"Pedagogika medialna, t. 2"
Identyfikator Librowy: 482
Spis treści
CZĘŚĆ I. Technologia informacyjna w edukacji 6
ROZDZIAŁ 1. Komputery a humanizm w edukacji (Stanisław Juszczyk) 6
ROZDZIAŁ 2. Cele i zadania technologii informacyjnej i edukacji medialnej (Stanisław Juszczyk) 11
2.1. Charakterystyka technologii informacyjnej 11
2.1.1. Uwagi ogólne 11
2.1.2. Cele kształcenia technologii informacyjnej 13
2.1.3. Zastosowania technologii informacyjnej 17
2.2. Założenia edukacji medialnej wykorzystującej technologię informacyjną 21
2.2.1. Cele edukacji medialnej 21
2.2.2. Kompetencje medialne 23
ROZDZIAŁ 3. Taksonomie zastosowań technologii informacyjnej w edukacji (Bronisław Siemieniecki) 28
3.1. Taksonomia możliwości wykorzystania komputera w edukacji 28
3.2. Taksonomia możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie dydaktycznym 37
ROZDZIAŁ 4. Technologia informacyjna w procesie kształcenia, dokształcania i samodoskonalenia (Stanisław Juszczyk) 42
4.1. Znaczenie zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji 42
4.2. Style uczenia się z wykorzystaniem komputera i Internetu - praktyczne implikacje dla nauczycieli 44
ROZDZIAŁ 5. Zastosowania technologii informacyjnej w pedagogice specjalnej (Bronisław Siemieniecki) 47
5.1. Prace badawcze dotyczące komputerowej diagnostyki i terapii pedagogicznej w Polsce 47
5.2. Programy do diagnozowania i terapii w Internecie 50
5.3. Heurystyczne zasady tworzenia samodzielnych programów do diagnozowania i terapii pedagogicznej 50
5.3.1. Zasada wizualizacji 51
5.3.2. Zasada różnorodności 55
5.3.3. Zasada wartościowania 56
5.3.4. Zasada przestrzenności 56
5.3.5. Zasada ludyczności 56
5.3.6. Zasada aktualności 57
ROZDZIAŁ 6. Komputer w zarządzaniu informacją oraz w szkolnictwie zawodowym (Stefan M. Kwiatkowski) 58
6.1. Komputer w zarządzaniu edukacją 58
6.2. Podstawowe rodzaje (zbiory) informacji 60
6.2.1. Informacje prawne 61
6.2.2. Informacje pedagogiczne 61
6.2.3. Informacje merytoryczne 62
6.2.4. Informacje administracyjno-finansowe 62
6.2.5. Informacje ze sfery produkcyjnej 64
6.3. Komputer w szkolnictwie zawodowym 67
6.3.1. Komputerowa symulacja zjawisk i procesów - gry dydaktyczne 67
6.3.2. Projektowanie wspomagane komputerem 69
ROZDZIAŁ 7. Technologia informacyjna w badaniach nauczycielskich (Stanisław Juszczyk) 73
ROZDZIAŁ 8. Technologia informacyjna a twórczość (Dorota Siemieniecka) 79
8.1. Uwagi ogólne 79
8.2. Twórczość, innowacje i technologie informacyjno-komunikacyjne 81
8.3. Twórczość nauczycielska w technologiach informacyjno-komunikacyjnych 86
8.3.1. Gromadzenie informacji 87
8.3.2. Przetwarzanie informacji 88
8.3.3. Prezentowanie informacji 90
8.4. Twórczość jako proces poznawczy - rozwiązywanie problemów 92
8.5. Twórczość indywidualna w kontekście mediów 94
8.5.1. Poglądy, stanowiska, badania 94
8.5.2. Twórczość wysoka 98
8.6. Twórczość jako forma działania - charakterystyka i rola metody projektów w TIK 101
ROZDZIAŁ 9. Internet w edukacji (Dorota Siemieniecka) 104
9.1. Internet jako źródło informacji 104
9.1.1. Portale i serwisy informacyjne 105
