"Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń"

Identyfikator Librowy: 38366

Spis treści

Wstęp, czyli o czym jest ta książka 6

1. CHAOS JAKO PERSPEKTYWA ANALIZY DYDAKTYKI 15

1.1. Pojęcie chaosu 18

1.2. Chaos jako natłok zdarzeń i okoliczności 24

1.3. Chaos jako wieloznaczność pojęć 28

1.4. Chaos jako nieład teoretyczny 35

1.5. Chaos i atraktory jako metafory opisujące dydaktykę 43

2. DYDAKTYKA MIĘDZY WIEDZĄ POTOCZNĄ A NAUKOWĄ 48

2.1. Zdroworozsądkowość w refleksji nad szkołą 49

2.2. Nauczycielski chaos potoczno-teoretyczny 58

2.2.1. Pedagogiczna wiedza przedmiotowa - próba nauczycielskiego poradzenia sobie z chaosem 65

2.3. Folk-dydaktyka uprawiana przez profesjonalistów akademickich 69

2.4. Pop-dydaktyka jako odmiana chaotycznej potoczności 79

2.5. Wiedza szkolna i jej uwikłanie w potoczność 92

3. NIEJEDNOZNACZNOŚĆ POJĘĆ I KONCEPCJI DYDAKTYCZNYCH 101

3.1. Od "rozumienia przez metody" do otwarcia przestrzeni interpretacyjnej 103

3.2. Pomiar, interpretacja i krytyczność w dydaktyce 114

3.2.1. Dydaktyczne badania obiektywistyczne 117

3.2.2. Interpretatywne badanie zjawisk dydaktycznych 125

3.2.3. Porównanie modeli badań dydaktycznych 135

3.3. Dyskurs dydaktyczny, dyskursy w dydaktyce 141

3.3.1. Poszukiwanie dyskursów w dydaktyce 144

3.3.2. Poziomy analizy komunikacyjnych zdarzeń dydaktycznych 148

3.3.3. Świadomość/nieświadomość dyskursywności dydaktyki 170

3.4. Pytania o praktyczność dydaktyki 176

3.4.1. Spór o fakty i zadania 176

3.4.2. Jaka praktyczność/teoretyczność dydaktyki? 184

4. ZAWIROWANIA TEORETYCZNE 190

4.1. Miejsce teorii psychologicznej w myśleniu dydaktycznym 192

4.1.1. Psychologizująca orientacja praktyczna w dydaktyce 193

4.1.2. Psychologizująca orientacja interpretatywna w dydaktyce 200

4.2. Między psychologiczna teorią naukową a teorią osobistą nauczycieli i metodyków 204

4.3. Behawioryzm i jego wpływ na projekty dydaktyczne 206

4.3.1. Behawioryzm jako teoria uczenia się 207

4.3.2. Rekonstrukcja głównych tez dydaktyki behawiorystycznej 212

4.3.3. Chaotyczność zdydaktyzowanego behawioryzmu 250

4.4. Konstruktywizm psychologiczny i jego wpływ na projekty dydaktyczne 260

4.4.1. Epistemologiczne konteksty konstruktywizmu dydaktycznego 263

4.4.2. Konstruktywizm jako teoria uczenia się i niektóre reakcje dydaktyki 273

4.4.3. Przykłady dydaktycznych deformacji tez konstruktywizmu 283

4.4.4. Kontekst konstruowania znaczeń w umyśle i biografia poznawcza - próba opanowania chaosu 298

4.4.5. Rekonstrukcja głównych tez dydaktyki konstruktywistycznej 309

4.4.6. Porównanie modeli dydaktyki behawiorystycznej i konstruktywistycznej 339

4.5. Behawioryzacja konstruktywizmu dydaktycznego - między inspiracją dla rozumienia a błędem aplikacji 342

5. CHAOS DYDAKTYCZNY - PODSUMOWANIE Z METAFORĄ W TLE 358

Bibliografia 371