"Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy"

Identyfikator Librowy: 907

Spis treści

WSTĘP 7

Rozdział I - WPROWADZENIE DO TEORETYCZNYCH PODSTAW TERAPII LOGOPEDYCZNEJ DZIECI Z ZABURZENIAMI SŁUCHU I MOWY 9

1. Surdologopedia jako specjalizacja zawodowa logopedii 9

2. Przedmiot badań, cele i zadania surdologopedii 12

3. Podstawowe terminy i ich definicje 15

Pojęcie rewalidacji/rehabilitacji 32

4. Rozwój myśli surdologopedycznej w Polsce i na świecie 34

4.1. Sylwetki naukowców – pionierów surdologopedii w Polsce 35

Jan Siestrzyński (1788–1824) 35

Tytus Benni (1877–1935) 36

Irena Styczek (1924–1981) 38

Leon Kaczmarek (1911–1996) 39

Maria Góral (1919–1995) 39

5. Współczesny model organizacji opieki nad dziećmi niesłyszącymi w Polsce 42

Szczebel diagnostyczny 45

Szczebel diagnostyczno-rewalidacyjny 49

Szczebel rewalidacyjno-kształcący 60

Rozdział II - WYBRANE ZAGADNIENIA Z ANATOMII, FIZJOLOGII PATOLOGII NARZĄDU SŁUCHU 70

1. Budowa i funkcjonowanie narządu słuchu 70

Ucho zewnętrzne 71

Ucho środkowe 72

Ucho wewnętrzne 74

2. Podstawowe wiadomości z akustyki 75

3. Fizjologia przenoszenia i odbierania dźwięków 79

4. Badanie słuchu 82

Badanie orientacyjne, subiektywne, bez użycia audiometru 83

Badanie mowy przy użyciu audiometru 86

Audiometria obiektywna 88

Badanie słuchu u dzieci w pierwszym roku życia 89

„Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków” w Polsce 91

Program „SŁYSZĘ” dla przedszkolaków 91

5. Etiologia wad słuchu 93

Przyczyny uszkodzeń przewodzeniowych 94

Przyczyny zaburzeń odbiorczych 95

6. Charakterystyka uszkodzeń narządu słuchu 100

Zaburzenia słuchu typu przewodzeniowego 100

Zaburzenia słuchu typu odbiorczego 103

Zaburzenia słuchu typu mieszanego 104

Zaburzenia słuchu typu centralnego 105

Rozdział III - POROZUMIEWANIE SIĘ, MOWA I JEJ ZABURZENIA SPOWODOWANE WADĄ SŁUCHU 106

1. Zaburzenia słuchu i mowy a rozwój psychomotoryczny dziecka 106

2. Trudności w opanowaniu systemu językowego przez dzieci z głuchotą prelingwalną 113

2.1. Zniekształcenia systemu fonetycznego 115

Aparat fonacyjny i zakłócenia w procesie fonacji 117

Aparat artykulacyjny – zaburzenia artykulacji 119

2.2. Stopień opanowania systemu leksykalnego 122

2.3. Nieprawidłowości w opanowaniu systemu gramatycznego 125

3. Porozumiewanie się osób głuchych 126

Rozdział IV - ZASADY I METODY TERAPII LOGOPEDYCZNEJ DZIECI Z ZABURZENIAMI SŁUCHU I MOWY * 133

1. Zasady pracy z dzieckiem z wadą słuchu i mowy 134

Ekologiczne podejście do edukacji i terapii logopedycznej 138

Wielostronna stymulacja rozwoju psychomotorycznego 139

Rozwój umiejętności językowych jest warunkowany rozwojem inteligencji 140

Zasada atrakcyjności 141

Zasada dobrowolności 141

Zasada łączenia ćwiczeń logopedycznych z ruchem 142

Zasada prowadzenia zajęć w formie zabaw i gier 143

2. Metody terapii logopedycznej 145

Metoda lingwistyczna 146

Metoda psychologiczna 149

Metoda pedagogiczna 150

Metoda rysunkowa 150

Metoda taneczno-muzyczna 151

Metoda motoryczno-kinestetyczna 152

Metoda wzrokowo-słuchowo-dotykowa 153

3. Ćwiczenia kształtujące i wspomagające rozwój mowy dziecka niesłyszącego 154

3.1. Ćwiczenia oddechowe 155

3.2. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych 160

Ćwiczenia warg 162

Ćwiczenia języka 163

Ćwiczenia szczęki 163

Ćwiczenia podniebienia miękkiego 164

3.3. Ćwiczenia fonacyjne 165

3.4. Ćwiczenia artykulacyjne 169

3.5. Ćwiczenia słuchowe 174

3.6. Ćwiczenia logorytmiczne 182

Ćwiczenia z zakresu techniki ruchu 183

Ćwiczenia percepcyjno-ruchowe 186

Ćwiczenia w muzykowaniu/muzykowanie 187

3.7. Ćwiczenia w odczytywaniu wypowiedzi z ust 188

4. Teorie i metody kształtowania systemu językowego dzieci niesłyszących 190

Rozdział V - DIAGNOZA LOGOPEDYCZNA DZIECI Z ZABURZENIAMI SŁUCHU I MOWY 203

Kwestionariusz wywiadu z rodzicami dziecka niesłyszącego 206

Kwestionariusz dla rodziców na temat kształcenia integracyjnego 218

Kwestionariusz dla rodziców na temat kształcenia specjalnego 219

BIBLIOGRAFIA 223

O autorze 238