"Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń"
Identyfikator Librowy: 38366
Spis treści
Wstęp, czyli o czym jest ta książka 6
1. CHAOS JAKO PERSPEKTYWA ANALIZY DYDAKTYKI 15
1.1. Pojęcie chaosu 18
1.2. Chaos jako natłok zdarzeń i okoliczności 24
1.3. Chaos jako wieloznaczność pojęć 28
1.4. Chaos jako nieład teoretyczny 35
1.5. Chaos i atraktory jako metafory opisujące dydaktykę 43
2. DYDAKTYKA MIĘDZY WIEDZĄ POTOCZNĄ A NAUKOWĄ 48
2.1. Zdroworozsądkowość w refleksji nad szkołą 49
2.2. Nauczycielski chaos potoczno-teoretyczny 58
2.2.1. Pedagogiczna wiedza przedmiotowa - próba nauczycielskiego poradzenia sobie z chaosem 65
2.3. Folk-dydaktyka uprawiana przez profesjonalistów akademickich 69
2.4. Pop-dydaktyka jako odmiana chaotycznej potoczności 79
2.5. Wiedza szkolna i jej uwikłanie w potoczność 92
3. NIEJEDNOZNACZNOŚĆ POJĘĆ I KONCEPCJI DYDAKTYCZNYCH 101
3.1. Od "rozumienia przez metody" do otwarcia przestrzeni interpretacyjnej 103
3.2. Pomiar, interpretacja i krytyczność w dydaktyce 114
3.2.1. Dydaktyczne badania obiektywistyczne 117
3.2.2. Interpretatywne badanie zjawisk dydaktycznych 125
3.2.3. Porównanie modeli badań dydaktycznych 135
3.3. Dyskurs dydaktyczny, dyskursy w dydaktyce 141
3.3.1. Poszukiwanie dyskursów w dydaktyce 144
3.3.2. Poziomy analizy komunikacyjnych zdarzeń dydaktycznych 148
3.3.3. Świadomość/nieświadomość dyskursywności dydaktyki 170
3.4. Pytania o praktyczność dydaktyki 176
3.4.1. Spór o fakty i zadania 176
3.4.2. Jaka praktyczność/teoretyczność dydaktyki? 184
4. ZAWIROWANIA TEORETYCZNE 190
4.1. Miejsce teorii psychologicznej w myśleniu dydaktycznym 192
4.1.1. Psychologizująca orientacja praktyczna w dydaktyce 193
4.1.2. Psychologizująca orientacja interpretatywna w dydaktyce 200
4.2. Między psychologiczna teorią naukową a teorią osobistą nauczycieli i metodyków 204
4.3. Behawioryzm i jego wpływ na projekty dydaktyczne 206
4.3.1. Behawioryzm jako teoria uczenia się 207
4.3.2. Rekonstrukcja głównych tez dydaktyki behawiorystycznej 212
4.3.3. Chaotyczność zdydaktyzowanego behawioryzmu 250
4.4. Konstruktywizm psychologiczny i jego wpływ na projekty dydaktyczne 260
4.4.1. Epistemologiczne konteksty konstruktywizmu dydaktycznego 263
4.4.2. Konstruktywizm jako teoria uczenia się i niektóre reakcje dydaktyki 273
4.4.3. Przykłady dydaktycznych deformacji tez konstruktywizmu 283
4.4.4. Kontekst konstruowania znaczeń w umyśle i biografia poznawcza - próba opanowania chaosu 298
4.4.5. Rekonstrukcja głównych tez dydaktyki konstruktywistycznej 309
4.4.6. Porównanie modeli dydaktyki behawiorystycznej i konstruktywistycznej 339
4.5. Behawioryzacja konstruktywizmu dydaktycznego - między inspiracją dla rozumienia a błędem aplikacji 342
5. CHAOS DYDAKTYCZNY - PODSUMOWANIE Z METAFORĄ W TLE 358
Bibliografia 371