"Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy"
Identyfikator Librowy: 907
Spis treści
WSTĘP 7
Rozdział I - WPROWADZENIE DO TEORETYCZNYCH PODSTAW TERAPII LOGOPEDYCZNEJ DZIECI Z ZABURZENIAMI SŁUCHU I MOWY 9
1. Surdologopedia jako specjalizacja zawodowa logopedii 9
2. Przedmiot badań, cele i zadania surdologopedii 12
3. Podstawowe terminy i ich definicje 15
Pojęcie rewalidacji/rehabilitacji 32
4. Rozwój myśli surdologopedycznej w Polsce i na świecie 34
4.1. Sylwetki naukowców – pionierów surdologopedii w Polsce 35
Jan Siestrzyński (1788–1824) 35
Tytus Benni (1877–1935) 36
Irena Styczek (1924–1981) 38
Leon Kaczmarek (1911–1996) 39
Maria Góral (1919–1995) 39
5. Współczesny model organizacji opieki nad dziećmi niesłyszącymi w Polsce 42
Szczebel diagnostyczny 45
Szczebel diagnostyczno-rewalidacyjny 49
Szczebel rewalidacyjno-kształcący 60
Rozdział II - WYBRANE ZAGADNIENIA Z ANATOMII, FIZJOLOGII PATOLOGII NARZĄDU SŁUCHU 70
1. Budowa i funkcjonowanie narządu słuchu 70
Ucho zewnętrzne 71
Ucho środkowe 72
Ucho wewnętrzne 74
2. Podstawowe wiadomości z akustyki 75
3. Fizjologia przenoszenia i odbierania dźwięków 79
4. Badanie słuchu 82
Badanie orientacyjne, subiektywne, bez użycia audiometru 83
Badanie mowy przy użyciu audiometru 86
Audiometria obiektywna 88
Badanie słuchu u dzieci w pierwszym roku życia 89
„Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków” w Polsce 91
Program „SŁYSZĘ” dla przedszkolaków 91
5. Etiologia wad słuchu 93
Przyczyny uszkodzeń przewodzeniowych 94
Przyczyny zaburzeń odbiorczych 95
6. Charakterystyka uszkodzeń narządu słuchu 100
Zaburzenia słuchu typu przewodzeniowego 100
Zaburzenia słuchu typu odbiorczego 103
Zaburzenia słuchu typu mieszanego 104
Zaburzenia słuchu typu centralnego 105
Rozdział III - POROZUMIEWANIE SIĘ, MOWA I JEJ ZABURZENIA SPOWODOWANE WADĄ SŁUCHU 106
1. Zaburzenia słuchu i mowy a rozwój psychomotoryczny dziecka 106
2. Trudności w opanowaniu systemu językowego przez dzieci z głuchotą prelingwalną 113
2.1. Zniekształcenia systemu fonetycznego 115
Aparat fonacyjny i zakłócenia w procesie fonacji 117
Aparat artykulacyjny – zaburzenia artykulacji 119
2.2. Stopień opanowania systemu leksykalnego 122
2.3. Nieprawidłowości w opanowaniu systemu gramatycznego 125
3. Porozumiewanie się osób głuchych 126
Rozdział IV - ZASADY I METODY TERAPII LOGOPEDYCZNEJ DZIECI Z ZABURZENIAMI SŁUCHU I MOWY * 133
1. Zasady pracy z dzieckiem z wadą słuchu i mowy 134
Ekologiczne podejście do edukacji i terapii logopedycznej 138
Wielostronna stymulacja rozwoju psychomotorycznego 139
Rozwój umiejętności językowych jest warunkowany rozwojem inteligencji 140
Zasada atrakcyjności 141
Zasada dobrowolności 141
Zasada łączenia ćwiczeń logopedycznych z ruchem 142
Zasada prowadzenia zajęć w formie zabaw i gier 143
2. Metody terapii logopedycznej 145
Metoda lingwistyczna 146
Metoda psychologiczna 149
Metoda pedagogiczna 150
Metoda rysunkowa 150
Metoda taneczno-muzyczna 151
Metoda motoryczno-kinestetyczna 152
Metoda wzrokowo-słuchowo-dotykowa 153
3. Ćwiczenia kształtujące i wspomagające rozwój mowy dziecka niesłyszącego 154
3.1. Ćwiczenia oddechowe 155
3.2. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych 160
Ćwiczenia warg 162
Ćwiczenia języka 163
Ćwiczenia szczęki 163
Ćwiczenia podniebienia miękkiego 164
3.3. Ćwiczenia fonacyjne 165
3.4. Ćwiczenia artykulacyjne 169
3.5. Ćwiczenia słuchowe 174
3.6. Ćwiczenia logorytmiczne 182
Ćwiczenia z zakresu techniki ruchu 183
Ćwiczenia percepcyjno-ruchowe 186
Ćwiczenia w muzykowaniu/muzykowanie 187
3.7. Ćwiczenia w odczytywaniu wypowiedzi z ust 188
4. Teorie i metody kształtowania systemu językowego dzieci niesłyszących 190
Rozdział V - DIAGNOZA LOGOPEDYCZNA DZIECI Z ZABURZENIAMI SŁUCHU I MOWY 203
Kwestionariusz wywiadu z rodzicami dziecka niesłyszącego 206
Kwestionariusz dla rodziców na temat kształcenia integracyjnego 218
Kwestionariusz dla rodziców na temat kształcenia specjalnego 219
BIBLIOGRAFIA 223
O autorze 238