"Rozważania o nauczaniu przyrody"

Identyfikator Librowy: 23125

Spis treści

Wstęp 2

1. Najwybitniejsze postaci w dziedzinie nauk przyrodniczych 3

Poglądy przyszłych nauczycieli - studentów Akademii Pedagogicznej w Krakowie 5

2. Najważniejsze eksperymenty przyrodnicze w historii ludzkości 8

Rankingi światowe 8

Przyszli nauczyciele o najważniejszych eksperymentach przyrodniczych 12

3. Cele nauczania przyrody 14

O społecznej użyteczności nauczania przyrody 14

Uwagi na temat ogólnych celów nauczania przyrody 16

Co to znaczy rozumieć przyrodę? 19

Umiejętności kluczowe 22

Uwagi na temat podstaw programowych nauczania przyrody 25

O konieczności operacjonalizacji celów nauczania fizyki 28

4. Nauczanie przedmiotów przyrodniczych a wiedza spontaniczna uczniów 31

Wiedza spontaniczna 31

Przykłady wiedzy spontanicznej 32

Konstruktywizm 34

5. Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych 37

Co to takiego błąd w nauczaniu przyrody? 37

Błędy wielkich przyrodników 41

Heurystyka unikania błędów 43

Prawo ucznia do popełniania błędów 45

6. Zasady i metody nauczania przedmiotów przyrodniczych 48

Zdroworozsądkowe zasady nauczania 48

Metody nauczania 55

PRS (Personal Response System) 57

Zadania Fermiego 60

Kilka uwag na temat nudnych zadań 62

O etyce pracy nauczyciela przyrody 63

7. Jak zainteresować uczniów przedmiotami przyrodniczymi? 68

Wyniki badań nad zainteresowaniem uczniów szkolnymi przedmiotami 68

Najważniejsze są początki 75

Przyczyny słabego zainteresowania przedmiotami przyrodniczymi 77

Jak zwiększać motywację do uczenia się przedmiotów przyrodniczych. Trudna sztuka motywacji 80

Zainteresowania dziewcząt i chłopców 86

8. Język w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych 91

Funkcja języka 91

Mózg i mowa 92

O języku w naukach przyrodniczych 92

Rola metafor w nauczaniu przyrody (synektyka Gordona) 93

Trudności językowe w nauczaniu przyrody 95

9. Rola matematyki w nauczaniu przyrody 98

Matematyka w przyrodzie 98

Bariery matematyzacji 100

Korzyści z matematyki na lekcjach przyrody. Przykłady modelowania 102

10. Obserwacje i eksperymenty przyrodnicze uczniów 110

Niebezpieczeństwa naiwnego indukcjonizmu 111

Apologia obserwacji 112

Doświadczenia przyrodnicze (przykłady) 114

Dydaktyczne funkcje doświadczeń przyrodniczych 116

Doświadczenia ilustracyjne i problemowe 117

Doświadczenia poznawcze i weryfikacyjne 118

Projekty 119

Konflikt poznawczy wywołany przez eksperyment 120

Errare humanum est 121

Niepewności 123

Sztuka planowania doświadczeń 126

11. W poszukiwaniu teorii nauczania 131

Argumenty za i przeciw TOT (Theory of Teaching) 131

Argumenty przeciw teorii uczenia się i nauczania 132

Argumenty za teorią uczenia się i nauczania 134

Uniwersalna krzywa uczenia się 136

Model konfliktów 141

Modele współdziałania. Turnieje Axelroda 142

12. Neurodydaktyka 146

Neurodydaktyka - nowa nadzieja dydaktyki 146

Mózg - odkrywanie tajemnic czarnej skrzynki 148

Pamięć 150

Świadomość 153

Uczenie się 158

O naturze inteligencji 159

Neuronalne podłoże konstruktywizmu 161

Granice możliwości edukacyjnych człowieka 162

Propozycje tematyki badań dydaktycznych 165

Zakończenie 171