"Finanse publiczne"
Identyfikator Librowy: 171168
Spis treści
Wstęp 16
Część I. Podstawy teorii finansów publicznych 22
1. Przedmiot nauki o finansach publicznych 24
1.1. Pojęcie nauki o finansach publicznych 26
1.2. Kategoria potrzeb zbiorowych 32
1.3. Dobro publiczne 35
1.4. Dobro społeczne 40
1.5. Finanse publiczne jako przedmiot zainteresowania różnych dyscyplin 47
2. Przegląd ważniejszych teorii finansów publicznych 52
2.1. Znaczenie teorii finansów publicznych 54
2.2. Okres przedkapitalistyczny 55
2.3. Finanse publiczne w okresie powstawania kapitalizmu 57
2.4. Liberalna myśl finansowa 58
2.5. Ortodoksyjna teoria finansów publicznych 59
2.6. Wzrost wydatków publicznych – prawo Wagnera 63
2.7. Złota reguła finansów publicznych 73
2.8. Rewolucja keynesowska 75
2.9. Neokeynesowskie teorie finansów publicznych 77
2.9.1. Zalecenia A.H. Hansena 77
2.9.2. Koncepcja finansów funkcjonalnych A. Lernera 79
2.9.3. Teorie finansów publicznych według J.M. Buchanana 80
2.9.4. Kryzys państwa podatkowego według J.A. Schumpetera 82
2.10. Neoliberalizm i nowy konserwatyzm fiskalny 83
2.11. Niekeynesowskie podejście do gospodarki i finansów publicznych 88
3. Funkcje finansów publicznych 96
3.1. Rodzaje funkcji 98
3.2. Funkcja alokacyjna 99
3.3. Funkcja redystrybucyjna 100
3.4. Funkcja stabilizacyjna 105
3.5. Problem sprzeczności między funkcjami finansów publicznych 109
4. Elementy teorii wyboru publicznego 112
4.1. Mechanizm alokacji dobra prywatnego i dobra publicznego 114
4.2. Cele i przedmiot wyboru publicznego 117
4.3. Istota wyboru publicznego 118
4.4. Sposoby wyrażania preferencji w sprawach publicznych 121
4.5. Kryterium kosztów i korzyści 126
4.6. Zasady ustalania wyników głosowania w sprawach publicznych 129
4.7. Paradoks wyborczy 130
5. System finansów publicznych 134
5.1. Sektor publiczny a finanse publiczne 136
5.2. Struktura systemu finansów publicznych 140
5.3. Budżet państwa 142
5.3.1. Pojęcie budżetu państwa 142
5.3.2. Rozwój budżetu państwa 145
5.3.3. Cechy budżetu państwa 157
5.3.4. Funkcje budżetu państwa 158
5.3.5. Problem zasad budżetowych 165
5.4. Finanse regionalne 169
5.4.1. Przesłanki decentralizacji finansów publicznych 169
5.4.2. Podział kompetencji władz podstawą decentralizacji finansów publicznych 171
5.4.3. Finansowe podstawy działalności władz regionalnych 186
5.4.4. Mechanizm kształtowania finansowych zasobów regionu 186
5.5. Finanse lokalne 188
5.5.1. Problem granic autonomii władz samorządowych 188
5.5.2. Finansowe podstawy autonomii władz samorządowych 190
5.5.3. Rodzaje publicznych funduszy lokalnych 193
5.6. Publiczne fundusze celowe 196
5.6.1. Pojęcie funduszu celowego 196
5.6.2. Funkcje funduszy celowych 198
5.6.3. Rodzaje funduszy celowych 201
5.7. Finanse ubezpieczeń społecznych 204
5.7.1. Kwestia obowiązków państwa w zakresie ubezpieczeń 204
5.7.2. Wpływ ubezpieczeń emerytalno-rentowych na gospodarkę i finanse publiczne 207
5.8. System finansowy ubezpieczeń zdrowotnych 211
5.9. Ubezpieczenie od bezrobocia 214
5.10. Finanse agencji władz publicznych 216
6. Dochody publiczne 218
6.1. Przyczyny gromadzenia dochodów publicznych 220
6.2. Rodzaje dochodów publicznych 226
6.3. Podatek 229
6.3.1. Pojęcie podatku 229
6.3.2. Rodzaje podatków 230
6.3.3. Technika podatkowa 234
6.4. Opłaty 242
6.5. Cła 244
7. Gospodarcze i społeczne skutki podatków 246
7.1. Zasady podatkowe 248
7.2. Podatek a alokacja zasobów w gospodarce rynkowej 252
7.3. Rynkowe reakcje podmiotów na podatek 254
7.4. Efekt podatkowego spustoszenia 260
7.5. Wpływ podatków na oszczędności i inwestycje 261
