"Interpretacja danych jakościowych"

Identyfikator Librowy: 107022

Spis treści

Wprowadzenie do polskiego wydania (Krzysztof Tomasz Konecki) 12

Dlaczego warto przeczytać książkę Silvermana? 12

Sylwetka autora 12

Czym jest socjologia jakościowa? 13

Inspiracje 13

Orientacja 15

Bibliografia 20

Słowo wstępne 22

Część I. Teoria i praktyka badań jakościowych 28

ROZDZIAŁ 1. Rozpoczynanie badań 30

1.1. Generowanie problemu badawczego 33

1.1.1. Co to jest problem badawczy? 34

1.1.2. Pułapka absolutyzmu 35

1.1.3. Wrażliwość i problemy dostępne badaniu 37

1.2. Zróżnicowanie metod jakościowych 40

1.2.1. Obserwacje 42

1.2.2. Analizy tekstów 44

1.2.3. Wywiady 45

1.2.4. Nagrania audio i wideo 46

1.3. Podsumowanie 50

Ćwiczenia 51

Główne zagadnienia 51

Polecane lektury 51

ROZDZIAŁ 2. Czym są badania jakościowe? 53

2.1. Sens badań ilościowych 55

2.2. Nonsens badań ilościowych 57

2.3. Sens badań jakościowych 60

2.4. Nonsens badań jakościowych 60

2.5. Łączenie badań jakościowych i ilościowych 63

2.6. Rodzaje badań jakościowych 66

Główne zagadnienia 68

Polecane lektury 68

Ćwiczenia 69

Część II. Metody 71

ROZDZIAŁ 3. Etnografia i obserwacja 73

3.1. Etnograficzne tematy 77

3.1.1. Studia dotyczące plemion 77

3.1.2. Studia subkultur 80

3.1.3. Badania sfery publicznej 81

3.1.4. Badania organizacji 82

3.2. Kwestie etyczne w etnografii 84

3.3. Kwestie metodologiczne 86

3.3.1. Uzyskiwanie dostępu 87

3.3.2. Poszukiwanie tożsamości przez badacza 87

3.3.3. Definiowanie problemu badawczego 90

3.3.4. Patrzeć i słuchać 91

3.3.5. Rejestrowanie obserwacji 93

3.3.6. Prowadzenie analizy danych w terenie 98

3.4. Teoretyczny charakter etnografii 99

3.4.1. Struktura lejka i teoria ugruntowana 100

3.4.2. Model naturalistyczny 101

3.4.3. Model etnometodologiczny 103

3.5. Jedność projektu etnograficznego: podsumowanie 106

Główne zagadnienia 107

Ćwiczenia 108

Polecane lektury 108

ROZDZIAŁ 4. Wywiady 111

4.1. Kiedy mamy do czynienia z „plemieniem” (Moerman)? 112

4.2. Implikacje: trzy wersje danych z wywiadów 114

4.3. Pozytywizm 115

4.3.1. Rodzaj uzyskiwanej wiedzy 116

4.3.2. Zadanie badawcze 117

4.4. Emocjonalizm 118

4.3.3. Ograniczenia pozytywizmu 118

4.4.1. Typy uzyskiwanej wiedzy 119

4.4.2. Przedsięwzięcie badawcze 119

4.4.3. Ograniczenia emocjonalizmu 120

4.4.4. Emocjonalizm: podsumowanie 122

4.5. Konstrukcjonizm 123

4.5.1. Typy uzyskiwanej wiedzy 123

4.5.2. Zadanie badawcze 124

4.5.3. Krytyka konstrukcjonizmu 125

4.6. Kultura młodzieżowa: łączenie „co” i „jak” 126

4.7. Ustanawianie przynależności w rozmowach młodzież-dorośli 129

4.8. Moralne opowieści o rodzicielstwie 132

4.9. Trzy modele: podsumowanie 138

4.9.1. Wartość danych pochodzących z wywiadów 138

4.9.2. „Prawda” danych pochodzących z wywiadów 138

4.10. Trzy praktyczne pytania oraz odpowiedzi 140

4.11. Podsumowanie 141

Główne zagadnienia 141

Polecane lektury 141

Ćwiczenia 142

ROZDZIAŁ 5. Teksty 145

5.1. Analiza treści 149

5.2. Struktury narracyjne 150

5.3. Etnografia 154

5.3.1. Akta 155

5.3.2. Dane statystyczne 159

5.3.3. Zapisy oficjalnych procedur 160

5.3.4. E-maile 161

5.4. Etnometodologia: analizy kategoryzowania przynależności 164

5.4.1. Opowieść pilota 172

5.4.2. Nagłówki prasowe 173

5.4.3. Ogłoszenia towarzyskie 175

5.4.4. Podsumowanie 175

5.5. Wnioski 176

Główne zagadnienia 177

Polecane lektury 177

Ćwiczenia 178

ROZDZIAŁ 6. Rozmowa naturalna 183

6.1. Dlaczego warto wykorzystywać taśmy? 185

