"Dzieje sześciu pojęć"

Identyfikator Librowy: 26600

Spis treści

PRZEDMOWA 6

WSTĘP 10

Rozdział pierwszy. SZTUKA: DZIEJE POJĘCIA 22

I. Wczesne pojęcie sztuki 22

II. Przemiana w czasach nowych 26

III. Sztuki piękne 29

IV. Nowe spory o zakres sztuki 35

V. Spory o pojęcie sztuki 41

VI. Rezygnacja z definicji 47

VII. Definicja alternatywna 51

VIII. Definicja a teorie 53

IX. Teraźniejszość 55

Rozdział drugi. SZTUKA: DZIEJE KLASYFIKACJI 64

I. Podział wszystkich sztuk (starożytność) 64

II. Podział sztuk wolnych i mechanicznych (średniowiecze) 71

III. Poszukiwanie nowego podziału (Odrodzenie) 74

IV. Podział sztuk na piękne i mechaniczne (Oświecenie) 76

V. Podział sztuk pięknych (czasy nowe) 81

Rozdział trzeci. SZTUKA: DZIEJE STOSUNKU SZTUKI I POEZJI 90

I. Nasze a greckie pojęcia o sztuce 90

II. Pojęcie sztuki 95

III. Pojęcie poezji 98

IV. Pojęcie piękna 105

V. Pojęcie twórczości 108

VI. Apate, Katharsis, Mimesis 110

VII. Platon: Dwa rodzaje poezji 114

VIII. Arystoteles: Pierwsze zbliżenie poezji i sztuki 118

IX. Hellenizm: Drugie zbliżenie poezji i sztuki 120

X. Wieki średnie: Ponowne rozłączenie poezji i sztuki 125

XI. Czasy nowe: Ostateczne zbliżenie poezji i sztuki 128

XII. Nowe rozłączenie poezji i malarstwa 133

Rozdział czwarty. PIĘKNO: DZIEJE POJĘCIA 138

I. Przemiany pojęcia 138

II. Wielka Teoria 142

III. Tezy uzupełniające 149

IV. Zastrzeżenia 155

V. Inne teorie 158

VI. Kryzys Wielkiej Teorii 161

VII. Inne teorie XVIII wieku 165

VIII. Po kryzysie 169

IX. Drugi kryzys 170

X. Zestawienia 174

Rozdział piąty. PIĘKNO: DZIEJE KATEGORII 181

I. Odmiany piękna 181

II. Odpowiedniość 188

III. Ozdoba 193

IV. Uroda 197

V. Wdzięk 199

VI. Subtelność 200

VII. Wzniosłość 201

VIII. Dwojakie piękno 204

IX. Porządki i style 206

X. Piękno klasyczne 210

XI. Piękno romantyczne 219

Rozdział szósty. PIĘKNO: SPÓR OBIEKTYWIZMU I SUBIEKTYWIZMU 231

I. Starożytność 232

II. Średniowiecze 240

III. Odrodzenie 244

IV. Barok 250

V. Oświecenie 256

Rozdział siódmy. FORMA: DZIEJE JEDNEGO WYRAZU I PIĘCIU POJĘĆ 262

I. Historia formy A 265

II. Historia formy B 273

III. Historia formy C 279

IV. Historia formy D, czyli substancjalnej 282

V. Historia formy E, czyli formy apriorycznej 284

VI. Historia innych form 288

VII. Nowe pojęcia formy 290

Rozdział ósmy. TWÓRCZOŚĆ: DZIEJE POJĘCIA 295

I. Sztuka widziana bez twórczości 295

II. Dzieje nazwy 302

III. Dzieje pojęcia 303

IV. Creatio ex nihilo 307

V. Współczesne pojęcie twórczości 310

VI. Pankreacjonizm 313

VII. Twórczość artysty 314

Rozdział dziewiąty. ODTWÓRCZOŚĆ: DZIEJE STOSUNKU SZTUKI DO RZECZYWISTOŚCI 320

I. Dzieje pojęcia mimesis 320

II. Inne teorie przeszłości 333

III. Z dziejów pojęcia realizmu 338

Rozdział dziesiąty. ODTWÓRCZOŚĆ: DZIEJE STOSUNKU SZTUKI DO NATURY I PRAWDY 350

I. Sztuka a przyroda 350

II. Sztuka a prawda 360

Rozdział jedenasty. PRZEŻYCIE ESTETYCZNE: DZIEJE POJĘCIA 371

I. Dawne dzieje 371

II. Wiek Oświecenia 381

III. Ostatnie sto lat 387

IV. Spuścizna 399

ZAKOŃCZENIE 403

LITERATURA 414

INDEKS OSÓB 441