7.6. Redystrybucyjne skutki podatków 263
7.7. Problem granic opodatkowania 271
7.8. Przerzucalność podatków 273
7.9. Ucieczka przed podatkami 275
7.10. Etyczne aspekty podatku 278
7.11. Cechy współczesnego systemu podatkowego 288
8. Wydatki publiczne 294
8.1. Istota wydatków publicznych 296
8.2. Kwestia granicy wydatków publicznych 300
8.3. Rodzaje wydatków publicznych 308
8.4. Problem racjonalizacji wydatków publicznych 312
8.4.1. Dwie płaszczyzny racjonalizacji wydatków publicznych 312
8.4.2. Efektywność wydatków publicznych 314
8.4.3. Metoda Afonso, Schuknechta i Tanziego 317
8.4.4. Metoda FDA 323
8.4.5. Metoda analizy danych granicznych (DEA) 324
8.4.6. Oszczędności w wydatkach publicznych 325
9. Nowatorskie zarządzanie finansami publicznymi 328
9.1. Zarządzanie finansami jako element nowego zarządzania publicznego 330
9.2. Metody racjonalizacji wydatków publicznych 333
9.2.1. Metody kształtowania wydatków publicznych 333
9.2.2. Programowanie budżetowe – charakterystyka idei 336
9.2.3. Programowanie budżetowe 338
9.2.4. Metoda analizy kosztów i korzyści 340
9.2.5. Metoda budżetowania od zera 341
9.2.6. Budżet jako narzędzie zarządzania i racjonalizacji wydatków jednostek publicznych 343
9.2.7. Rodzaje budżetów stosowanych w zarządzaniu podmiotami publicznymi 347
9.3. Uniwersalne zasady wykorzystania budżetu w zarządzaniu 352
9.4. Doświadczenia z metodami budżetowania wybranych krajów 357
9.4.1. Stany Zjednoczone 357
9.4.2. Programowanie budżetowe w Wielkiej Brytanii 363
9.4.3. Programowanie budżetowe w innych krajach 375
9.5. Budżet zadaniowy w Polsce 377
9.5.1. Eksperymenty władz samorządowych 377
9.5.2. Wdrożenie budżetu zadaniowego w administracji państwowej 378
9.5.3. Konstrukcja budżetu zadaniowego 382
9.5.4. Ocena budżetu zadaniowego 392
10. Równowaga budżetowa 398
10.1. Istota równowagi budżetowej 400
10.2. Czynniki równowagi budżetowej 402
10.3. Mnożnik zrównoważonego budżetu 406
10.4. Rodzaje sald budżetowych 412
10.5. Standardowe metody obliczania salda budżetowego (GFS i ESA) 417
10.6. Mechanizm powstawania deficytu budżetowego 421
10.7. Ekonomiczne rodzaje deficytu budżetowego 423
10.8. Równowaga budżetowa jako kryterium oceny działalności władz publicznych 427
11. Dług publiczny 440
11.1. Ekonomiczna istota długu publicznego 442
11.2. Rodzaje długu publicznego 443
11.3. Dług jawny a dług ukryty 448
11.4. Przyczyny powstawania długu publicznego 452
11.5. Dylematy związane z zaciąganiem pożyczek publicznych 457
11.6. Instrumenty zaciągania długu publicznego 460
11.7. Cele zarządzania długiem publicznym 465
12. Polityka finansowa państwa 476
12.1. Przedmiot polityki finansowej 478
12.2. Podmiot polityki finansowej 479
12.3. Cele polityki finansowej 482
12.4. Polityka monetarna 487
12.5. Polityka fiskalna 490
12.5.1. Istota i cele polityki fiskalnej 490
12.5.2. Narzędzia polityki fiskalnej 491
12.5.3. Instytucjonalne podstawy polityki fiskalnej 493
12.5.4. Aktywna i pasywna polityka fiskalna 496
12.6. Kwestia optymalnej polityki fiskalnej 497
12.7. Najnowsze trendy w polityce fiskalnej 509
12.8. Problem relacji między polityką monetarną a polityką fiskalną 515
12.8.1. Koncepcja policy mix 515
12.8.2. Koordynacja polityki monetarnej i polityki fiskalnej 518
12.8.3. Komitet Stabilności Finansowej – szansa na koordynację polityki finansowej 520
Część II. Finanse publiczne w Polsce 524
13. System finansów publicznych 526
13.1. Systemowe podejście do finansów publicznych 528
13.2. Przesłanki ustrojowe systemu finansów publicznych 530
