"Psychologia sądowa. Podstawy - badania - aplikacje"
Identyfikator Librowy: 92550
Spis treści
Przedmowa 18
Wstęp 26
Część 1. Psychologiczne struktury i mechanizmy zachowań 30
Rozdział 1. Założenia ogólne 32
1.1. „Człowiek w sytuacji” – paradygmat psychologii poznawczej Tadeusza Tomaszewskiego 32
1.1.1. Struktura sytuacji 33
1.1.2. Funkcje sytuacji 33
1.2. Niespecyficzne i specyficzne cechy sytuacji 35
Rozdział 2. Rozwój procesów poznawczych i dorastanie społeczno-moralne a regulacja zachowania 39
2.1. Pojęcie rozwoju psychicznego 39
2.2. Rozwojowy charakter standardów i mechanizmów poznawczych. Epistemologiczno-psychologiczna teoria rozwoju Jeana Piageta (1896–1980) 44
2.2.1. Stadia rozwoju umysłowego 44
2.2.2. Rozwój moralno-społeczny 48
2.3. Teoria rozwoju społeczno-moralnego Lawrence’a Kohlberga (1927–1986) 53
2.3.1. Perspektywa aplikacji teorii Kohlberga na grunt psychologii sądowej w sprawach nieletnich 61
2.4. Rozwój i funkcjonowanie struktur poznawczych według Piageta i Kohlberga w kontekście współczesnego modelu Kennetha Dodge’a 64
2.5. Teoria rozwoju tożsamości ego Erika H. Eriksona (1902–1994) 66
2.6. Teoria zadań rozwojowych Roberta J. Havighursta (1900–1991) 77
2.6.1. Założenia ogólne 77
2.6.1.1. Zadania rozwojowe a kryzysy rozwojowe 85
2.6.2. Negatywne skutki niepowodzenia w realizacji NZR – refleksje własne 86
2.7. Internalizacja wartości moralnych i norm postępowania a regulacja zachowania 90
2.7.1. Pojęcia wartości i standardów wartości 90
2.7.2. Normy postępowania a normy moralne 93
2.7.3. Sens podmiotowy normy moralnej a język 95
2.7.4. Co to znaczy „działanie normy”? 96
2.7.5. Geneza osobowościowej regulacji moralnej 98
2.7.5.1. Koncepcja normocentrycznego rozwoju regulacji społeczno-moralnej Janusza Reykowskiego 99
2.7.5.2. Symboliczne opanowanie norm 100
2.7.5.3. Koncepcja regulacji społeczno-moralnej związanej z Ja (poczuciem własnej wartości) Shaloma Schwartza i Jerzego Karyłowskiego 101
2.8. Ułomne skutki desocjalizacyjne w internalizacji norm moralnych 104
2.8.1. Ułomne skutki desocjalizacyjne w świetle koncepcji Shaloma H. Schwartza 104
2.8.2. Ułomne skutki desocjalizacyjne na tle koncepcji Lawrence’a Kohlberga w świetle badań empirycznych 105
Rozdział 3. Funkcjonowanie emocji jako regulatora zachowania 108
3.1. Wprowadzenie 108
3.2. Pojęcie emocji 109
3.3. Cechy (komponenty) emocji 111
3.3.1. Pobudzenie emocjonalne 111
3.3.2. Znak emocji 115
3.3.3. Treść emocji 117
3.4. Poznawcze reprezentacje emocji 118
3.5. Kognitywistyczno-językoznawczy model uczuć 121
3.6. Anatomiczno-fizjologiczne generatory i transmitery emocji 126
3.7. Społeczne mechanizmy powstawania i funkcjonowania emocji 128
3.8. Lęk i mechanizmy jego funkcjonowania 129
3.9. Gniew i agresja a problematyka asocjalności 134
3.10. Nastroje 137
Rozdział 4. Procesy i mechanizmy motywacji 139
4.1. Wprowadzenie 139
4.2. Ewolucjonistyczne podejście do problematyki motywacji 140
4.3. Psychoanalityczne teorie motywacji 141
4.4. Behawiorystyczne teorie motywacji 144
4.5. Problematyka motywacji w koncepcjach opartych na pojęciach potrzeb i wartości 146
4.6. Poznawcze koncepcje motywacji 153
Rozdział 5. Postawy: struktura i funkcje regulacyjne 157
5.1. Pojęcie postaw 157
5.2. Mechanizm regulacyjny postaw 158
