"Interpretacja danych jakościowych"
Identyfikator Librowy: 107022
Spis treści
Wprowadzenie do polskiego wydania (Krzysztof Tomasz Konecki) 12
Dlaczego warto przeczytać książkę Silvermana? 12
Sylwetka autora 12
Czym jest socjologia jakościowa? 13
Inspiracje 13
Orientacja 15
Bibliografia 20
Słowo wstępne 22
Część I. Teoria i praktyka badań jakościowych 28
ROZDZIAŁ 1. Rozpoczynanie badań 30
1.1. Generowanie problemu badawczego 33
1.1.1. Co to jest problem badawczy? 34
1.1.2. Pułapka absolutyzmu 35
1.1.3. Wrażliwość i problemy dostępne badaniu 37
1.2. Zróżnicowanie metod jakościowych 40
1.2.1. Obserwacje 42
1.2.2. Analizy tekstów 44
1.2.3. Wywiady 45
1.2.4. Nagrania audio i wideo 46
1.3. Podsumowanie 50
Ćwiczenia 51
Główne zagadnienia 51
Polecane lektury 51
ROZDZIAŁ 2. Czym są badania jakościowe? 53
2.1. Sens badań ilościowych 55
2.2. Nonsens badań ilościowych 57
2.3. Sens badań jakościowych 60
2.4. Nonsens badań jakościowych 60
2.5. Łączenie badań jakościowych i ilościowych 63
2.6. Rodzaje badań jakościowych 66
Główne zagadnienia 68
Polecane lektury 68
Ćwiczenia 69
Część II. Metody 71
ROZDZIAŁ 3. Etnografia i obserwacja 73
3.1. Etnograficzne tematy 77
3.1.1. Studia dotyczące plemion 77
3.1.2. Studia subkultur 80
3.1.3. Badania sfery publicznej 81
3.1.4. Badania organizacji 82
3.2. Kwestie etyczne w etnografii 84
3.3. Kwestie metodologiczne 86
3.3.1. Uzyskiwanie dostępu 87
3.3.2. Poszukiwanie tożsamości przez badacza 87
3.3.3. Definiowanie problemu badawczego 90
3.3.4. Patrzeć i słuchać 91
3.3.5. Rejestrowanie obserwacji 93
3.3.6. Prowadzenie analizy danych w terenie 98
3.4. Teoretyczny charakter etnografii 99
3.4.1. Struktura lejka i teoria ugruntowana 100
3.4.2. Model naturalistyczny 101
3.4.3. Model etnometodologiczny 103
3.5. Jedność projektu etnograficznego: podsumowanie 106
Główne zagadnienia 107
Ćwiczenia 108
Polecane lektury 108
ROZDZIAŁ 4. Wywiady 111
4.1. Kiedy mamy do czynienia z „plemieniem” (Moerman)? 112
4.2. Implikacje: trzy wersje danych z wywiadów 114
4.3. Pozytywizm 115
4.3.1. Rodzaj uzyskiwanej wiedzy 116
4.3.2. Zadanie badawcze 117
4.4. Emocjonalizm 118
4.3.3. Ograniczenia pozytywizmu 118
4.4.1. Typy uzyskiwanej wiedzy 119
4.4.2. Przedsięwzięcie badawcze 119
4.4.3. Ograniczenia emocjonalizmu 120
4.4.4. Emocjonalizm: podsumowanie 122
4.5. Konstrukcjonizm 123
4.5.1. Typy uzyskiwanej wiedzy 123
4.5.2. Zadanie badawcze 124
4.5.3. Krytyka konstrukcjonizmu 125
4.6. Kultura młodzieżowa: łączenie „co” i „jak” 126
4.7. Ustanawianie przynależności w rozmowach młodzież-dorośli 129
4.8. Moralne opowieści o rodzicielstwie 132
4.9. Trzy modele: podsumowanie 138
4.9.1. Wartość danych pochodzących z wywiadów 138
4.9.2. „Prawda” danych pochodzących z wywiadów 138
4.10. Trzy praktyczne pytania oraz odpowiedzi 140
4.11. Podsumowanie 141
Główne zagadnienia 141
Polecane lektury 141
Ćwiczenia 142
ROZDZIAŁ 5. Teksty 145
5.1. Analiza treści 149
5.2. Struktury narracyjne 150
5.3. Etnografia 154
5.3.1. Akta 155
5.3.2. Dane statystyczne 159
5.3.3. Zapisy oficjalnych procedur 160
5.3.4. E-maile 161
5.4. Etnometodologia: analizy kategoryzowania przynależności 164
5.4.1. Opowieść pilota 172
5.4.2. Nagłówki prasowe 173
5.4.3. Ogłoszenia towarzyskie 175
5.4.4. Podsumowanie 175
5.5. Wnioski 176
Główne zagadnienia 177
Polecane lektury 177
Ćwiczenia 178
ROZDZIAŁ 6. Rozmowa naturalna 183
6.1. Dlaczego warto wykorzystywać taśmy? 185
