"Ciało widowiskowe"

Identyfikator Librowy: 43402

Spis treści

Punkt wyjścia: Hipotezy i twierdzenia 8

Jezuici na dworze Ming 8

Scena, antropologiczny model ciała 15

Teza i hipotezy 18

Theatrum scientiae 26

Scientia theatri 30

Zachód, Wschód i dualizm: kuszące złudzenia 33

Rozdział 1. Miód Asklepiosa 40

Tragiczny lazaret 40

Muzyka, taniec i poezja 50

Piękno i dobro 56

Obłęd i delirium 66

Płeć żeńska 72

Życie i to, co żyje 76

Bogowie, zwierzę, człowiek 80

Duch hipokratejski (ok. 460–370 p.n.e.) 85

Poeta, aktor i lekarz 97

Płyny namiętności 108

Katharsis i efekt nauki 119

Wzruszać się, jeść i krzyczeć 123

Odrzucić albo opanować 126

Archipelag emocji 137

Theatron, mózg i emocja 139

Ćwiczenie dla zmysłów 144

Rozdział 2. Gwiazdy, anatomia i perspektywa 148

Gwiazdy, anatomia i perspektywa 148

Perspektywa liniowa 150

Naciąć, obedrzeć ze skóry, badać i patrzeć 169

Nagość: ze stołu sekcyjnego na scenę 184

Anatomia aktora 192

Anatomiczne upojenie 202

Człowiek bez gwiazd 208

Niebo i teatr dżumy 216

Gwiazdy ludzkich namiętności 222

Rozdział 3. Materia namiętności 229

Dżuma, śmierć, papież 229

Exercitatio anatomica 236

Natura natury 245

Cztery humory i scena 249

Pot Erosa 267

Skalpel Moliera 274

Spojrzenie Racine’a 281

Wzrok Hipolita 286

Rozdział 4. Stół sekcyjny, ciało i emocja 294

Paradoks: aporia cywilizacyjna 294

Historia mimowolnego oszustwa 298

Między dworem a przeponą 306

Pasja ciała 310

Maszyna, nagość i energia 318

Żyć znaczy czuć 327

W głównej roli – włókno 332

Marionetka i dryl 338

Twarz i krzyk 342

Gorączka jak prawda 349

Prawda tkanek 359

Anatomiczny patos 364

Obserwować, udawać, wydawać się 372

Rozkosze rui i prostota agonii 383

Zwierzęcy magnetyzm 390

Głuchy, opat i gest 401

Wschód, zamiast zakończenia 408

Jezuita i tancerka 408

Anatom, tatuażysta i lekarz sądowy 417

Ciało, przedłużenie myśli 424

Bibliografia 430

Indeks nazwisk 456

Spis treści 473