"Socjologia edukacji"

Identyfikator Librowy: 166696

Spis treści

Wprowadzenie 10

Socjologia edukacji, czyli socjologia czego? 10

Teorie socjologii edukacji – jak analizuje się edukację socjologicznie 15

Po co jest ta książka? 21

Dla kogo jest ta książka? 23

Jak zaprojektowana jest ta książka? 24

CZĘŚĆ I. Edukacja jako fenomen społeczny – czym jest szkoła dla ludzi i społeczeństw? 26

Czym jest edukacja dla tzw. zwykłego człowieka? 28

Ewolucja funkcji szkoły 35

Przyczyny powstania edukacji masowej 37

Co napędza ekspansję edukacji na świecie? 43

Specyfika współczesnej edukacji. Wielość form organizacji edukacji – czy jedna logika? 45

Primary, secondary, tertiary – struktury szkolnego systemu 47

Konwergencja form instytucjonalnych 50

Problemy współczesnej edukacji 52

Edukacja w płynnej nowoczesności 52

Edukacja jako bilet donikąd? 56

Uzawodowienie studiów wyższych 59

„Pułapka możliwości” albo kształcenie wyższe jako „bańka” 62

Edukacjonalizacja 64

Nierówności społeczne w edukacji 71

Podsumowanie części I 74

Ważniejsze pojęcia w części I 76

Polecane lektury 79

CZĘŚĆ II. Szkoła w służbie porządku społecznego – podejście strukturalno-funkcjonalne 80

Ogólny model myślenia 82

Po co jest szkoła? – socjalizacja i zapewnienie wspólnoty 87

Po co jest szkoła? – selekcja i alokacja 92

Ruchliwość społeczna 94

Trochę klasyki: warstwy, membrany, kanały i sita – koncepcja ruchliwości społecznej Pitirima Sorokina 95

Edukacja jako narzędzie ruchliwości społecznej 98

Selekcje szkolne – grupowanie uczniów i kształtowanie odrębnych ścieżek edukacyjnych 106

Różne sposoby organizacji alokacji – ruchliwość konkursowa i ruchliwość sponsorowana 110

Alokacyjna rola edukacji jako instytucji 116

Klasyczne problemy funkcjonalne 120

Zajmowanie statusu – od czego zależy osiągnięta przez nas pozycja społeczna 120

Biologiczne podstawy nierówności edukacyjnych i społecznych – IQ-izm 123

Powiązanie edukacji i rynku pracy – koncepcja „kolejki” 127

Znaczenie struktur edukacyjnych w przechodzeniu na rynek pracy 130

Nieoczekiwane skutki dobrych chęci – „efekt odwrócenia” oraz „efekt stratyfikacyjny pierwszego i drugiego rzędu” 131

„Maksymalnie Utrzymana Nierówność” i „Efektywnie Utrzymana Nierówność” 134

Podsumowanie części II 137

Ważniejsze pojęcia w części II 138

Polecane lektury 142

CZĘŚĆ III. Szkoła jako opresja i narzędzie dominacji – podejście konfliktowe 144

Ogólny model myślenia 146

Nierówności społeczne w edukacji – teorie reprodukcji 149

Reprodukcja stosunków ekonomicznych – koncepcja Samuela Bowlesa i Herberta Gintisa 151

Reprodukcja kulturowa – teoria Pierre’a Bourdieu 156

Pole, habitus i kapitał 157

Edukacja z perspektywy teorii Pierre’a Bourdieu – kultura prawomocna i przemoc symboliczna 166

Klasy społeczne, kody językowe i kody szkolne – koncepcja Basila Bernsteina 172

„Kod rozwinięty” i „kod ograniczony” 173

Organizacja wiedzy szkolnej – kody szkolne 179

Kod uprzywilejowany i uprzywilejowujący 183

Ekspansja edukacyjna a poziom nierówności społecznych w edukacji i przez edukację 186

Kredencjalizm 187

Zamykanie społeczne i klasowo uwarunkowane style wychowawcze 190

Podsumowanie części III 196

Ważniejsze pojęcia w części III 197

Polecane lektury 201

CZĘŚĆ IV. Szkoła jako miejsce spotkań i działań ludzi 202

Ogólny model myślenia 204

Szkoła z perspektywy interpretatywnej 213

Być w szkole – program jawny i ukryty 219

Kluczowe postaci szkolnej sceny: nauczyciele 229

„Efekt Pigmaliona” i „efekt Golema” 233

Naznaczanie społeczne, czyli teoria etykietowania 237

Struktury latentne w szkole – rytuały szkolne i antystruktura oporu 240

Czy można analizować szkołę w skali mikro bez odwołań do makro? – nowa socjologia edukacji 243

Socjologia wiedzy szkolnej 247

Ukryty program raz jeszcze 248

Wiedza szkolna – socjologia curriculum 249

Dobry i zły uczeń – przekaz wiedzy i kreowanie oczekiwań 256

Uczniowie: podmioty w procesie nabywania tożsamości – opór i konformizm 259

Podsumowanie części IV 264

Ważniejsze pojęcia w części IV 265

Polecane lektury 269

CZĘŚĆ V. Szkoła i jej otoczenie 272

Ogólny model myślenia 275

Kapitał społeczny – środowisko społeczne jako zasób 282

Cechy strukturalne społeczności jako uwarunkowanie działania jednostek – koncepcja kapitału społecznego według Jamesa S. Colemana 282

Zaangażowanie obywatelskie jako warunek efektywności instytucji – koncepcja kapitału społecznego Roberta D. Putnama 287

Lokalność i edukacja – czyli szkoła w środowisku 292

Środowisko wychowawcze 293

Kapitał społeczny i edukacja w środowisku lokalnym 299

Holistyczny model uwarunkowań szkoły w środowisku miejskim 307

Podsumowanie części V 308

Ważniejsze pojęcia w części V 309

Polecane lektury 311

Zakończenie 312

Bibliografia 322

Indeks osób 336

Indeks pojęć 340