5.2.1. Postawy a spostrzeganie społeczne. Percepcja i ocena w mechanizmie regulacyjnym postaw 158
5.2.2. Poziom ogólności postaw a zachowanie 159
5.3. Wrogość jako postawa 160
5.3.1. Struktura postawy wrogości 165
Rozdział 6. Osobowość jako centralny system integracji i regulacji zachowania 175
6.1. Wprowadzenie 175
6.2. Pojęcie i geneza osobowości w ujęciu psychologii poznawczej 176
6.2.1. Założenia ogólne 176
6.2.2. Obraz własnej osoby (OWO) oraz jego funkcje integracyjne i regulacyjne 182
6.2.3. Psychologiczne automatyzmy w regulacji zachowań 184
6.3. Kształtowanie się osobowości w świetle teorii społecznego uczenia się Alberta Bandury 192
Rozdział 7. Psychologiczne mechanizmy zachowania w warunkach stresu psychologicznego 199
7.1. Wprowadzenie 199
7.2. Psychologiczne koncepcje stresu 202
7.3. Radzenie sobie ze stresem 206
7.4. Konsekwencje stresu psychologicznego 212
7.5. Możliwości psychologicznego diagnozowania stylów radzenia sobie ze stresem 213
Część 2. Socjologiczne i psychologiczne koncepcje przestępczości 216
Wprowadzenie 218
Rozdział 8. Wybrane socjologiczno-kryminologiczne koncepcje dewiacji i przestępczości 221
8.1. Orientacje strukturalistyczno-funkcjonalne 221
8.1.1. Teoria anomii Roberta Kinga Mertona (1910–2003) 221
8.2. Orientacje kulturowe. Teoria zróżnicowanych powiązań Edwina H. Sutherlanda (1883–1950) 227
8.2.1. Wprowadzenie 227
8.2.2. Twierdzenia teorii E. H. Sutherlanda 228
8.2.3. Druga wersja teorii zróżnicowanych powiązań 229
8.2.4. Stosunek Sutherlanda do kompetencji i statusu teoretycznego „przyszłej” psychologii przestępczości 239
8.3. Orientacje podkulturowe 241
8.3.1. Pojęcie podkultury i dewiacji społecznej 241
8.3.2. Teoria podkultur dewiacyjnych Alberta K. Cohena 247
8.3.3. Koncepcja podkultur warstw niższych Waltera B. Millera 251
8.3.4. Teoria zróżnicowanych możliwości Richarda A. Clowarda i Lloyda E. Ohlina 257
8.3.5. Teoria neutralizacji Greshama M. Sykesa i Davida Matzy. W stronę eksplanacji psychologicznej 263
8.4. Orientacje kontroli społecznej 268
8.4.1. Teoria kontroli społecznej Travisa Hirschiego 268
8.5. Orientacje reakcji społecznej 275
8.5.1. Teoria symbolicznego interakcjonizmu Georga H. Meada (1863–1931) 275
8.5.2. Społeczne interakcje a dewiacje i etykietowanie 279
8.5.3. Założenia modelowe reakcji społecznej i psychospołeczne mechanizmy naznaczenia według Cooleya, Lemerta, Beckera i Garfinkla 280
Rozdział 9. Psychologiczne koncepcje dewiacji i przestępczości 290
9.1. Wprowadzenie 290
9.2. Uwarunkowania przestępczości w świetle teorii Hansa Jürgena Eysencka (1916–1997) 291
9.3. Uczenie się przez unikanie a problematyka przestępczości i psychopatii.Badania Davida T. Lykkena, Stanleya Schachtera i Bibba Latané 299
9.3.1. Chloropromazyna, lęk a kłamanie 306
9.3.2. Psychopatia a problemy przestępczości 309
9.3.2.1. Wprowadzenie 309
9.3.2.2. Problemy definicyjne psychopatii w różnych systemach klasyfikacyjnych 311
9.3.2.3. Współczesne definicje psychopatii 316
9.3.3. Genotyp i fenotyp psychopatii 320
9.3.3.1. Trudności metodologiczne w trafności pomiaru psychopatii 320
9.3.3.2. Psychopathy Checklist (PCL) Roberta D. Hare’a 322
9.3.3.3. Złożoność syndromu (trwałego defektu osobowościowego) psychopatii 325
9.4. Teoria zachowań internalizacyjnych i eksternizacyjnych Thomasa M. Achenbacha 327
9.5. Teoria ogólnego napięcia Roberta Agnewa 331
