"Dziecko u progu szkoły"

Identyfikator Librowy: 92628

Spis treści

Strona tytułowa 2

Spis treści 3

Przedmowa 4

Rozdział 1: Dylematy wokół podstawowych pojęć 6

1. Ujęcie definicyjne podstawowych pojęć 6

2. Gotowość dziecka 13

3. Gotowość instytucji 16

4. Gotowość rodziców 21

Rozdział 2: Współczesny sześciolatek 26

1. Sylwetka i rozwój 26

2. Sfera fizyczna 31

3. Sfera poznawcza 33

4. Sfera społeczno-emocjonalna 36

5. Empatia 43

Rozdział 3: Rozważania o podmiotowości dziecka 47

1. Istota dziecięcej podmiotowości 47

2. Zabawa jako istotny czynnik budowania autonomii dziecka 53

3. Przygotowanie do nauki jako świadomej działalności 60

4. Kształtowanie nastawień i obowiązkowości 61

Rozdział 4: Rodzice sześciolatka 65

1. Postawy rodzicielskie 65

2. Tworzenie warunków sprzyjających kształtowaniu systemu wartości dzieci w wieku przedszkolnym 68

3. Różnice indywidualne a deficyty rozwojowe 71

Rozdział 5: Sześciolatek w przedszkolu i w szkole 79

1. Modyfikacje funkcji przedszkola 79

2. Nastawienie szkoły wobec sześcio-, siedmioletniego ucznia 84

Rozdział 6: Obszary działań diagnostycznych 98

1. Sens diagnozy pedagogicznej 98

2. Kompetencje diagnostyczne nauczyciela 98

3. Narzędzia badań gotowości szkolnej 103

4. Trudności z wyborem diagnostycznych instrumentów 109

Podsumowanie 115

Bibliografia 118

Akty prawne 122

Przypisy 124

Przedmowa 124

Rozdział 1 Dylematy wokół podstawowych pojęć 124

Rozdział 2 Współczesny sześciolatek 125

Rozdział 3 Rozważania o podmiotowości dziecka 127

Rozdział 4 Rodzice sześciolatka 129

Rozdział 5 Sześciolatek w przedszkolu i w szkole 131

Rozdział 6 Obszary działań diagnostycznych 132

Podsumowanie 133

Strona redakcyjna 134