"Rozważania o nauczaniu przyrody"
Identyfikator Librowy: 23125
Spis treści
Wstęp 2
1. Najwybitniejsze postaci w dziedzinie nauk przyrodniczych 3
Poglądy przyszłych nauczycieli - studentów Akademii Pedagogicznej w Krakowie 5
2. Najważniejsze eksperymenty przyrodnicze w historii ludzkości 8
Rankingi światowe 8
Przyszli nauczyciele o najważniejszych eksperymentach przyrodniczych 12
3. Cele nauczania przyrody 14
O społecznej użyteczności nauczania przyrody 14
Uwagi na temat ogólnych celów nauczania przyrody 16
Co to znaczy rozumieć przyrodę? 19
Umiejętności kluczowe 22
Uwagi na temat podstaw programowych nauczania przyrody 25
O konieczności operacjonalizacji celów nauczania fizyki 28
4. Nauczanie przedmiotów przyrodniczych a wiedza spontaniczna uczniów 31
Wiedza spontaniczna 31
Przykłady wiedzy spontanicznej 32
Konstruktywizm 34
5. Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych 37
Co to takiego błąd w nauczaniu przyrody? 37
Błędy wielkich przyrodników 41
Heurystyka unikania błędów 43
Prawo ucznia do popełniania błędów 45
6. Zasady i metody nauczania przedmiotów przyrodniczych 48
Zdroworozsądkowe zasady nauczania 48
Metody nauczania 55
PRS (Personal Response System) 57
Zadania Fermiego 60
Kilka uwag na temat nudnych zadań 62
O etyce pracy nauczyciela przyrody 63
7. Jak zainteresować uczniów przedmiotami przyrodniczymi? 68
Wyniki badań nad zainteresowaniem uczniów szkolnymi przedmiotami 68
Najważniejsze są początki 75
Przyczyny słabego zainteresowania przedmiotami przyrodniczymi 77
Jak zwiększać motywację do uczenia się przedmiotów przyrodniczych. Trudna sztuka motywacji 80
Zainteresowania dziewcząt i chłopców 86
8. Język w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych 91
Funkcja języka 91
Mózg i mowa 92
O języku w naukach przyrodniczych 92
Rola metafor w nauczaniu przyrody (synektyka Gordona) 93
Trudności językowe w nauczaniu przyrody 95
9. Rola matematyki w nauczaniu przyrody 98
Matematyka w przyrodzie 98
Bariery matematyzacji 100
Korzyści z matematyki na lekcjach przyrody. Przykłady modelowania 102
10. Obserwacje i eksperymenty przyrodnicze uczniów 110
Niebezpieczeństwa naiwnego indukcjonizmu 111
Apologia obserwacji 112
Doświadczenia przyrodnicze (przykłady) 114
Dydaktyczne funkcje doświadczeń przyrodniczych 116
Doświadczenia ilustracyjne i problemowe 117
Doświadczenia poznawcze i weryfikacyjne 118
Projekty 119
Konflikt poznawczy wywołany przez eksperyment 120
Errare humanum est 121
Niepewności 123
Sztuka planowania doświadczeń 126
11. W poszukiwaniu teorii nauczania 131
Argumenty za i przeciw TOT (Theory of Teaching) 131
Argumenty przeciw teorii uczenia się i nauczania 132
Argumenty za teorią uczenia się i nauczania 134
Uniwersalna krzywa uczenia się 136
Model konfliktów 141
Modele współdziałania. Turnieje Axelroda 142
12. Neurodydaktyka 146
Neurodydaktyka - nowa nadzieja dydaktyki 146
Mózg - odkrywanie tajemnic czarnej skrzynki 148
Pamięć 150
Świadomość 153
Uczenie się 158
O naturze inteligencji 159
Neuronalne podłoże konstruktywizmu 161
Granice możliwości edukacyjnych człowieka 162
Propozycje tematyki badań dydaktycznych 165
Zakończenie 171