"Dziecko u progu szkoły"
Identyfikator Librowy: 92628
Spis treści
Strona tytułowa 2
Spis treści 3
Przedmowa 4
Rozdział 1: Dylematy wokół podstawowych pojęć 6
1. Ujęcie definicyjne podstawowych pojęć 6
2. Gotowość dziecka 13
3. Gotowość instytucji 16
4. Gotowość rodziców 21
Rozdział 2: Współczesny sześciolatek 26
1. Sylwetka i rozwój 26
2. Sfera fizyczna 31
3. Sfera poznawcza 33
4. Sfera społeczno-emocjonalna 36
5. Empatia 43
Rozdział 3: Rozważania o podmiotowości dziecka 47
1. Istota dziecięcej podmiotowości 47
2. Zabawa jako istotny czynnik budowania autonomii dziecka 53
3. Przygotowanie do nauki jako świadomej działalności 60
4. Kształtowanie nastawień i obowiązkowości 61
Rozdział 4: Rodzice sześciolatka 65
1. Postawy rodzicielskie 65
2. Tworzenie warunków sprzyjających kształtowaniu systemu wartości dzieci w wieku przedszkolnym 68
3. Różnice indywidualne a deficyty rozwojowe 71
Rozdział 5: Sześciolatek w przedszkolu i w szkole 79
1. Modyfikacje funkcji przedszkola 79
2. Nastawienie szkoły wobec sześcio-, siedmioletniego ucznia 84
Rozdział 6: Obszary działań diagnostycznych 98
1. Sens diagnozy pedagogicznej 98
2. Kompetencje diagnostyczne nauczyciela 98
3. Narzędzia badań gotowości szkolnej 103
4. Trudności z wyborem diagnostycznych instrumentów 109
Podsumowanie 115
Bibliografia 118
Akty prawne 122
Przypisy 124
Przedmowa 124
Rozdział 1 Dylematy wokół podstawowych pojęć 124
Rozdział 2 Współczesny sześciolatek 125
Rozdział 3 Rozważania o podmiotowości dziecka 127
Rozdział 4 Rodzice sześciolatka 129
Rozdział 5 Sześciolatek w przedszkolu i w szkole 131
Rozdział 6 Obszary działań diagnostycznych 132
Podsumowanie 133
Strona redakcyjna 134