"Autyzm i AAC"

Identyfikator Librowy: 157811

Spis treści

Strona tytułowa 2

Spis treści 3

Przedmowa 11

Wstęp 12

Bibliografia 16

Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD – ujęcie rozwojowe 19

Deficyty komunikacyjne w autyzmie 23

Deficyty rozwoju społecznej komunikacji niewerbalnej w ASD 25

Deficyty rozwoju komunikacji werbalnej w ASD 31

Podsumowanie 35

Bibliografia 37

Komunikacja osób ze spektrum autyzmu – w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań 41

Terapia logopedyczna 46

Komunikacja z osobą ze spektrum autyzmu (wspomagana i alternatywna) 48

Podsumowanie 51

Bibliografia 53

Komunikacja społeczna u dzieci ze spektrum autyzmu w świetle prekursorów rozwoju teorii umysłu 55

Komunikacja społeczna a teoria umysłu u dzieci z autyzmem 55

Interakcja twarzą w twarz i kontakt wzrokowy a komunikacja społeczna u dzieci z autyzmem 58

Wspólna uwaga a komunikacja społeczna u dzieci z autyzmem 62

Naśladowanie a komunikacja społeczna u dzieci z autyzmem 67

Zabawa w udawanie a komunikacja społeczna u dzieci z autyzmem 72

Komunikacja intencjonalna a komunikacja społeczna u dzieci z autyzmem 77

Podsumowanie 85

Bibliografia 86

Mowa ciała dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 92

Wprowadzenie 92

Ogólna specyfika mowy ciała u małych dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 94

Istota komunikacji małego autystycznego dziecka z wykorzystaniem reakcji organizmu (mowy ciała) 97

Totalna komunikacja oraz alternatywne metody komunikacji w procesie porozumiewania się z małymi autystycznymi dziećmi 103

Zakończenie 105

Bibliografia 106

Dziecko z autyzmem jako partner dialogu 108

Konsekwencje zaburzeń autystycznych 109

Interakcja dziecka z autyzmem 111

Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych 112

Zakończenie 115

Bibliografia 116

Relacje z innymi jako podstawa komunikacji społecznej osób z autyzmem 118

Autyzm z punktu widzenia objawów klinicznych 120

Relacja w ujęciu filozofii M. Bubera i E. Lévinasa 124

Etnograficzne opowieści o relacjach3 126

Jan 127

Mateusz 129

Maria 133

Marek 136

Łukasz 138

Podsumowanie 141

Bibliografia 142

Behawioralna koncepcja nabywania języka oraz rozwijania mowy i komunikacji u osób z autyzmem 144

Behawioralna teoria nabywania zachowań werbalnych (językowych) 147

Nieprawidłowości w rozwoju mowy i komunikacji u dzieci z autyzmem 153

Behawioralne podejście do kształtowania zachowań werbalnych 156

Podsumowanie 164

Bibliografia 166

Wybór właściwej metody AAC4 do rozwijania umiejętności porozumiewania się dzieci ze spektrum autyzmu 169

I 171

II 174

Dziecko 175

Środowisko dziecka – poza domem rodzinnym 176

Rodzic 176

Opisy przypadków 178

Bibliografia 182

Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 184

Wprowadzenie 184

Zaburzenie spektrum autyzmu 186

Komunikacja... kiedy się zaczyna? 188

Wspólna uwaga 191

Komunikacja niewerbalna 193

Komunikacja alternatywna w rozwoju małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 195

Podsumowanie 198

Bibliografia 199

Obraz narzędziem komunikacji – znaki i strategie wizualne w usprawnianiu społecznego zrozumienia i komunikacji osób z ASD 201

Język i komunikacja osób z ASD 203

Społeczno-komunikacyjne aspekty rozwoju języka osób z ASD 206

Wspomagające i alternatywne sposoby komunikacji a ASD 208

Znaki manualne a znaki graficzne 210

Korzyści z wprowadzania interwencji AAC dla osób z ASD 213

Pomoce wizualne AAC 216

Harmonogramy pomiędzy czynnościami 218

Harmonogramy w obrębie czynności 221

Harmonogramy czynności wzbogacone o zapis wideo 223

Karta zmiany 225

Kalendarze 227

Wizualnie wspomagane opowiadania 231

Historie społeczne 232

Komiksowe rozmówki 238

Scenariusze społeczne 238

Obrazkowe książki umiejętności społecznych 243

Mocna karta 245

Mapy możliwości 249

Skrypty zasad 252

Wykresy i poznawcze obrazowanie 253

Niesamowita pięciopunktowa skala 255

PECS23 258

Badania naukowe 264

Zaawansowana technologia AAC 266

Zakończenie 270

Aneks 272

Bibliografia 276

Zastosowanie AAC w kształtowaniu samoświadomości osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 290

Mateusz (l. 16) 296

Piotrek (l. 10) 298

Jan (l. 26) 300

Dionizy (l. 5) 303

Bibliografia 305

Dziecko z autyzmem w szkole. Wybrane narzędzia komunikacji alternatywnej i wspomagającej wykorzystywane w procesie edukacji osób z autyzmem 306

Struktura 309

Indywidualne struktury dzienne 310

Struktury zajęć 313

Niezbędnik komunikacyjny 316

Tablice uczestnictwa 318

Książka komunikacyjna 319

Bibliografia 321

AAC – Piktogramy w komunikacji i edukacji osób z autyzmem 322

Uczeń z autyzmem jako użytkownik systemów AAC 323

Odmienne strategie i perspektywy komunikacji ucznia z autyzmem (ASD – autism spectrum disorder – spektrum zaburzeń autystycznych) wynikają z jego specyficznych ograniczeń 323