13.3. Ewolucja systemu finansów publicznych w Polsce 533
13.4. Sektor finansów publicznych w Polsce 545
13.4.1. Sektor publiczny a sektor finansów publicznych 545
13.4.2. Zakres sektora finansów publicznych 546
13.4.3. Rozmiary sektora finansów publicznych 551
14. System budżetowy 562
14.1. Istota systemu budżetowego 564
14.2. Budżet państwa 566
14.2.1. Zakres ustawy budżetowej 566
14.2.2. Procedura budżetowa i kalendarium budżetowe 569
14.2.3. Klasyfikacja budżetowa 574
14.3. Koncepcja środków publicznych 580
14.4. System dochodów budżetu państwa 583
14.5. System wydatków budżetu państwa 585
14.6. Reguła wydatkowa 590
14.7. Wynik budżetu państwa 598
14.8. Budżet środków Unii Europejskiej 599
14.9. Jednostki sektora finansów publicznych 601
14.10. Podstawowe zasady gospodarowania finansowymi środkami publicznymi 607
14.10.1. Zasady ogólne 607
14.10.2. Audyt wewnętrzny 611
14.10.3. Kontrola zarządcza 614
14.11. Wieloletni Plan Finansowy Państwa 615
14.12. Budżety jednostek samorządu terytorialnego 618
14.12.1. Powstanie samorządowych gmin w 1990 r 618
14.12.2. Radykalna reforma samorządowa z 1999 r 623
14.12.3. Zasady funkcjonowania budżetu samorządowego 628
14.13. Dochody jednostek samorządu terytorialnego 635
14.13.1. Ewolucja systemu dochodów jednostek samorządowych 635
14.13.2. Dochody jednostek samorządu terytorialnego od 2004 r 639
14.13.3. Dochody gminy 643
14.13.4. Dochody powiatu 649
14.13.5. Dochody województwa samorządowego 653
14.14. Struktura dochodów budżetów jednostek samorządu terytorialnego 659
14.15. Budżet obywatelski 664
15. System podatkowy 668
15.1. Przesłanki rewolucji podatkowej 670
15.2. Główne zasady i etapy budowania nowego systemu podatkowego 671
15.3. Ordynacja podatkowa 675
15.4. Kształt nowego systemu podatkowego 682
15.5. Charakterystyka podatków centralnych 684
15.5.1. Podatek dochodowy od osób fizycznych 684
15.5.2. Podatek dochodowy od osób prawnych 701
15.5.3. Podatek od towarów i usług (VAT) 708
15.5.4. Podatek akcyzowy 721
15.5.5. Inne podatki i opłaty centralne 726
15.6. Podatki i opłaty lokalne 735
15.6.1. Podatki lokalne 735
15.6.2. Opłaty lokalne 740
15.7. Kierunki zmian w systemie podatkowym 746
16. Fundusze celowe i agencje władz publicznych 752
16.1. Reformowanie publicznych funduszy celowych 754
16.2. Przegląd państwowych funduszy celowych 760
16.3. Agencje wykonawcze 773
16.4. Państwowe osoby prawne 779
16.5. Instytucje gospodarki budżetowej 779
17. Fundusze ubezpieczeń społecznych i fundusze emerytalne 782
17.1. Reforma systemu ubezpieczeń społecznych w Polsce w 1999 r 784
17.2. Fundusz Ubezpieczeń Społecznych 786
17.3. Fundusz Rezerwy Demograficznej 797
17.4. Otwarte fundusze emerytalne 799
17.5. Istota zmian w otwartych funduszach emerytalnych w latach 2011–2014 811
17.6. Pracownicze programy emerytalne oraz indywidualne konta emerytalne 817
17.7. Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego 821
17.8. Fundusze ubezpieczeń społecznych w rolnictwie 823
17.8.1. Fundusz Emerytalno-Rentowy 823
17.8.2. Fundusz Prewencji i Rehabilitacji 829
17.8.3. Fundusz Administracyjny 830
17.8.4. Fundusz Składkowy 831
18. Wydatki budżetowe 832
18.1. Wydatki budżetowe na tle wydatków publicznych 834
18.2. Wydatki budżetowe w układzie przestrzennym 837
18.3. Wydatki budżetu państwa – ogólna tendencja 839
18.4. Wydatki budżetu państwa według grup ekonomicznych 841
18.5. Wydatki budżetu państwa według funkcji 843
18.6. Wydatki sztywne i wydatki elastyczne 845
18.7. Wydatki budżetu państwa na gospodarkę 849
18.8. Pomoc publiczna 859