9.1.2. Serwery edukacyjne 106
9.1.3. Czasopisma w postaci elektronicznej 107
9.1.4. Grupy, listy i fora dyskusyjne 108
9.1.5. Słowniki i encyklopedie on-line 111
9.2. Internet jako narzędzie pozyskiwania informacji 112
9.2.1. Biblioteki wirtualne i e-książki 112
9.2.2. Wyszukiwarki internetowe 114
9.2.3. Bazy danych 114
ROZDZIAŁ 10. Edukacja na odległość (Stanisław Juszczyk) 116
10.1. Pojęcie, cele i zadania edukacji na odległość 116
10.2. Rodzaje nauczania na odległość i ich charakterystyka 119
10.3. Edukacja na odległość w krajach wysoko rozwiniętych 119
10.4. Edukacja na odległość w krajach rozwijających się 126
10.5. Systemy elektronicznego nauczania na odległość 128
10.5.1. Narzędzia komunikacji asynchronicznej 132
10.5.2. Narzędzia komunikacji synchronicznej 133
10.6. Model asynchronicznego uczenia się w sieci komputerowej 134
10.7. Portal edukacyjny 139
10.8. Zalety i wady nauczania na odległość 141
10.8.1.Aspekty pozytywne kształcenia on-line 143
10.8.2.Aspekty negatywne kształcenia on-line 146
10.8.3.Konkluzje 148
Literatura podstawowa 150
Pytania i zadania kontrolne 150
CZĘŚĆ II. Metodyka kształcenia edukacji medialnej i technologii informacyjnej 151
ROZDZIAŁ 1. Cele i założenia metodyki kształcenia edukacji medialnej i technologii informacyjnej (Stanisław Juszczyk) 151
1.1. Procesy nauczania-uczenia się - uwagi ogólne 151
1.2. Prowadzenie zajęć z informatyki i technologii informacyjnej - uwagi metodyczne 160
ROZDZIAŁ 2. Treści i program edukacji medialnej i technologii informacyjnej (Stanisław Juszczyk) 164
2.1. Treści kształcenia 164
2.2. Program kształcenia 166
ROZDZIAŁ 3. Projektowanie procesu dydaktycznego w edukacji medialnej i technologii informacyjnej (Stanisław Juszczyk) 169
3.1. Cele dydaktyczne 169
3.2. Plany lekcji 173
3.3. Metody kształcenia wykorzystywane w edukacji medialnej i technologii informacyjnej 174
3.4. Ewaluacja procesu kształcenia na lekcjach informatyki i technologii informacyjnej 183
ROZDZIAŁ 4. Organizacja pracy w pracowni komputerowej (Stanisław Juszczyk) 187
4.1. Zasady ergonomii 187
4.2. Wyposażenie pracowni 188
4.3. Regulamin pracowni i przepisy BHP 191
4.4. Organizacja pracy uczniów 194
4.5. Przygotowanie i wykorzystanie dodatkowych materiałów dydaktycznych 196
4.6. Multimedia i hipermedia w pracowni komputerowej 197
Literatura podstawowa 199
Pytania i zadania kontrolne 199
CZĘŚĆ III. Nauczyciel edukacji medialnej i technologii informacyjnej 201
ROZDZIAŁ 1. Kwalifikacje nauczycieli edukacji medialnej i informatycznej (Kazimierz Wenta) 201
ROZDZIAŁ 2. Funkcje nauczyciela edukacji medialnej i informatycznej (Kazimierz Wenta) 209
ROZDZIAŁ 3. Doskonalenie zawodowe nauczycieli edukacji medialnej i informatycznej (Kazimierz Wenta) 216
ROZDZIAŁ 4. Koncepcje kształcenia nauczycieli edukacji medialnej i informatycznej (Kazimierz Wenta) 221
ROZDZIAŁ 5. Metodyka wykorzystania technologii informacyjnej i edukacji medialnej w kształceniu nauczycieli (Kazimierz Wenta) 227
Literatura podstawowa 235
Pytania i zadania kontrolne 235
Bibliografia 236
Indeks nazwisk 253
Indeks rzeczowy 258