"Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi"

Identyfikator Librowy: 94240

Spis treści

Wstęp / 9

1. Dlaczego neurodydaktyka? / 13

I. Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się / 13

2. Jak działa mózg – fakty i liczby / 26

3. O głębokości przetwarzania informacji, czyli o tym, dlaczego ściągi są lepsze od zeszytów ćwiczeń / 38

4. Egoistyczny mózg, czyli o tym, dlaczego znaczenie ma tak duże znaczenie / 50

5. Czy nauka może być przyjemna? / 58

6. Neuroplastyczność / 70

7. Nauka wymaga aktywności, czyli o tym, dlaczego nikomu nie można przekazać wiedzy / 85

8. Reguły w szkole i w życiu / 92

9. Uczenie się jawne i utajone / 99

10. Rola neuroprzekaźników w procesie uczenia się / 105

1. Co mogą neurony lustrzane? / 118

II. Fascynujące neurony lustrzane / 118

2. Mózg jako organ społeczny / 124

3. Odzwierciedlanie, współbrzmienie i dostrajanie / 132

4. Dlaczego tak trudno ukształtować dziecko na własną modłę lub zmusić je do nauki / 139

5. Wpływ relacji międzyludzkich na efektywność nauczania, czyli o skutkach braku empatii / 143

6. Neurony lustrzane a zabawa / 149

7. Rozwijanie neuronów lustrzanych na przykładzie wiersza Juliana Tuwima Spóźniony słowik / 160

1. Czy Marc Prensky miał rację? / 166

III. Cyfrowi tubylcy i cyfrowi imigranci / 166

2. Cyfrowi tubylcy, czyli o tym, co jest dla nas łatwe, a co trudne / 169

3. Telewizja, komputery i internet a struktura mózgu / 174

4. Nowe technologie a ADHD / 182

5. Multitasking / 185

6. Cyfrowi tubylcy, imigranci i abnegaci a kompetencja medialna / 191

7. Nowe technologie a kształcenie nauczycieli / 196

8. Szkoła w erze Wikipedii / 203

9. Mózg wobec nowych technologii: rachunek zysków i strat / 213

10. Jak uczą się mózgi cyfrowych tubylców i jakie płyną z tego wnioski / 220

1. Fundamenty obecnego systemu edukacyjnego / 227

IV. Szkoła przyjazna mózgowi, czyli poszukiwanie alternatywy dla edukacji transmisyjnej / 227

2. Dlaczego uczniowie nudzą się w szkole / 238

3. Ciekawość poznawcza umiera w szkole / 243

4. Dydaktyka konstruktywistyczna / 253

5. Czy przedszkola i szkoły wyrównują różnice między uczniami? / 259

6. System testocentryczny, czyli jak urosnąć od mierzenia / 265

7. Mózg zawsze pyta, dlaczego ma się czegoś uczyć / 274

8. Cele edukacji / 277

Podsumowanie / 282

Bibliografia / 294

Słownik terminów / 304