"Polubowne rozwiązywanie konfliktów w pomocy społecznej. Komunikacja, psychologia konfliktów, negocjacje i mediacje socjalne"

Identyfikator Librowy: 158789

Spis treści

Słowo wstępne – prof. dr hab. Stanisław Nitecki 7

Przedmowa (od Autorów) 11

1.1. Pojęcie i krótki rys historyczny pomocy społecznej w Polsce 15

ROZDZIAŁ I. Pomoc społeczna w Polsce – modele polityki społecznej, zasady i regulacje prawne oraz zadania pracownika socjalnego 15

1.2. Aktualna regulacja prawna pomocy społecznej w Polsce 18

1.3. Modele polityki i pomocy społecznej. Zasada subsydiarności 23

1.4. Role i zadania pracownika socjalnego 26

2.1. Pojęcie i podłoże konfliktu 31

ROZDZIAŁ II. Konflikty i polubowne formy ich rozwiązywania 31

2.2. Ogólna klasyfikacja konfliktów i rodzaje konfliktów w pomocy społecznej 41

2.3. ADR – alternatywne (polubowne) formy rozwiązywanie konfliktów i sporów 46

3.1. Wprowadzenie do nauki o teorii komunikacji 55

ROZDZIAŁ III. Komunikacyjne i psychologiczne aspekty konfliktu 55

3.2. Wieloaspektowość komunikacji 59

3.3. Efektywność komunikacji 66

3.4. Dyskurs integracyjny – specyfika komunikacji w negocjacjach kooperacyjnych i mediacji 72

3.5. Psychologiczna transformacja personalna w ramach dyskursu integracyjnego 76

4.1. Istota negocjacji 81

ROZDZIAŁ IV. Negocjacje – zagadnienia ogólne 81

4.2. Strategie i techniki negocjacyjne 87

4.3. Cele i kadrowanie w negocjacjach 94

4.4. Przygotowanie i etapy negocjacji 97

4.5. Impas w negocjacjach 101

5.1. Pojęcie i cele mediacji 105

ROZDZIAŁ V. Mediacja – zagadnienia uniwersalne 105

5.2. Uniwersalne zasady mediacji 110

5.3. Polskie „Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora” 114

6.1. Rola, zadania i wybór mediatora 127

ROZDZIAŁ VI. Postępowanie mediacyjne – przebieg, rola mediatora, relacje stron 127

6.2. Przebieg postępowania mediacyjnego 133

6.3. Obawy stron przed rozwiązywaniem sporów na drodze mediacji 139

6.3.1. Obawy dotyczące postępowania mediacyjnego 141

6.3.2. Obawy dotyczące osoby mediatora 145

6.3.3. Obawy dotyczące samej strony (osobiste) lub strony przeciwnej 147

7.1. Umowy w pomocy społecznej 151

ROZDZIAŁ VII. Zastosowanie negocjacji w zawodzie pracownika socjalnego 151

7.2. Treść kontraktu socjalnego 154

7.3. Wzór kontraktu socjalnego 160

8.1. Obszary mediacji w pomocy społecznej 173

ROZDZIAŁ VIII. Zastosowanie mediacji w zawodzie pracownika socjalnego 173

8.2. Przebieg mediacji socjalnej 175

8.3. Plan wychowawczy 180

8.4. Korzyści płynące z mediacji w pracy socjalnej 183

8.5. Przeciwwskazania do mediacji 186

8.6. Mediacje socjalne a etyka pracy socjalnej 189

9.1. Zastosowanie negocjacji i mediacji w rozwiązywaniu sporów prawnych 197

ROZDZIAŁ IX. Prawne regulacje negocjacji i mediacji w Polsce 197

9.2. Negocjacje i mediacje w sprawach cywilnych 202

9.3. Mediacje w sprawach karnych i nieletnich 207

9.4. Mediacje w zbiorowych sporach z zakresu prawa pracy 216

LITERATURA 221

NOTY O AUTORACH 231