzi w wyniki liczbowe - problem ważenia pozycji oraz opcji odpowiedzi 204

3.4.6. Przygotowanie skal kontrolnych 207

3.4.6.1. Kwestionariusz Aprobaty Społecznej jako przykład skali do badania tendencji do dysymulowania/symulowania 207

3.4.6.2. Skala "nieuważności" Kwestionariusza Objawowego "SII" jako przykład skali do badania indywidualnych stylów odpowiadania 215

3.5. ETAP IV - PRZYGOTOWANIE INWENTARZA DO BADAŃ 221

3.5.1. Kwestie administracyjne kwestionariusza 221

3.5.2. Instrukcja kwestionariuszowa 223

3.5.3. Ustalenie kolejności pozycji w kwestionariuszu 225

3.5.4. Przygotowanie arkusza odpowiedzi 226

3.6. ETAP V - OPRACOWANIE WERSJI KOŃCOWEJ KWESTIONARIUSZA: BADANIE INWENTARZEM ORAZ ANALIZA PSYCHOMETRYCZNA 228

3.6.1. Sposób doboru osób badanych oraz skład demograficzny i liczebność próby 228

3.6.2. Analiza psychometryczna wyników 233

3.7. ETAP VI - WERYFIKACJA WŁASNOŚCI PSYCHOMETRYCZNYCH INWENTARZA: ANALIZA RZETELNOŚCI I TRAFNOŚCI POMIARU 240

3.8. ETAP VII - OPRACOWANIE NORM WYNIKÓW SKAL INWENTARZA 251

3.9. ETAP VIII - OPRACOWANIE PODRĘCZNIKA 257

3.10. UNIWERSALIZACJA KULTUROWA - NOWY TREND W PROCEDURZE KONSTRUOWANIA INWENTARZY OSOBOWOŚCI 267

3.10.1. Studia leksykalne - uniwersalizacja poprzez konstruowanie kulturowo specyficznych kwestionariuszy osobowości 271

3.10.2. Badania pawłowowskich wymiarów temperamentu - uniwersalizacja poprzez konstruowanie wspólnych/specyficznych kulturowo inwentarzy 272

3.10.3. Badania cech ujmowanych przez Regulacyjną Teorię Temperamentu - uniwersalizacja poprzez konstruowanie wspólnych kulturowo inwentarzy 273

ZAMIAST ZAKOŃCZENIA 280