Autyzm. Spektrum zaburzeń – spektrum komunikacji 325

1. Autyzm – spektrum zaburzeń 325

2. Autyzm – spektrum komunikacji 327

TEACCH – filozofia programu 342

1. Kontakt wyprzedza komunikację 345

Techniki wprowadzania AAC na podstawie filozofii TEACCH 345

2. Od języka w otoczeniu do języka w tekście. Strukturalizacja. Praktyczne działania z językiem AAC w koncepcji TEACCH 354

Struktura przestrzenna – podstawowe pojęcie w postępowaniu TEACCH 362

3. Struktura psychiczna kontaktu i język ciała. Wskazania do stałego podtrzymywania relacji emocjonalnej nauczyciela z uczniem 370

Bibliografia 376

Picture Exchange Communication System (PECS) jako metoda rozwijania umiejętności komunikowania się dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 381

Efektywność PECS w rozwijaniu umiejętności komunikowania się 385

Podejście zachowań werbalnych w rozwijaniu umiejętności komunikowania się za pomocą metody PECS 388

Bibliografia 396

Video modeling jako alternatywna metoda usprawniania komunikacji społecznej dzieci z autystycznego spektrum zaburzeń 400

Wprowadzenie 400

Zaburzenia mentalizowania a ograniczenia komunikacji społecznej dzieci z autyzmem 402

1. Mentalizowanie – charakterystyka 402

2. Konsekwencje zaburzeń w rozwoju umiejętności mentalizowania 405

Video modeling jako metoda wspierania rozwoju komunikacji społecznej u dzieci z autyzmem 411

1. Video modeling – podstawowe założenia 411

2. Efektywność video modelingu 415

3. Elementy niezbędne do prawidłowego przebiegu sesji video modelingu 418

3.1. Miejsce sesji terapeutycznych – wskazówki 419

3.2. Zabawki 420

3.3. Modelowe nagrania wideo 421

3.4. Przeszkoleni partnerzy do zabawy 422

3.5. Przebieg sesji terapeutycznej 422

3.6. Dokumentowanie zbieranych danych 424

3.7. Ewaluacja uzyskanych wyników badań 425

4. Procedura stosowania video modelingu na przykładzie wyników badań R. MacDonald 426

Podsumowanie i wnioski 430

Bibliografia 432

Technologia wspomagająca jako wsparcie komunikacji alternatywnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 437

Bibliografia 450

Rola rytmu i elementów muzykoterapii podczas prób nawiązywania interakcji komunikacyjnej z dziećmi autystycznymi 453

Brak zdolności do synchronii interakcyjnej jako jedna z przyczyn trudności w opanowaniu mowy i porozumiewaniu się 455

Dopasowanie rytmów dorosłego i dziecka na początku terapii 458

Komunikowanie się z dziećmi autystycznymi za pośrednictwem śpiewu i muzyki 461

Bibliografia 467

Komunikacja osób głuchych z autyzmem 469

Diagnoza osób głuchych z autyzmem 469

Komunikacja osób głuchych 473

Komunikacja osób głuchych z autyzmem 476

Wykorzystanie języka migowego w komunikacji osób głuchych z autyzmem 481

Bibliografia 484

Wspomaganie rozwoju komunikacji osób z autyzmem w świetle przepisów prawa oświatowego 486

AAC w Polsce 486

AAC a autyzm 488

Komunikacja w Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych 489

AAC w polskim prawie oświatowym 491

Standardy AAC w Zespole Niepublicznych Szkół Specjalnych „Krok za krokiem” w Zamościu 495

Bibliografia 498

Posłowie. Mity i fakty o AAC i naturalnym rozwoju mowy 500

Mity i przesądy o AAC dotyczące małych dzieci z CCN 504

Mit 1: AAC jest ostatecznością w interwencji mowy i języka 504

Mit 2: Wprowadzenie AAC zatrzymuje dalszy rozwój mowy i redukuje motywację dziecka do pracy nad mową 506

Mit 3: Dzieci muszą być w pewnym wieku, aby móc korzystać z AAC; małe dziecko nie jest na to gotowe 508

Mit 4: Dzieci muszą posiadać pewien zestaw umiejętności, to znaczy być w odpowiednim wieku, posiadać szczególny poziom umiejętności poznawczych/lingwistycznych itd., aby móc korzystać z AAC. Dziecko z poważnymi deficytami poznawczymi nie może uczyć się posługiwania systemami AAC 510

Mit 5: Urządzenia AAC generujące mowę są przeznaczone tylko dla dzieci z nienaruszonymi umiejętnościami poznawczymi 513

Mit 6: Istnieje reprezentacyjna hierarchia symboli od obiektów do słowa pisanego (tradycyjnej ortografii) 514

Mit 7: AAC nie może być stosowane wraz z innymi metodami usprawniającymi rozwój mowy i komunikacji 516

Mit 8: AAC sprawia, że dziecko wygląda na nienormalne i opóźnione 518

Mity i fakty o AAC dotyczące osób dorosłych z CCN 520

Mit 1: AAC nie jest usługą stosowną w terapii osób dorosłych z CCN 521

Mit 2: AAC nie jest usługą logopedyczną, logopeda może zatem odmówić zaoferowania interwencji AAC 523

Mit 3: Tylko specjaliści AAC odgrywają rolę w zakresie usług AAC 524

Mit 4: AAC jest synonimem technologii 525

Mit 5: Urządzenia SGD są przeznaczone tylko dla tych dzieci lub dorosłych, którzy mają nienaruszone umiejętności poznawcze 526

Podsumowanie 527

Załącznik 528

Bibliografia 531

Strona redakcyjna 537