"Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych"
Identyfikator Librowy: 94408
Spis treści
WPROWADZENIE 8
CZĘŚĆ PIERWSZA 14
ROZDZIAŁ I. ROLA ŚRODOWISKA W ROZWOJU 16
Kształtowanie się procesów poznawczych w kontekście środowiska 16
Rozwój zdolności strategicznych: koncentracja i pamięć świeża 20
Powstawanie twórczego nastawienia wobec świata 24
Formowanie się umiejętności społecznych w kontakcie z otoczeniem 27
Rozwój samodzielności i niezależności 31
Podsumowanie 33
ROZDZIAŁ II. ISTOTA ROZWOJU I METODY JEGO STYMULOWANIA W UJĘCIU MARII MONTESSORI 36
Podstawowe pojęcia w pedagogice M. Montessori 37
Dynamizmy rozwojowe 37
Dyspozycje wewnętrzne 39
Etapy rozwoju człowieka oraz związane z nimi fazy wrażliwości 40
Przygotowane otoczenie, praca i zabawa w rozwoju dziecka 45
Otoczenie rozwijającego się dziecka 45
Cele wychowania według Marii Montessori 48
Praca będąca zabawą 49
Podsumowanie – opinie o systemie pedagogicznym M. Montessori 51
ROZDZIAŁ III. RUDOLFA STEINERA ANTROPOZOFICZNE ROZUMIENIE ROZWOJU CZŁOWIEKA Antropologia antropozoficzna 54
Cele pedagogiki waldorfskiej oraz drogi ich osiągania 57
Wychowanie do wolności 59
Otwarte otoczenie, zadania nauczyciela 60
Podsumowanie – miejsce podejścia waldorfskiego w edukacji polskiej 63
ROZDZIAŁ IV. PROPOZYCJA PROGRAMU WYCHOWANIA W POLSKIM PRZEDSZKOLU STANDARDOWYM 66
Cele pracy wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym 66
Poznawanie świata w działaniu 71
ROZDZIAŁ V. PORÓWNANIE TRZECH ZAPREZENTOWANYCH SYSTEMÓW PEDAGOGICZNYCH 80
Kryteria dokonywanych porównań 80
Co łączy, a co dzieli systemy edukacyjne? 85
CZĘŚĆ DRUGA 88
ROZDZIAŁ VI. BADANIA WŁASNE 90
Pytania i hipotezy badawcze 90
Studium przypadku jako metoda badawcza 91
Techniki i narzędzia badawcze 91
Postępowanie badawcze – metoda badania 95
Podsumowanie 96
ROZDZIAŁ VII. ŚRODOWISKO PREZENTOWANYCH GRUP PRZEDSZKOLNYCH. WYNIKI BADAŃ 98
Zmiany sceny pedagogicznej końca XX wieku 98
Opis badanych placówek Kontekst rodzinny 105
Aktywności i doświadczenia dzieci 108
ROZDZIAŁ VIII. GRUPY PRZEDSZKOLNE W DZIAŁANIU. WYNIKI BADAŃ 110
Rozwój procesów poznawczych w badanych grupach 110
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej 110
Wyniki badań ilościowych w zakresie wybranych zmiennych sfery poznawczej 113
Interpretacja i dyskusja wyników 122
Kreatywność w wieku przedszkolnym 125
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej 125
Wyniki badań ilościowych w zakresie zmiennej „kreatywność” 127
Interpretacja i dyskusja wyników 130
Rozwój społeczny 133
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej 133
Wyniki badań ilościowych w zakresie wybranych zmiennych sfery społecznej 135
Interpretacja i dyskusja wyników 140
Rozwój samodzielności 143
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej 143
Wyniki badań ilościowych w zakresie zmiennej osiowej „samodzielność” 145
Interpretacja i dyskusja wyników 147
Wzajemne relacje pomiędzy stymulowanymi kompetencjami 150
Prezentacja analiz korelacyjnych 150
Interpretacja i dyskusja wyników 154
ROZDZIAŁ IX WNIOSKI DLA PRAKTYKI STYMULOWANIA ROZWOJU DZIECKA 158
BIBLIOGRAFIA 164
ZAŁĄCZNIKI 174