9.6. Parcjalne, psychologiczne koncepcje przestępczości 337
9.6.1. Charakterystyka syndromu HIA/ADHD 337
9.6.2. Badania Davida P. Farringtona (HIA i CP) 340
9.6.3. Teoria kontroli powstrzymującej Waltera C. Recklessa 345
9.7. Koncepcja przestępczości Michaela R. Gottfredsona i Travisa Hirschiego oraz jej weryfikacja empiryczna Estelli Romero 351
9.7.1. Wprowadzenie 351
9.7.2. Badania weryfikacyjne Estelli Romero i zespołu 353
9.7.3. Międzyczynnikowa analiza wyników trzech testów samokontroli 356
9.7.4. Psychologiczno-poznawczy sposób pojmowania samokontroli. Ku syntezie 363
9.8. Teoria przestępczego stylu myślenia i stylu życia Glena D. Waltersa 367
9.8.1. Wprowadzenie 367
9.8.2. Model przetwarzania informacji społecznych Kennetha A. Dodge’a 369
9.8.3. Teoria przestępczego stylu życia i myślenia Glena Dawida Waltersa 374
9.8.3.1. Wprowadzenie 374
9.8.3.2. Postulaty i kluczowe terminy w teorii Waltersa 374
9.8.3.3. Styl myślenia i działania przestępczego 376
9.8.3.4. Model stylu życia i myślenia przestępczego 382
9.8.4. Uwagi polemiczne i krytyczne wobec teorii Waltersa 385
9.9. Teoria Hermana A. Witkina a perspektywa wyjaśnienia zróżnicowanej asocjalności nieletnich 388
Część 3. Psychologia sądowa w zarysie 398
Rozdział 10. Związki psychologii z prawem 400
10.1. Wprowadzenie 400
10.2. Kryteria podziału sfery prawnej 402
10.2.1. Sfera tworzenia prawa. Płaszczyzna doktrynalno-legislacyjna 404
10.2.2. Płaszczyzna społeczno-psychologicznego funkcjonowania norm prawnych 406
10.2.3. Sfera praktyki ścigania i judykatury 409
10.2.3.1. Płaszczyzna profesjonalno-prawna 409
10.2.4. Płaszczyzna wykonawcza 411
10.2.3.2. Płaszczyzna wiadomości specjalnych 411
10.2.5. Płaszczyzna prewencyjna 413
Rozdział 11. Psychologiczne a prawne podejście do analizy zachowania 416
Rozdział 12. Analiza tego, co w psychologii obiektywne, ogólne i konkretne. Rozważania metodologiczne 424
Rozdział 13. Płaszczyzna wiadomości i umiejętności specjalnych 430
Rozdział 14. Przedmiot i zadania psychologii sądowej 438
14.1. Przedmiot i status metodologiczny psychologii sądowej 438
14.3. Zadania praktyczne psychologii sądowej 443
14.4. Profesjonalne role psychologa sądowego 446
Rozdział 15. Niektóre problemy metodologiczne i warsztatowe biegłego psychologa 453
Rozdział 16. Etyczno-zawodowe problemy psychologa jako biegłego sądowego 457
16.1. Wprowadzenie 457
16.2. Specyfika roli zawodowej psychologa jako biegłego a wymagania etyczne 459
16.3. Szczegółowe zasady etyczno-zawodowe pracy biegłego sądowego psychologa 464
Część 4. Asocjalność jako przedmiot badań psychologii sądowej. Zastosowanie modelu UROA w sprawach nieletnich 476
Rozdział 17. Psychologiczno-rozwojowa charakterystyka okresu adolescencji 478
Rozdział 18. Pojęcie demoralizacji (D) i niedostosowania społecznego (NS) 485
18.1. Pojęcie demoralizacji (D) 485
18.2. Pojęcie niedostosowania społecznego (NS) 486
18.3. Dewiacyjno-pasożytniczy tryb i styl życia nieletnich 496
18.3.1. Pojęcie trybu życia 496
18.3.2. Asocjalny styl życia nieletnich jako nadrzędny konstrukt teoretyczny NS 504
Rozdział 19. Społeczna etiologia NS, A, D, P jako przedmiot badań i diagnozy psychologii sądowej w sprawach nieletnich 516
19.1. Rola rodziny w genezie niedostosowania społecznego nieletnich 516
19.1.1. Wprowadzenie 516
