"Idea troski w pielęgniarstwie inspirowana myślą filozoficzną"

Identyfikator Librowy: 194264

Spis treści

Wprowadzenie 10

1. Kulturowo-filozoficzne źródła idei troski 22

Część I: Genealogia idei troski i jej wykładnia w pielęgniarstwie do lat sześćdziesiątych XX wieku 22

2. Idea troski w ujęciu wczesnochrześcijańskim 29

2.1. Idea caritas w teorii św. Augustyna 31

2.1.1. Fundament ontologiczny caritas 34

2.1.2. Antropologiczny aspekt caritas 35

2.1.3. Relacyjność miłości 37

2.1.4. Dobra miłość i jej porządek 39

2.1.5. Elementy wzmacniające caritas 44

1. Idea troski w perspektywie egzystencjalno-fenomenologicznej 52

Część II: Wpływ filozoficznego dyskursu na pojmowanie idei troski we współczesnym pielęgniarstwie 52

1.2. Ontologiczno-egzystencjalny wymiar troski 53

1.2.1. Komponenty troski 55

1.2.2. Moment wybiegania w przód 55

1.2.3. Moment bycia w świecie 56

1.2.4. Moment bycia przy 56

1.2.5. Zatroskanie 57

1.2.6. Troskliwość niepełna 57

1.2.7. Troskliwość upadła w Się 58

1.2.8. Troskliwość zastępczo-zdominowująca 59

1.2.10. Sumienie jako zew troski 60

1.2.9. Troskliwość występująco-uwalniająca 60

2. Troska jako pomoc we wzroście innego 63

2.1. Pomoc innemu w jego wzroście kwintesencją troski 68

2.1.1. Pojęcie innego 69

2.2. Ranga zaangażowania 70

2.3. Rozwój wiedzy 71

2.4. Zmienne rytmy 72

2.5. Cierpliwość 73

2.6. Uczciwość 73

2.7. Zaufanie 74

2.8. Pokora 75

2.10. Odwaga 76

2.9. Nadzieja 76

2.11. Prymat procesu nad ostatecznym rezultatem 77

3. Troska jako naturalny sposób bycia pielęgniarki 79

3.1. Główne założenia filozofii troski jako sposobu bycia 83

3.2. Czynniki karatowe w filozofii troski jako sposobu bycia 83

3.2.1. Tworzenie humanistyczno-altruistycznego systemu wartości 83

3.2.2. Wprowadzenie wiary i nadziei 84

3.2.3. Doskonalenie i kultywowanie swojej wrażliwości oraz wrażliwości innych ludzi 85

3.2.4. Rozwój relacji międzyludzkich ukonstytuowanych na pomaganiu i zaufaniu 87

3.2.5. Popieranie i akceptacja wyrażania negatywnych oraz pozytywnych emocji 89

3.2.6. Konsekwentne stosowanie naukowej metody do rozwiązywania problemów występujących w procesie podejmowania decyzji 90

3.2.7. Promowanie interpersonalnego nauczania i uczenia się 90

3.2.8. Zabezpieczenie wspierającego, ochraniającego i korygującego środowiska psychicznego, fizycznego, socjokulturowego oraz duchowego 91

3.2.9. Pomoc w zaspokajaniu ludzkich potrzeb 93

3.2.10. Uznanie czynników egzystencjalno-fenomenologicznych 94

3.3. Reguły transpersonalnego wymiaru troski 95

3.4. Reguła momentu troskliwości 98

4. Dialogiczna postać troski 101

4.1. Twarz 102

4.2. Bliskość 103

4.3. Odpowiedzialność 106

4.4. Substytucja 107

4.5. Relacja dialogiczna w horyzoncie wartości 109

5. Troska jako fundament odpowiedzialności za istnienie innego 117

5.1. Eminentne paradygmaty troski pojętej jako odpowiedzialność 118

5.1.1. Troska jako odpowiedzialność totalna 119

5.1.2. Ciągłość konstytutywna cechą troski jako odpowiedzialności 119

6. Aktywistyczna natura troski 120

6.1. Fazy realizacji troski 122

6.1.1. Rozpoznanie 123

6.1.2. Zatroszczenie się 123

6.1.3. Udzielanie troski 123

6.1.4. Otrzymywanie troski 124

6.2. Elementy aktywistycznej etyki troski 125

6.2.1. Baczna uwaga 125

6.2.2. Odpowiedzialność 126

6.2.3. Kompetencje 127

6.2.4. Właściwa reakcja 127

6.3. Uwarunkowania troski 128

7. Troska jako wartość i cnota moralna 130

7.1. Współczucie 132

7.1.1. Asystowanie 132

7.1.2. Zapewnienie 133

7.1.3. Kompetencje 133

8. Idea troski proweniencji feministycznej 141

8.1. Argument z kazusu Heinza 146

8.2. Argument z teorii percepcji Gestalt 147

8.3. Argument ze studium aborcji 148

9. Troska esencją kobiecej natury w teorii Nel Noddings 151

9.1. Prawzór paradoksów kobiecej troski 155

9.2. Różnica między troską naturalną a troską etyczną 158

9.3. Ideał troski etycznej 159

10. Idea troski w perspektywie transkulturowej 165

Zakończenie 174

Bibliografia 176