"Modele procesu komercjalizacji nowych technologii w przedsiębiorstwach. Uwarunkowania wyboru - kluczowe obszary decyzyjne"

Identyfikator Librowy: 108683

Spis treści

WSTĘP 10

Część I. MODELE PROCESU KOMERCJALIZACJI I UWARUNKOWANIA ICH WYBORU – STUDIA TEORETYCZNE 18

1. TAKSONOMIA KOMERCJALIZACJI NOWYCH TECHNOLOGII 20

1.1. Nowe technologie 20

1.2. Pojęcie komercjalizacji nowych technologii 24

1.2.1. Wąskie i szerokie ujęcie pojęcia komercjalizacja 25

1.2.2. Kluczowe komponenty definicji komercjalizacji nowych technologii 33

1.3. Współczesne modele procesu komercjalizacji nowych technologii 43

1.3.1. Model Stage-Gate 47

1.3.2. Model Jolly’ego 51

1.3.3. Model Goldsmitha 56

1.3.4. Model De Geetera 59

1.3.5. Model CTC. Uniwersytet Południowej Kalifornii 62

1.4. Etapy procesu komercjalizacji nowych technologii 65

1.4.1. Etap koncepcji 67

1.4.2. Etap rozwoju 70

1.4.3. Etap urynkowienia 74

2. UWARUNKOWANIA WYBORU MODELU ORAZ KLUCZOWE OBSZARY DECYZYJNE W PROCESIE KOMERCJALIZACJI 82

2.1. Uwarunkowania wyboru modelu procesu komercjalizacji 82

2.2. Ocena potencjału komercyjnego nowych technologii 87

2.2.1. Finansowe metody wyceny nowych technologii 89

2.2.2. Opcje realne 93

2.2.3. Ocena wartości dodanej innowacji według konsultantów Doblin 97

2.2.4. Ocena potencjału komercyjnego technologii lub innowacji według IC2 Institute Uniwersytet Teksański w Austin 102

2.3. Ochrona własności intelektualnej 107

2.3.1. Przedmiot i zakres ochrony własności intelektualnej 108

2.3.2. Znaczenie ochrony własności intelektualnej 115

2.3.3. Zarządzanie własnością intelektualną 119

2.3.4. Strategie ochrony własności intelektualnej 128

2.3.5. Organizacyjna, sektorowa i technologiczna specyfika strategii ochrony własności intelektualnej 137

2.4. Finansowanie procesu komercjalizacji 142

2.4.1. Formy finansowania procesu komercjalizacji 143

2.4.2. Wady i zalety potencjalnych form finansowania procesu komercjalizacji 147

2.4.2.1. Kredyty i pożyczki bankowe 147

2.4.2.2. Środki publiczne 147

2.4.2.3. Anioł biznesu 149

2.4.2.4. Venture capital 154

2.4.2.5. Emisja akcji 158

2.4.2.6. Inwestor branżowy 160

2.5. Wybór strategii komercjalizacji 161

2.5.1. Komercjalizacja na bazie własnych zasobów 175

2.5.2. Sprzedaż patentu lub sprzedaż licencji 176

2.5.3. Współdziałanie 181

2.6. Ogólny model procesu komercjalizacji 188

CZĘŚĆ II. MODELE PROCESU KOMERCJALIZACJI PRZEDSIĘBIORSTW ZAGRANICZNYCH I POLSKICH DZIAŁAJĄCYCH W SEKTORACH TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH I OCHRONY ZDROWIA – STUDIA EMPIRYCZNE 194

