RECENTLY READ
ALL BOOKS
Piotr Chomczyński, Przemysław Frąckowiak, Dagmara Woźniakowska
Adam Kołodziejczyk, Grzegorz Fuchs
Agnieszka Kilińska-Pękacz, Norbert Michalak, Paula Seifert
Beata Speichert-Zalewska
Błażej Cecota,, Bartosz Koblenzer, Anna Sęderecka
Stanisław Waltoś, Stanisław Salmonowicz, Janusz Szwaja
Edyta Drzazga, Magdalena Grzyb, Filip Duski, Wojciech Zalewski, Witold Klaus, Paweł Ostaszewski, Dagmara Woźniakowska-Fajst, Wojciech Filipkowski, Paweł Waszkiewicz
Autor proponuje rozważania o relacjach muzyki i świata dźwięków ze sztukami wizualnymi – malarstwem, grafiką i rzeźbą – jako opis sojuszu niemożliwego. Dzieje nierozłączności muzyki i plastyki jawią się jako sekwencja nieosiągalnych połączeń, a jednocześnie nieustannie podejmowanych prób, nasilających się w okresie romantyzmu, a zwłaszcza na przełomie XIX i XX wieku. Czy opisywane tu próby wielkich europejskich artystów nie powiodły się, skoro – paradoksalnie właśnie – twórczy wysiłek doprowadził do ujawnienia niemożności połączenia obrazu i dźwięku? Unikając jednoznacznej odpowiedzi, Andrzej Pieńkos omawia poszukiwania, ich okoliczności artystyczne, społeczne, osobiste, pozwalające pełniej rozumieć paradoks sztuki, a może również istotę nowoczesności.
******
He Dared to Paint the Voice. On Eternal or Perhaps Only Modern Analogy
The author proposes reflections on the relations of music and the world of sounds with visual arts – painting, graphics and sculpture – as a description of an impossible alliance. Avoiding an unambiguous answer, he discusses the search for such relations, their artistic, social and personal circumstances, which allow us to understand the paradox of art and the essence of modernity more fully.
In a few minutes you will receive a message sent to .
Click on the button in the message to confirm your subscription to the newsletter and receive your free e-book.
Accept the Terms and Conditions to continue using the Website.