6.2. Transkrypcja kaset audio 187

6.3. Analiza konwersacyjna 190

6.3.1. Trzy podstawowe założenia 190

6.3.2. Podejmowanie kolejek i naprawa 191

6.3.3. Konwersacyjne otwarcia i pary przyległych 192

6.3.4. Mowa instytucjonalna 194

6.3.5. Prowadzenie analizy konwersacyjnej 199

6.4. Analiza dyskursu 200

6.4.1. Co to jest analiza dyskursu? 201

6.4.2. Repertuar interpretacyjny 202

6.4.3. Stopień zaangażowania 205

6.4.4. Scenariusze 206

6.5. Porównanie analizy konwersacyjnej i analizy dyskursu 209

6.6. Wnioski 210

Ćwiczenia 211

Główne zagadnienia 211

Polecane lektury 211

ROZDZIAŁ 7. Obrazy wizualne 214

7.1. Przykłady danych wizualnych 216

7.1.1. Przystanek autobusowy 216

7.1.2. Kreskówki 217

7.2. Semiotyka 218

7.1.3. Atlas gwiazd 218

7.3. Etnometodologia i analiza konwersacyjna 223

7.3.1. Zdroworozsądkowa geografia 223

7 .3.2. Wykorzystanie zasobów wizualnych i mechanicznych 226

7.4. Wnioski 233

Główne zagadnienia 234

Polecane lektury 234

Ćwiczenia 235

CZĘŚĆ III. Implikacje 237

ROZDZIAŁ 8. Wiarygodność badań jakościowych 239

8.1. Czy wiarygodność ma znaczenie? 239

8.1.1. Krytycy wiarygodności naukowej 240

8.1.2. Pytania kluczowe dla oceny badania 241

8.1.3. Problem anegdotyzmu 242

8.1.4. Czym jest nauka społeczna? 243

8.2. Rzetelność 245

8.2.1. Czy rzetelność to problem? 246

8.2.2. Rzetelność a obserwacja 247

8.2.3. Rzetelność a tekst 248

8.2.4. Rzetelność a wywiad 249

8.2.5. Rzetelność a transkrypcja danych audio i wideo 250

8.2.6. Rzetelność: podsumowanie 251

8.3. Trafność 252

8.3.1. Trafność w badaniach ilościowych 252

8.3.2. Żądanie uznania trafności w badaniach jakościowych 253

Przykład 8.1. Klinika onkologiczna 262

Przykład 8.2. Kliniki przeprowadzające badania na obecność wirusa HIV 265

8.3.3. Trafność: podsumowanie 268

8.4. Ogólność 269

8.4.1. Łączenie badań jakościowych z ilościowymi pomiarami w populacji 271

8.4.2. Celowy dobór próby 272

8.4.3. Teoretyczny dobór próby 273

8.5. Wnioski 275

Ćwiczenia 276

Główne zagadnienia 276

Polecane lektury 276

ROZDZIAŁ 9. Sens i etyka badań jakościowych 280

9.1. Trzy role przedstawiciela nauk społecznych 282

9.1.1. Uczony 284

9.1.2. Doradca państwowy 285

9.1.3. Stronnik 287

9.2. Odbiorcy badań jakościowych 289

9.2.1. Decydenci polityczni jako odbiorcy 290

9.2.2. Praktycy jako odbiorcy 291

9.2.3. Ogół jako odbiorca 291

9.3. Etyka w badaniach jakościowych 292

9.4. Wkład jakościowej nauki społecznej 294

9.4.1. Dyskusja nad polityką społeczną 295

9.4.2. Zwiększanie możliwości 297

9.4.3. Tworzenie nowych perspektyw 298

9.5. Szczególna rola badań jakościowych: podsumowanie 303

9.6. Wnioski 304

ĆWiczenia 306

Główne zagadnienia 306

Polecane lektury 306

ROZDZIAŁ 10. Możliwości badań jakościowych: podsumowanie 308

10.1. Korzystaj z danych niewywołanych (pojawiających się naturalnie) 309

10.2. Unikaj przyjmowania punktu widzenia aktorów za wyjaśnienie 311

10.3. Badaj wewnętrzne powiązania między elementami 314

10.4. Próbuj przeprowadzać badania płodne teoretycznie 316

10.5. Zwracaj się do szerszego grona odbiorców 318

10.6. Rozpoczynaj od pytania „jak?”, a potem pytaj „dlaczego?” 321

10.7. Badaj zjawiska rozproszone 323

10.8. Odróżniaj badania jakościowe od dziennikarstwa 325

10.9. Uwagi końcowe 326

Główne zagadnienia 326

Ćwiczenia 327

Polecane lektury 327

Załącznik. Uproszczone symbole transkrypcji 328

Słownik terminów 329

Bibliografia 334

Indeks nazwisk 346

Indeks rzeczowy 350