3. METODYKA PROWADZONYCH BADAŃ EMPIRYCZNYCH, CHARAKTERYSTYKA SEKTORÓW I PRÓB BADAWCZYCH 196

3.1. Ogólne założenia badawcze 196

3.1.1. Określenie zbiorowości i zasady doboru jednostek do próby 196

3.1.2. Narzędzie badawcze i techniki analizy danych 205

3.2. Charakterystyka badanych sektorów i ich tendencje rozwojowe 207

3.2.1. Sektor technologii informacyjno-komunikacyjnych 207

3.2.2. Sektora ochrony zdrowia 211

3.2.3. Porównanie badanych sektorów 215

3.3. Charakterystyka badanych przedsiębiorstw 219

3.3.1. Przedsiębiorstwa zagraniczne 219

3.3.2. Przedsiębiorstwa polskie 224

3.3.3. Porównanie badanych grup przedsiębiorstw 232

4. MODELE PROCESU KOMERCJALIZACJI PRZEDSIĘBIORSTW ZAGRANICZ- NYCH DZIAŁAJĄCYCH W SEKTORACH TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH I OCHRONY ZDROWIA – WYNIKI BADAŃ ANKIETO-WYCH 234

4.1. Praktyki przedsiębiorstw zagranicznych w zakresie pozyskiwania wyników badań naukowych/technologii 234

4.1.1. Sposoby pozyskiwania wyników B+R/technologii 234

4.1.2. Partnerzy, charakter podejmowanej współpracy i czynniki ją warunkujące 237

4.1.3. Finansowanie pozyskiwania wyników badań naukowych/technologii 240

4.2. Ochrona własności intelektualnej w przedsiębiorstwach zagranicznych 242

4.3. Praktyki przedsiębiorstw zagranicznych w zakresie wprowadzania nowych technologii na rynek 245

4.3.1. Przygotowanie do wprowadzenia nowej technologii na rynek 246

4.3.2. Strategie komercjalizacji 249

4.3.3. Uwarunkowania wyboru strategii komercjalizacji 252

4.3.4. Źródła finansowania etapu urynkowienia nowych technologii 256

4.4. Porównanie modeli procesu komercjalizacji przedsiębiorstw zagranicznych działających w sektorach ochrony zdrowia i technologii informacyjno-komunikacyjnych 258

5. MODELE PROCESU KOMERCJALIZACJI PRZEDSIĘBIORSTW POLSKICH DZIAŁAJĄCYCH W SEKTORACH TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH I OCHRONY ZDROWIA – WYNIKI BADAŃ ANKIETOWYCH 270

5.1. Praktyki przedsiębiorstw polskich w zakresie pozyskiwania wyników badań naukowych/technologii 270

5.1.1. Sposoby pozyskiwania wyników B+R/technologii 270

5.1.2. Partnerzy, charakter podejmowanej współpracy i czynniki ją warunkujące 274

5.1.3. Finansowanie pozyskiwania wyników B+R/technologii 281

5.2. Ochrona własności intelektualnej w przedsiębiorstwach polskich 284

5.3. Praktyki przedsiębiorstw polskich w zakresie wprowadzania nowych technologii na rynek 287

5.3.1. Przygotowanie do wprowadzenia nowej technologii na rynek 287

5.3.2. Strategie komercjalizacji 290

5.3.3. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania wyboru strategii komercjalizacji 293

5.3.4. Finansowanie etapu urynkowienia nowej technologii 298

5.3.5. Złe praktyki polskich przedsiębiorstw 299

5.4. Porównanie modeli procesu komercjalizacji przedsiębiorstw polskich działających w sektorach ochrony zdrowia i technologii informacyjno-komunikacyjnych 303

6. PRZEDSIĘBIORSTWA POLSKIE I ZAGRANICZNE W PROCESACH KOMERCJALIZACJI NOWYCH TECHNOLOGII – PORÓWNANIE, WNIOSKI I REKOMENDACJE 314

6.1. Uwarunkowania wyboru modeli procesu komercjalizacji i kluczowe obszary decyzyjne – porównanie przedsiębiorstw 314

6.2. Modele procesu komercjalizacji nowych technologii w przedsiębiorstwach polskich – wnioski i propozycje rozwiązania problemów 324

6.3. Propozycje dla polskich przedsiębiorstw 329

PODSUMOWANIE 332

Literatura 338

Spis tabel 354

Spis rysunków 356

Załącznik nr 1 – Symbole PKD dla sektorów ochrony zdrowia i technologii informacyjno-komunikacyjnych 358

Załącznik nr 2 – Kwestionariusz ankiety 362

OD REDAKCJI 372