"Rozwój gospodarczy miast portowych pruskich prowincji nadbałtyckich w latach 1808-1914"
Identyfikator Librowy: 172665
Spis treści
Edward Włodarczyk – Historyk, Mentor, Sternik nawy akademickiej, Przyjaciel (Włodzimierz Stępiński) 12
Prof. dr hab. Edward Włodarczyk – bibliografia publikacji (zestawiła Agnieszka Szudarek) 42
Prof. dr hab. Edward Włodarczyk – wypromowani doktorzy (zestawił Dariusz K. Chojecki) 60
Uwagi redakcyjne 61
1. Cel i zakres pracy 62
Wstęp 62
2. Podstawa źródłowa 68
3. Stan badań 72
1. Reformy samorządowe i gospodarcze 78
Rozdział I. Następstwa pruskich reform dla gospodarki miast portowych i kryzys gospodarczy (1808–1834/1838) 78
2. Warunki rozwoju gospodarczego miast portowych 87
2.1. Nowa organizacja korporacji kupieckiej 87
2.2. Miasta nadbałtyckie Prus wobec polityki handlowej Prus 90
3. Załamanie gospodarcze w miastach portowych 96
3.1. Położenie ekonomiczne zaplecza portów 96
3.2. Handel morski miast portowych w okresie kryzysu 99
3.3. Kryzys żeglugi morskiej 111
3.4. Warunki rozwoju produkcji przemysłowej 115
4. Konkluzje 116
1. Warunki przemian 118
Rozdział II Przełamanie stagnacji gospodarczej i narastanie przekształceń kapitalistycznych w życiu gospodarczym miast portowych w latach 1834/1838–1870 118
1.1. Tło okresu 118
1.2. Przemiany gospodarcze na bezpośrednim zapleczu portów 119
1.3. Przemiany demograficzne 122
1.4. Rola państwa, burżuazji i kapitału finansowego w inspirowaniu przemian 128
1.5. Miasta portowe wobec rozwoju kolejnictwa 139
1.6. Rola żeglugi śródlądowej w rozwoju miast portowych 143
2. Zmiany w żegludze bałtyckiej i handlu morskim 144
2.1. Inwestycje portowe 144
2.2. Handel morski portów bałtyckich 147
2.3. Zmiany w żegludze bałtyckiej 156
3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej 166
3.1. Warunki rozwoju przemysłu 166
3.2. Przemysł rolno-spożywczy 167
3.3. Przemysł metalowo-maszynowy 170
3.4. Przemysł chemiczno-cementowy 173
3.5. Przemysł tytoniowy 174
3.6. Stopień upowszechnienia napędu mechanicznego 175
4. Rzemiosło 176
5. Przemiany w strukturze zatrudnienia 178
6. Konkluzje 180
1. Warunki przemian 182
Rozdział III Przemiany w życiu gospodarczym nadbałtyckich miast portowych po zjednoczeniu Rzeszy i w dobie protekcyjnej polityki celnej (1871–1894) 182
1.1. Tło okresu 182
1.2. Przemiany demograficzne 184
1.3. Rola państwa i burżuazji w procesie przemian 186
1.4. Rola banków 192
1.5. Rozwój połączeń kolejowych 194
1.6. Miasta portowe wobec rozwoju żeglugi śródlądowej 197
2. Zmiany w żegludze i handlu morskim 202
2.1. Inwestycje portowe 202
2.2. Armatorzy bałtyccy wobec przemian w żegludze morskiej 204
2.3. Rozwój handlu morskiego 212
3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej 224
3.1. Warunki rozwoju 224
3.2. Przemysł stoczniowy i maszynowy 227
3.3. Przemysł chemiczny i cementowy 234
3.4. Przemysł rolno-spożywczy 237
3.5. Przemysł drzewny i papierniczy 241
3.6. Przemysł tytoniowy, konfekcyjny i lniarski 242
4. Struktura zatrudnienia 244
5. Konkluzje 247
1. Warunki przemian 248
Rozdział IV. Życie gospodarcze nadbałtyckich miast portowych w latach 1895–1914 248
1.1. Tło okresu 248
1.2. Przemiany demograficzne 249
1.3. Burżuazja wobec nowych koncepcji rozwoju gospodarczego 255
1.4. Banki 260
1.5. Zabiegi burżuazji o rozwój połączeń komunikacyjnych z zapleczem 263
2. Rozwój handlu i żeglugi 268
2.1. Inwestycje portowe 268
2.2. Przemiany w żegludze morskiej 273
2.3. Rozwój handlu morskiego 280
3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej 298
3.1. Plan industrializacji G. Gosslera 298
3.2. Przemysł metalowo-maszynowy 303
3.3. Przemysł chemiczny i cementowy 315
3.4. Przemysł rolno-spożywczy 318
3.5. Przemysł drzewny i papierniczy 323
3.6. Przemysł tytoniowy i konfekcyjny 326
4. Przemiany w strukturze zatrudnienia 327
5. Konkluzje 329
Zakończenie 332
Bibliografia 338
Stosowane skróty 356
Spis map i rysunku 357
Spis tabel 358
Spis wykresów 361
Zusammenfassung 362