18.9. Wydatki jednostek samorządu terytorialnego 871
18.9.1. Wydatki gmin 871
18.9.2. Wydatki powiatów 873
18.9.3. Wydatki miast na prawach powiatów 874
18.9.4. Wydatki województw 876
19. Deficyt finansów publicznych i dług publiczny 880
19.1. Ewolucja podejścia do równowagi budżetowej 882
19.2. Charakter deficytu budżetowego w Polsce 884
19.3. Państwo na rynkach finansowych 896
19.3.1. Przyczyny emisji papierów wartościowych 896
19.3.2. Rodzaje papierów wartościowych emitowanych przez państwo 898
19.3.3. Działalność emisyjna państwa 899
19.4. Dług publiczny 908
19.4.1. Powstanie instytucji długu publicznego w Polsce 908
19.4.2. Koncepcja państwowego długu publicznego 909
19.4.3. Kształtowanie się długu publicznego w Polsce 915
19.4.4. Zagraniczny dług skarbu państwa 923
19.5. Koszty obsługi długu publicznego 931
19.6. Należności skarbu państwa 932
19.6.1. Mechanizm powstawania należności skarbu państwa 932
19.6.2. Ekonomiczne skutki należności skarbu państwa 935
20. Kryzysy i reformy finansów publicznych 942
20.1. Periodyzacja okresu transformacji z perspektywy finansów publicznych 944
20.2. Cechy gospodarki polskiej z perspektywy finansów publicznych 949
20.3. Kryzysy finansów publicznych 962
20.3.1. Symptomy kryzysów finansów publicznych 962
20.3.2. Kryzys w latach 1991–1992 963
20.3.3. Kryzys w latach 2001–2002 966
20.3.4. Wpływ kryzysu finansowego z 2008 r. na finanse publiczne 968
20.4. Reformy finansów publicznych 973
20.4.1. Sens i bezsens reform 973
20.4.2. Programy reform finansów publicznych 974
20.5. Bezpieczeństwo finansów publicznych 984
20.5.1. Istota bezpieczeństwa finansów publicznych 984
20.5.2. Narzędzia bezpieczeństwa 985
20.5.3. Narzędzia bezpieczeństwa strategicznego 987
20.5.4. Procedury ostrożnościowe i sanacyjne 991
20.5.5. Narzędzia bezpieczeństwa operacyjnego 997
21. Finanse Unii Europejskiej 1000
21.1. Geneza Unii Europejskiej 1002
21.2. Budżet Unii Europejskiej oraz wieloletnie ramy finansowe 1005
21.2.1. Ogólna charakterystyka budżetu 1005
21.2.2. Wieloletnie ramy finansowe 1007
21.2.3. Zasoby własne Unii Europejskiej 1008
21.2.4. Opracowywanie i wykonywanie budżetu ogólnego 1011
21.2.5. Wydatki budżetu 1013
21.2.6. Rozmiary i struktura wydatków z budżetu 1016
21.2.7. Wieloletnie ramy finansowe 2014–2020 1025
21.2.8. Rozliczenia Polski z Unią Europejską 1030
21.3. Wpływ Unii Europejskiej na finanse publiczne – ujęcie instytucjonalne 1034
21.3.1. Traktat z Maastricht 1034
21.3.2. Pakt Stabilności i Wzrostu 1037
21.3.3. Reforma Paktu Stabilności i Wzrostu 2005 1041
21.3.4. Pakiet aktów prawnych z 2011 r. – sześciopak 1044
21.3.5. Pakt fiskalny 1055
21.3.6. Program konwergencji w Polsce 1059
21.3.7. Procedura nadmiernego deficytu 1065
21.3.8. Dwupak 1069
21.4. Europejskie fundusze stabilnościowe 1072
21.4.1. Europejski Instrument Stabilności Finansowej 1072
21.4.2. Europejski Mechanizm Stabilizacji Finansowej 1074
21.4.3. Europejski Mechanizm Stabilności 1076
21.5. Harmonizacja podatków w Unii Europejskiej 1079
21.5.1. Przesłanki harmonizacji podatków 1079
21.5.2. Harmonizacja podatków pośrednich 1080
21.5.3. Problem harmonizacji i konkurencji w zakresie podatków bezpośrednich 1084
21.5.4. Harmonizacja podatku od dochodów osobistych 1086
21.5.5. Podatek od dochodów przedsiębiorstw – harmonizacja czy konkurencja 1088
21.5.6. Zasada unikania podwójnego opodatkowania dochodów i majątku 1093
21.5.7. Harmonizacja opodatkowania pozostałych dochodów 1095
21.5.8. Perspektywy harmonizacji podatków 1097
Bibliografia 1100
Indeks osobowy 1114
Indeks rzeczowy 1116