"Smugi zagłady"
Identyfikator Librowy: 178716
Spis treści
Wstęp 8
Rozdział I. ZAGŁADA I TOŻSAMOŚĆ 34
1. „Skaza żydowskości” – problem tożsamości etnicznej w tekstach z czasów Zagłady (z antologii Borwicza) 34
2. Tekst jako „wyjście z szafy” – wobec żydowskiego piętna 47
3. Żyd. Polak. Piętno – aporia, rozdarcie, bezsilność Wokół pytania Kim jestem? Piotra Matywieckiego 64
4. Negatywy. Poezja Różewicza wobec Zagłady 80
Rozdział II. LITERATURA ZAGŁADY I KONWENCJE 110
1. Wiersze Wata o Zagładzie – wizja jako rodzaj świadectwa 110
2. Parabole i Zagłada 127
2.1. Parabola i parabolizacja w tekstach o Zagładzie 129
2.2. Skaza? – Zagłada jako problem polskiej pamięci. Szukanie opowieści (w książce Magdaleny Tulli) 140
3. Między autentycznością a wiarygodnością – problem prawdy w literackich zapisach Zagłady 157
4. Noc żywych żydów Igora Ostachowicza – konwencje i emocje 173
Rozdział III. CIERPIENIE ŻYDÓW 196
1. Cierpienie jako stygmat? O sposobach interpretacji cierpienia w wypowiedziach osób dotkniętych Zagładą 196
2. Wyparte – historia pewnej traumy (A jednak czasem miewam sny. Historia pewnej samotności) 216
3. Między Włoskimi szpilkami a Szumem Magdaleny Tulli – wokół problemu ofiary. Re-lektura emocji 236
4. Intymność ofiar – problem odbioru tekstów o Zagładzie 286
5. Seksualna przemoc wobec żydówek ukrywających się po „aryjskiej” stronie – w opowiadaniach Idy Fink i książkach Hanny Krall 297
6. Zagłada rodziny – Mikołaja Grynberga rozmowy z naznaczonymi traumą 316
Zakończenie 338
Bibliografia 344
Nota bibliograficzna 358
Indeks osób 360
Trails of the Holocaust. Emotional and conventional aspects of written expression of victims and their children (Summary) 368