"„Niegodne historii”?"
Identyfikator Librowy: 144304
Spis treści
Wstęp. Dlaczego potrzebujemy historii kobiet i kobiet w historii? 8
Część I. ROZWAŻANIA TEORETYCZNE NA TEMAT SZKOŁY, PODRĘCZNIKÓW I HISTORIOGRAFII 12
ROZDZIAŁ 1. Szkoła jako miejsce reprodukcji kulturowej stereotypów i uprzedzeń oraz socjalizacji do ról rodzajowych 14
ROZDZIAŁ 2. Pytając o kobiety. Orientacja krytyczna w badaniach nad podręcznikami historii 21
ROZDZIAŁ 3. Czy historia ma płeć? „Historia kobiet/rodzaju” jako dyskurs rewoltujący porządek narracji historycznej w Polsce 43
Część II. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH 66
Procedura badań 68
Część III. ANALIZA MATERIAŁU EMPIRYCZNEGO ORAZ WNIOSKI Z BADAŃ ILOŚCIOWO-JAKOŚCIOWYCH 78
ROZDZIAŁ 1. Analiza ilościowo-jakościowa. Podstawa programowa. Historia. Gimnazjum 80
ROZDZIAŁ 2. Analiza ilościowa. Reprezentacja kobiet i mężczyzn. Przegląd przez epoki 88
ROZDZIAŁ 3. Analiza ilościowo-jakościowa. Udział kobiet ze względu na miejsce w strukturze narracji podręcznika 148
ROZDZIAŁ 4. Analiza jakościowo-ilościowa. Zeszyty ćwiczeń 149
ROZDZIAŁ 5. Analiza jakościowa podłużna – kategorie kluczowe 165
5.1. Sławne kobiety 165
5.2. Kobieta. Status i prawa 211
5.3. Kobieta. Związki intymne, małżeństwo, rodzina, macierzyństwo 242
5.4. Kobieta. Edukacja i wykształcenie 341
5.5. Kobieta. Praca i zajęcia 359
5.6. Kobieta. Sztuka i życie kulturalne 384
5.7. Kobieta. Życie religijne 424
ROZDZIAŁ 6. Analiza jakościowa poprzeczna – subkategorie 464
6.1. Kobieta. Władza 464
6.2. Kobieta. Ofiara przemocy 478
6.3. Kobieta. Ciało, piękno, seksualność, choroba, śmierć 521
6.4. Kobieta. Moda i strój 554
6.5. Kobieta. Symbol, alegoria, karykatura, satyra… 566
6.6. Kobieta. Pokazana – nieopowiedziana 574
ROZDZIAŁ 7. Wnioski z badań ilościowo-jakościowych 589
7.1. Interpretacja wyników badań uzyskanych drogą analizy podłużnej (kategorie główne) 591
7.2. Interpretacja wyników badań uzyskanych drogą analizy poprzecznej (subkategorie) 600
Zakończenie. Jakiej historii kobiet potrzebujemy w podręcznikach historii do gimnazjum? 606
Bibliografia 608
“Unworthy of history?”. On the Absence and Stereotypical Images of Women in Light of the Historical Narrative in Middle School Textbooks 620