"Dzieje sześciu pojęć"
Identyfikator Librowy: 26600
Spis treści
PRZEDMOWA 6
WSTĘP 10
Rozdział pierwszy. SZTUKA: DZIEJE POJĘCIA 22
I. Wczesne pojęcie sztuki 22
II. Przemiana w czasach nowych 26
III. Sztuki piękne 29
IV. Nowe spory o zakres sztuki 35
V. Spory o pojęcie sztuki 41
VI. Rezygnacja z definicji 47
VII. Definicja alternatywna 51
VIII. Definicja a teorie 53
IX. Teraźniejszość 55
Rozdział drugi. SZTUKA: DZIEJE KLASYFIKACJI 64
I. Podział wszystkich sztuk (starożytność) 64
II. Podział sztuk wolnych i mechanicznych (średniowiecze) 71
III. Poszukiwanie nowego podziału (Odrodzenie) 74
IV. Podział sztuk na piękne i mechaniczne (Oświecenie) 76
V. Podział sztuk pięknych (czasy nowe) 81
Rozdział trzeci. SZTUKA: DZIEJE STOSUNKU SZTUKI I POEZJI 90
I. Nasze a greckie pojęcia o sztuce 90
II. Pojęcie sztuki 95
III. Pojęcie poezji 98
IV. Pojęcie piękna 105
V. Pojęcie twórczości 108
VI. Apate, Katharsis, Mimesis 110
VII. Platon: Dwa rodzaje poezji 114
VIII. Arystoteles: Pierwsze zbliżenie poezji i sztuki 118
IX. Hellenizm: Drugie zbliżenie poezji i sztuki 120
X. Wieki średnie: Ponowne rozłączenie poezji i sztuki 125
XI. Czasy nowe: Ostateczne zbliżenie poezji i sztuki 128
XII. Nowe rozłączenie poezji i malarstwa 133
Rozdział czwarty. PIĘKNO: DZIEJE POJĘCIA 138
I. Przemiany pojęcia 138
II. Wielka Teoria 142
III. Tezy uzupełniające 149
IV. Zastrzeżenia 155
V. Inne teorie 158
VI. Kryzys Wielkiej Teorii 161
VII. Inne teorie XVIII wieku 165
VIII. Po kryzysie 169
IX. Drugi kryzys 170
X. Zestawienia 174
Rozdział piąty. PIĘKNO: DZIEJE KATEGORII 181
I. Odmiany piękna 181
II. Odpowiedniość 188
III. Ozdoba 193
IV. Uroda 197
V. Wdzięk 199
VI. Subtelność 200
VII. Wzniosłość 201
VIII. Dwojakie piękno 204
IX. Porządki i style 206
X. Piękno klasyczne 210
XI. Piękno romantyczne 219
Rozdział szósty. PIĘKNO: SPÓR OBIEKTYWIZMU I SUBIEKTYWIZMU 231
I. Starożytność 232
II. Średniowiecze 240
III. Odrodzenie 244
IV. Barok 250
V. Oświecenie 256
Rozdział siódmy. FORMA: DZIEJE JEDNEGO WYRAZU I PIĘCIU POJĘĆ 262
I. Historia formy A 265
II. Historia formy B 273
III. Historia formy C 279
IV. Historia formy D, czyli substancjalnej 282
V. Historia formy E, czyli formy apriorycznej 284
VI. Historia innych form 288
VII. Nowe pojęcia formy 290
Rozdział ósmy. TWÓRCZOŚĆ: DZIEJE POJĘCIA 295
I. Sztuka widziana bez twórczości 295
II. Dzieje nazwy 302
III. Dzieje pojęcia 303
IV. Creatio ex nihilo 307
V. Współczesne pojęcie twórczości 310
VI. Pankreacjonizm 313
VII. Twórczość artysty 314
Rozdział dziewiąty. ODTWÓRCZOŚĆ: DZIEJE STOSUNKU SZTUKI DO RZECZYWISTOŚCI 320
I. Dzieje pojęcia mimesis 320
II. Inne teorie przeszłości 333
III. Z dziejów pojęcia realizmu 338
Rozdział dziesiąty. ODTWÓRCZOŚĆ: DZIEJE STOSUNKU SZTUKI DO NATURY I PRAWDY 350
I. Sztuka a przyroda 350
II. Sztuka a prawda 360
Rozdział jedenasty. PRZEŻYCIE ESTETYCZNE: DZIEJE POJĘCIA 371
I. Dawne dzieje 371
II. Wiek Oświecenia 381
III. Ostatnie sto lat 387
IV. Spuścizna 399
ZAKOŃCZENIE 403
LITERATURA 414
INDEKS OSÓB 441