"„Niegodne historii”?"

Identyfikator Librowy: 144304

Spis treści

Wstęp. Dlaczego potrzebujemy historii kobiet i kobiet w historii? 8

Część I. ROZWAŻANIA TEORETYCZNE NA TEMAT SZKOŁY, PODRĘCZNIKÓW I HISTORIOGRAFII 12

ROZDZIAŁ 1. Szkoła jako miejsce reprodukcji kulturowej stereotypów i uprzedzeń oraz socjalizacji do ról rodzajowych 14

ROZDZIAŁ 2. Pytając o kobiety. Orientacja krytyczna w badaniach nad podręcznikami historii 21

ROZDZIAŁ 3. Czy historia ma płeć? „Historia kobiet/rodzaju” jako dyskurs rewoltujący porządek narracji historycznej w Polsce 43

Część II. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH 66

Procedura badań 68

Część III. ANALIZA MATERIAŁU EMPIRYCZNEGO ORAZ WNIOSKI Z BADAŃ ILOŚCIOWO-JAKOŚCIOWYCH 78

ROZDZIAŁ 1. Analiza ilościowo-jakościowa. Podstawa programowa. Historia. Gimnazjum 80

ROZDZIAŁ 2. Analiza ilościowa. Reprezentacja kobiet i mężczyzn. Przegląd przez epoki 88

ROZDZIAŁ 3. Analiza ilościowo-jakościowa. Udział kobiet ze względu na miejsce w strukturze narracji podręcznika 148

ROZDZIAŁ 4. Analiza jakościowo-ilościowa. Zeszyty ćwiczeń 149

ROZDZIAŁ 5. Analiza jakościowa podłużna – kategorie kluczowe 165

5.1. Sławne kobiety 165

5.2. Kobieta. Status i prawa 211

5.3. Kobieta. Związki intymne, małżeństwo, rodzina, macierzyństwo 242

5.4. Kobieta. Edukacja i wykształcenie 341

5.5. Kobieta. Praca i zajęcia 359

5.6. Kobieta. Sztuka i życie kulturalne 384

5.7. Kobieta. Życie religijne 424

ROZDZIAŁ 6. Analiza jakościowa poprzeczna – subkategorie 464

6.1. Kobieta. Władza 464

6.2. Kobieta. Ofiara przemocy 478

6.3. Kobieta. Ciało, piękno, seksualność, choroba, śmierć 521

6.4. Kobieta. Moda i strój 554

6.5. Kobieta. Symbol, alegoria, karykatura, satyra… 566

6.6. Kobieta. Pokazana – nieopowiedziana 574

ROZDZIAŁ 7. Wnioski z badań ilościowo-jakościowych 589

7.1. Interpretacja wyników badań uzyskanych drogą analizy podłużnej (kategorie główne) 591

7.2. Interpretacja wyników badań uzyskanych drogą analizy poprzecznej (subkategorie) 600

Zakończenie. Jakiej historii kobiet potrzebujemy w podręcznikach historii do gimnazjum? 606

Bibliografia 608

“Unworthy of history?”. On the Absence and Stereotypical Images of Women in Light of the Historical Narrative in Middle School Textbooks 620