"Antropologia wyobraźni twórczej w badaniach literackich"

Identyfikator Librowy: 146403

Spis treści

Wprowadzenie 10

CZĘŚĆ I. ANTROPOLOGIA WYOBRAŹNI TWÓRCZEJ Z ZAGADNIEŃ METODOLOGII 14

Doświadczenie infantylne 16

Rozdział I. Świadomość Rodząca Obrazy. Pisma antropologiczne Gastona Bachelarda 16

Epistemologia szczęśliwa 20

Filozofia obrazu 24

Imperializm żywiołów 27

Rozdział II. Postbachelardyzm – antropologia wyobraźni twórczej Gilberta Duranda 38

Chreod wyobrażeniowy 39

Teoria obrazu poetyckiego 42

Ścieżka antropologiczna 47

Antropologiczne struktury wyobraźni. Izotopiczna klasyfikacja obrazów 48

Sermo mythicus 51

Mit etno-religijny a mit literacki 56

Rozdział III. Współczesne tendencje w postdurandowskim nurcie badań literackich 56

Szkoła z Grenoble 58

Szkoła paryska 60

Interdyscyplinarne badania nad wyobrażeniem 62

Szkoła polska 72

Rozdział IV. Mit w postdurandowskim nurcie badań literackich 84

Teoria mitu André Jolles’a. Literacki proces aktualizowania się mitów 84

Mit w badaniach literaturoznawczych – konfuzja terminologiczna. Mit jako engram narracyjny 86

Mit wobec struktury tekstu literackiego 91

Mit jako kreacja ciągła w koncepcji Jean-Jacques’a Wunenburgera 94

Typologia mitu według Jean-Pierre’a Girauda. Zjawisko mitopoetyzacji 101

Synergia mitobiograficzna 103

Hermeneutyka mitokrytyczna. Transmisja literacka mitemów 104

Epistemologiczne aspekty mitu 112

CZĘŚĆ II. ŚWIAT WYOBRAŻONY BRUNONA SCHULZA STUDIA Z ANTROPOLOGII LITERATURY 116

„Taniec interpretatorów” 118

Obrazy wznoszenia 124

Rozdział V. Mitologia nieba 124

Obrazy upadku 128

Poetyka skrzydeł 132

Schemat katamorficzny 139

Imaginacyjny schemat gigantyzacji 150

Rozdział VI. Deformacja wyobrażeniowa 150

Liliputyzacja 156

Hiperboliczne wzmocnienie obrazu 159

Obrazowanie antytetyczne 166

Rozdział VII. „Przesmyki sprzeczności”. „Uszczęśliwiające antynomie” 166

Przedstawienia heterogenizujące 176

Świat wyobrażeń wobec aksjologii płci. Konteksty 178

Rozdział VIII. Pomiędzy „orgią światła” i „gilotyną nocy” 186

Symbolizm nyktomorficzny 186

Uraniczny schemat wyobrażeniowy 200

Paradygmaty czasu mitycznego 214

Rozdział IX. Wyobrażeniowe oblicza czasu 214

Czas zbiegły z kieratu zdarzeń 216

Hierofanizacja czasu 225

Teriomorficzny schemat temporalny 229

Rozdział X. Homo patiens 238

Wyobrażeniowe figury cierpienia 240

Obrazowanie morbudyczne 244

Rozdział XI. Transpozycja mityczna 250

Palingeneza mitycznej figury matki 251

Intymność udomowiona 256

Reinterpretacja mitematyczna 259

Od parenezy do hedonizmu estetycznego 264

Rozdział XII. „Spacery sceptyka przez rumowiska kultury”. O przechodzeniu do potomności – niepatetycznie 264

Brunona Schulza filozofia kultury 267

Rozdział XIII. Wyobraźnia uskrzydlona 276

W kręgu estetyki żywiołów 276

Powietrze i Cogito Marzyciela 283

„Oddech szerokiej przestrzeni” 288

„Bruno mnie wielbił…” 302

Rozdział XIV. Ens amans. Brunona Schulza filozofia Drugiego 302

„To co nagromadziłem z zachwytu, wyegzaltowałem w atakach podziwu…” 310

Ordo amoris jako indywidualne przeznaczenie człowieka 314

Zakończenie. Pomiędzy schizomorfią wyobraźni a „światem zamkniętym na klucz” 318

Bibliografia 326

Indeks osób 344

Aneks. Ośrodki badań nad wyobrażeniem (wyobraźnią twórczą) 350

Od Redakcji 352