"Czas i ortodoksja"

Identyfikator Librowy: 102326

Spis treści

Wykaz skrótów / 7

Przedmowa / 9

Wstęp / 15

Historia jako problem / 16

Historia jako szansa / 25

Status questionis i sprawa metodologii / 33

Rozdział 1. Od świadomości „naiwnej” do świadomości efektywnodziejowej / 41

Rozumienie dziejów w nowożytnej hermeneutyce / 41

Dwie drogi nowożytnej hermeneutyki / 42

Rozumienie jako uniwersalny problem hermeneutyki / 45

Hermeneutyka i aporie historyzmu / 50

Hermeneutyczna fenomenologia Heideggera / 56

Heideggerowska radykalizacja fenomenologii Husserla / 58

Struktura dasein jako bycie-w-świecie / 62

Dziejowość i problem historyzmu / 67

Rozumienie i koło hermeneutyczne / 74

Fenomenologiczna hermeneutyka Gadamera / 79

Między dyskredytacją a rehabilitacją przesądu / 80

Przynależność do tradycji i zasada dziejów efektywnych / 84

Zastosowanie i jedność hermeneutyki / 89

Istota doświadczenia hermeneutycznego / 93

Wnioski i perspektywy dla teologii / 99

Rozdział 2. Od świadomości efektywnodziejowej do ortopraksji / 107

Geneza loci theologici / 108

Loci theologici między prawdą a metodą / 108

De locis theologicis Melchiora Cano jako topika / 121

Sytuacja hermeneutyczna topiki Melchiora Cano / 130

Kryzys i rehabilitacja myślenia topicznego / 139

Estetyka a kwestia doświadczenia / 146

Wiedza praktyczna i kwestia smaku / 147

Problem rozpadu sfery estetycznej / 151

Przezwyciężenie rozpadu sfery estetycznej za pomocą pojęcia gry / 158

Kryzys teologii / 168

Ortopraksja a urząd nauczycielski kościoła / 172

Teologia – scientia speculativa czy scientia practica / 173

Magisterium a teologia / 176

Loci theologici według vaticanum ii / 190

Loci theologici i ortopraksja / 199

Lex orandi – lex credendi jako formuła hermeneutyczna teologii 207

Rozdział 3. Od ortopraksji do ortodoksji / 207

W poszukiwaniu treściowego „wypełnienia” ortopraksji / 208

Pojęcie liturgii / 213

Zmienne i niezmienne w liturgii / 222

Między lex orandi a lex credendi / 234

Językowość doświadczenia hermeneutycznego / 244

Świadomość efektywnodziejowa w medium języka / 244

Pojęcie „języka” w myśli zachodnioeuropejskiej / 248

Językowy charakter ludzkiego doświadczenia świata / 262

Doświadczenie z perspektywy języka / 266

Język jako medium doświadczenia teologicznego / 272

Symbol i alegoria jako postaci językowej metaforyki / 272

Dogmat a symbol wiary / 276

Alegoria w języku teologicznym / 290

Teologia z „wnętrza” języka / 313

Zakończenie / 323

Bibliografia / 329

Summary / 351

Indeks osobowy / 357

Indeks rzeczowy / 365