19.1.2. Modele funkcjonowania rodziny 517
19.1.3. Odporność rodziny na czynniki zagrażające i zakłócające 521
19.1.4. Warunki opiekuńczo-wychowawcze i zdolności pedagogiczne rodziców 523
19.1.5. Postawy rodziców i ich wpływ na ważniejsze efekty socjalizacyjne swoich dzieci 529
19.1.6. Wpływ postaw rodziców na strukturę Ja i samoocenę adolescentów 536
19.2. Niepowodzenia szkolne jako synergiczny zbiór czynników ryzyka przestępczości nieletnich 538
19.2.1. Wprowadzenie 538
19.2.2. Strukturalno-szkolne uwarunkowania niepowodzeń edukacyjno-wychowawczych uczniów 539
19.2.3. Rodzinne i szkolne korelaty niepowodzeń EWN a asocjalność i przestępczość nieletnich 541
19.2.4. Zjawisko przemocy szkolnej a asocjalność adolescentów 548
19.2.5. Syndromologia osobowościowa adolescentów z grupy niestosującej przemocy ~P 552
19.3. Grupy podkulturowe a proces desocjalizacji i specyfika trybu życia przestępczego 556
19.3.1. Wprowadzenie 556
19.3.2. Małe grupy i psychospołeczne mechanizmy ich funkcjonowania 557
19.3.3. Poszukiwanie grupy podkulturowej jako pierwsza faza asocjalności osobowości –1o NS 566
19.3.4. Ideologia grupy dewiacyjnej (IGAD) 569
19.3.5. Funkcjonowanie w asocjalnych grupach podkulturowych jako parcjalny przedmiot badań naukowych i diagnozowania A, NS i D 572
Rozdział 20. Wpływ mass mediów na ryzyko asocjalności i przestępczości nieletnich 578
Rozdział 21. Psychologiczna charakterystyka ułomnej regulacji zachowania osób asocjalnych (UROA) 585
21.1. Wprowadzenie 585
21.2. Braki w przyjmowaniu perspektywy czasowej a ułomna regulacja osobowości socjalnej (UROA) 586
21.3. Procesy i mechanizmy motywacyjne osobowości asocjalnej 590
21.3.1. Wprowadzenie 590
21.3.2. Analiza procesów motywacyjnych dla potrzeb psychologii sądowej 592
21.3.3. Funkcjonowanie samokontroli u nieletnich w ramach UROA 597
21.3.3.1. Wprowadzenie 597
21.3.3.2. Przedmiot i przebieg samokontroli w NRO i w UROA 601
21.4. Ukierunkowanie aktywności przestępczej nieletnich 610
21.4.1. Analiza skupień przestępstw pospolitych 610
21.4.2. Procesy motywacyjne sterujące dokonywaniem trzech typów przestępstw pospolitych 613
21.5. Temperament a UROA 618
21.6. Charakterystyka osobowościowa adolescentów stosujących przemoc (P) i niestosujących przemocy (~P) 624
21.7. Późny egocentryzm a konsekwencje UROA 639
Rozdział 22. Założenia strukturalizacyjne modelu UROA 652
22.1. Strukturalno-funkcjonalna konceptualizacja modelu UROA a model NRO 656
22.2. Poziomy regulacji psychicznej a syndromy osobowościowe w modelu UROA 660
22.2.1. Wprowadzenie 660
22.3. Asocjalne moduły poznawcze a poziomy regulacji osobowości 664
22.4. Moduły poznawcze UROA 670
22.4.1. Niektóre ustalenia pojęciowe 670
22.4.2. Charakterystyka modułów poznawczych UROA 672
Rozdział 23. Typy regulacji UROA 681
23.1. Rozkłady empiryczne pomiaru modułów Waltersa (PICTS) i analiza skupień (k-średnich) z innymi testami 681
23.2. Analiza skupień k-średnich UROA 683
23.3. Syndromologia asocjalnego stylu życia w ramach FAGP wraz z regulacją UROA i uwarunkowaniami etiologicznymi 690
23.4. Stopnie niedostosowania społecznego i demoralizacji (Py) w związku z UROA i FAGP wraz z uwarunkowaniami etiologicznymi (Px) 692
Bibliografia 700
Wykaz zastosowanych w książce skrótów i symboli 732
Indeks nazwisk 733
Indeks rzeczowy 740