"Antropologia wyobraźni twórczej w badaniach literackich"
Identyfikator Librowy: 146403
Spis treści
Wprowadzenie 10
CZĘŚĆ I. ANTROPOLOGIA WYOBRAŹNI TWÓRCZEJ Z ZAGADNIEŃ METODOLOGII 14
Doświadczenie infantylne 16
Rozdział I. Świadomość Rodząca Obrazy. Pisma antropologiczne Gastona Bachelarda 16
Epistemologia szczęśliwa 20
Filozofia obrazu 24
Imperializm żywiołów 27
Rozdział II. Postbachelardyzm – antropologia wyobraźni twórczej Gilberta Duranda 38
Chreod wyobrażeniowy 39
Teoria obrazu poetyckiego 42
Ścieżka antropologiczna 47
Antropologiczne struktury wyobraźni. Izotopiczna klasyfikacja obrazów 48
Sermo mythicus 51
Mit etno-religijny a mit literacki 56
Rozdział III. Współczesne tendencje w postdurandowskim nurcie badań literackich 56
Szkoła z Grenoble 58
Szkoła paryska 60
Interdyscyplinarne badania nad wyobrażeniem 62
Szkoła polska 72
Rozdział IV. Mit w postdurandowskim nurcie badań literackich 84
Teoria mitu André Jolles’a. Literacki proces aktualizowania się mitów 84
Mit w badaniach literaturoznawczych – konfuzja terminologiczna. Mit jako engram narracyjny 86
Mit wobec struktury tekstu literackiego 91
Mit jako kreacja ciągła w koncepcji Jean-Jacques’a Wunenburgera 94
Typologia mitu według Jean-Pierre’a Girauda. Zjawisko mitopoetyzacji 101
Synergia mitobiograficzna 103
Hermeneutyka mitokrytyczna. Transmisja literacka mitemów 104
Epistemologiczne aspekty mitu 112
CZĘŚĆ II. ŚWIAT WYOBRAŻONY BRUNONA SCHULZA STUDIA Z ANTROPOLOGII LITERATURY 116
„Taniec interpretatorów” 118
Obrazy wznoszenia 124
Rozdział V. Mitologia nieba 124
Obrazy upadku 128
Poetyka skrzydeł 132
Schemat katamorficzny 139
Imaginacyjny schemat gigantyzacji 150
Rozdział VI. Deformacja wyobrażeniowa 150
Liliputyzacja 156
Hiperboliczne wzmocnienie obrazu 159
Obrazowanie antytetyczne 166
Rozdział VII. „Przesmyki sprzeczności”. „Uszczęśliwiające antynomie” 166
Przedstawienia heterogenizujące 176
Świat wyobrażeń wobec aksjologii płci. Konteksty 178
Rozdział VIII. Pomiędzy „orgią światła” i „gilotyną nocy” 186
Symbolizm nyktomorficzny 186
Uraniczny schemat wyobrażeniowy 200
Paradygmaty czasu mitycznego 214
Rozdział IX. Wyobrażeniowe oblicza czasu 214
Czas zbiegły z kieratu zdarzeń 216
Hierofanizacja czasu 225
Teriomorficzny schemat temporalny 229
Rozdział X. Homo patiens 238
Wyobrażeniowe figury cierpienia 240
Obrazowanie morbudyczne 244
Rozdział XI. Transpozycja mityczna 250
Palingeneza mitycznej figury matki 251
Intymność udomowiona 256
Reinterpretacja mitematyczna 259
Od parenezy do hedonizmu estetycznego 264
Rozdział XII. „Spacery sceptyka przez rumowiska kultury”. O przechodzeniu do potomności – niepatetycznie 264
Brunona Schulza filozofia kultury 267
Rozdział XIII. Wyobraźnia uskrzydlona 276
W kręgu estetyki żywiołów 276
Powietrze i Cogito Marzyciela 283
„Oddech szerokiej przestrzeni” 288
„Bruno mnie wielbił…” 302
Rozdział XIV. Ens amans. Brunona Schulza filozofia Drugiego 302
„To co nagromadziłem z zachwytu, wyegzaltowałem w atakach podziwu…” 310
Ordo amoris jako indywidualne przeznaczenie człowieka 314
Zakończenie. Pomiędzy schizomorfią wyobraźni a „światem zamkniętym na klucz” 318
Bibliografia 326
Indeks osób 344
Aneks. Ośrodki badań nad wyobrażeniem (wyobraźnią twórczą) 350
Od Redakcji 352