6.2. Transkrypcja kaset audio 187
6.3. Analiza konwersacyjna 190
6.3.1. Trzy podstawowe założenia 190
6.3.2. Podejmowanie kolejek i naprawa 191
6.3.3. Konwersacyjne otwarcia i pary przyległych 192
6.3.4. Mowa instytucjonalna 194
6.3.5. Prowadzenie analizy konwersacyjnej 199
6.4. Analiza dyskursu 200
6.4.1. Co to jest analiza dyskursu? 201
6.4.2. Repertuar interpretacyjny 202
6.4.3. Stopień zaangażowania 205
6.4.4. Scenariusze 206
6.5. Porównanie analizy konwersacyjnej i analizy dyskursu 209
6.6. Wnioski 210
Ćwiczenia 211
Główne zagadnienia 211
Polecane lektury 211
ROZDZIAŁ 7. Obrazy wizualne 214
7.1. Przykłady danych wizualnych 216
7.1.1. Przystanek autobusowy 216
7.1.2. Kreskówki 217
7.2. Semiotyka 218
7.1.3. Atlas gwiazd 218
7.3. Etnometodologia i analiza konwersacyjna 223
7.3.1. Zdroworozsądkowa geografia 223
7 .3.2. Wykorzystanie zasobów wizualnych i mechanicznych 226
7.4. Wnioski 233
Główne zagadnienia 234
Polecane lektury 234
Ćwiczenia 235
CZĘŚĆ III. Implikacje 237
ROZDZIAŁ 8. Wiarygodność badań jakościowych 239
8.1. Czy wiarygodność ma znaczenie? 239
8.1.1. Krytycy wiarygodności naukowej 240
8.1.2. Pytania kluczowe dla oceny badania 241
8.1.3. Problem anegdotyzmu 242
8.1.4. Czym jest nauka społeczna? 243
8.2. Rzetelność 245
8.2.1. Czy rzetelność to problem? 246
8.2.2. Rzetelność a obserwacja 247
8.2.3. Rzetelność a tekst 248
8.2.4. Rzetelność a wywiad 249
8.2.5. Rzetelność a transkrypcja danych audio i wideo 250
8.2.6. Rzetelność: podsumowanie 251
8.3. Trafność 252
8.3.1. Trafność w badaniach ilościowych 252
8.3.2. Żądanie uznania trafności w badaniach jakościowych 253
Przykład 8.1. Klinika onkologiczna 262
Przykład 8.2. Kliniki przeprowadzające badania na obecność wirusa HIV 265
8.3.3. Trafność: podsumowanie 268
8.4. Ogólność 269
8.4.1. Łączenie badań jakościowych z ilościowymi pomiarami w populacji 271
8.4.2. Celowy dobór próby 272
8.4.3. Teoretyczny dobór próby 273
8.5. Wnioski 275
Ćwiczenia 276
Główne zagadnienia 276
Polecane lektury 276
ROZDZIAŁ 9. Sens i etyka badań jakościowych 280
9.1. Trzy role przedstawiciela nauk społecznych 282
9.1.1. Uczony 284
9.1.2. Doradca państwowy 285
9.1.3. Stronnik 287
9.2. Odbiorcy badań jakościowych 289
9.2.1. Decydenci polityczni jako odbiorcy 290
9.2.2. Praktycy jako odbiorcy 291
9.2.3. Ogół jako odbiorca 291
9.3. Etyka w badaniach jakościowych 292
9.4. Wkład jakościowej nauki społecznej 294
9.4.1. Dyskusja nad polityką społeczną 295
9.4.2. Zwiększanie możliwości 297
9.4.3. Tworzenie nowych perspektyw 298
9.5. Szczególna rola badań jakościowych: podsumowanie 303
9.6. Wnioski 304
ĆWiczenia 306
Główne zagadnienia 306
Polecane lektury 306
ROZDZIAŁ 10. Możliwości badań jakościowych: podsumowanie 308
10.1. Korzystaj z danych niewywołanych (pojawiających się naturalnie) 309
10.2. Unikaj przyjmowania punktu widzenia aktorów za wyjaśnienie 311
10.3. Badaj wewnętrzne powiązania między elementami 314
10.4. Próbuj przeprowadzać badania płodne teoretycznie 316
10.5. Zwracaj się do szerszego grona odbiorców 318
10.6. Rozpoczynaj od pytania „jak?”, a potem pytaj „dlaczego?” 321
10.7. Badaj zjawiska rozproszone 323
10.8. Odróżniaj badania jakościowe od dziennikarstwa 325
10.9. Uwagi końcowe 326
Główne zagadnienia 326
Ćwiczenia 327
Polecane lektury 327
Załącznik. Uproszczone symbole transkrypcji 328
Słownik terminów 329
Bibliografia 334
Indeks nazwisk 346
Indeks rzeczowy 350