"Psychiatria dzieci i młodzieży"
Libra identifier: 102351
Table of Contents
Przedmowa 6
CZĘŚĆ OGÓLNA. KONTEKSTY PSYCHOPATOLOGII I PSYCHIATRII MŁODZIEŻOWEJ 20
1. Rozwój i specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży, Maria Orwid 22
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ROZWÓJ PSYCHICZNY DZIECI I MŁODZIEŻY I POWSTAWANIE ZABURZEŃ 30
2. Czynniki biologiczne (genetyczne) wpływające na rozwój psychiczny i powstawanie zaburzeń, Ewa Bartnik 30
2.1. Wstęp 30
2.2. Rodowody i dziedziczenie 31
2.3. Komplikacje rodowodów – piętno genomowe, mutacje dynamiczne i dziedziczenie mitochondrialne 32
2.4. Zaburzenia związane ze zmianami w wielu genach 33
2.5. Badania bliźniąt 33
2.6. Ryzyko względne 34
2.7. Szukanie genów dla chorób powodowanych przez pojedyncze cechy (geny kandydaci) i szukanie genów za pomocą analizy sprzężeń 34
2.8. Inne metody szukania genów odpowiedzialnych za daną chorobę 35
2.10. Badania asocjacji 36
2.9. Metody szukania wspólnych alleli 36
2.11. Badania na modelach zwierzęcych 37
2.12. Wyniki badań 37
2.13. Charakterystyka znanych chorób psychiatrycznych w aspekcie związanych z nimi genów 39
2.14. Perspektywy 42
3. Czynniki psychospołeczne w psychiatrii dzieci i młodzieży, Maria Orwid 46
4. Wywiady, ocena, diagnoza w psychiatrii dzieci i młodzieży, Jadwiga Komender 60
4.1. Wstęp 60
4.2. Wywiad z rodzicami 62
4.3. Wywiad z dzieckiem 64
4.4. Ocena 65
4.5. Diagnoza 66
5. Diagnoza psychologiczna w psychiatrii dzieci i młodzieży, Małgorzata Talarczyk 68
5.1. Wstęp 68
5.2. Diagnoza psychologiczna – definicje i etyka 69
5.3. Metody diagnozy psychologicznej 70
5.4. Diagnoza oparta na dowodach empirycznych (EBA) 71
5.5. Badanie procesów poznawczych 73
5.6. Eksperyment kliniczny 75
5.7. Badanie procesów emocjonalnych 76
5.8. Etapy diagnozy psychologicznej w psychiatrii dzieci i młodzieży 79
5.9. Uwagi końcowe 81
CZĘŚĆ KLINICZNA 84
6. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, Jacek Bomba 86
6.1. Wstęp 86
6.2. Klasyfikacje obecnie obowiązujące 89
6.3. Współchorobowość 92
ZABURZENIA ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W NIEMOWLĘCTWIE, WCZESNYM DZIECIŃSTWIE I DZIECIŃSTWIE DO 6. RŻ 96
7. Wczesne dzieciństwo, Irena Namysłowska 96
7.1. Małżeństwo, rodzina wychowująca małe dziecko, rodzina z dzieckiem w wieku przedszkolnym 96
8. Upośledzenie umysłowe – niepełnosprawność intelektualna, Jadwiga Komender 116
8.1. Wstęp 116
8.2. Epidemiologia 118
8.3. Etiologia 119
8.4. Przyczyny organiczne i genetyczne 120
8.5. Zaburzenia związane z chromosomami płciowymi 125
8.6. Zaburzenia zależne od jednej pary genów patologicznych 126
8.7. Zaburzenia metaboliczne uwarunkowane genetycznie 127
8.8. Zaburzenia związane z okresem ciąży 128
8.9. Funkcjonowanie w zależności od stopnia niepełnosprawności 130
8.10. Zaburzenia psychiczne występujące u osób niepełnosprawnych intelektualnie 131
8.11. Rola psychiatry dziecięcego 133
8.12. Prowadzenie dziecka niepełnosprawnego intelektualnie 134
9. Całościowe zaburzenia rozwojowe, Hanna Jaklewicz 138
9.1. Charakterystyka grupy zaburzeń 138
9.2. F84.0 Autyzm dziecięcy 139
9.3. Autyzm – 3.–5. rż 147
9.4. Autyzm – 5.–7. rż 148
9.5. Wychodzenie z autyzmu 149
9.6. Autyzm dziecięcy w badaniach własnych 150
9.7. F84.1 Autyzm atypowy 150
9.8. F84.2 Zespół Retta 151
9.9. F84.3 Dziecięce zaburzenia dezintegracyjne 153
9.10. F84.4 Zaburzenia hiperkinetyczne z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi 154
9.11. F84.5 Zespół Aspergera 154
9.12. F84.9 Całościowe zaburzenia rozwojowe nieokreślone 156
10. Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się w dzieciństwie, Lidia Popek 158
10.1. F93.0 Lęk przed separacją w dzieciństwie 159
10.2. F93.1 Zaburzenia lękowe w postaci fobii w dzieciństwie 162
10.3. F93.2 Lęk społeczny w dzieciństwie 164
10.4. F93.80 Uogólnione zaburzenia lękowe w dzieciństwie 167
11. Zaburzenia funkcjonowania społecznego rozpoczynające się w dzieciństwie lub w wieku młodzieńczym, Lidia Popek 170
11.1. F94.0 Mutyzm wybiórczy 170
11.2. F94.1 Reaktywne zaburzenia przywiązania w dzieciństwie 174
11.3. F94.2 Zaburzenia selektywności przywiązania w dzieciństwie 176
12. Inne zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym, Lidia Popek 180
12.1. F98.0 Moczenie mimowolne (enuresis) nieorganiczne 180
12.2. F98.1 Zanieczyszczanie się kałem (encopresis) nieorganiczne 184
12.3. Zaburzenia odżywiania i jedzenia w niemowlęctwie i dzieciństwie 187
ZABURZENIA ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W WIEKU SZKOLNYM: 7.–10. RŻ 190
13. Późne dzieciństwo – wiek szkolny, Irena Namysłowska 190
13.1. Rodzina z dziećmi w wieku szkolnym 190
13.2. Indywidualny rozwój dziecka – okres późnego dzieciństwa, młodszy wiek szkolny 192
13.3. Rozwój emocjonalno-społeczny 195
13.4. Rozwój moralny dziecka 196
14. Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka, Hanna Jaklewicz 200
14.1. Charakterystyka grupy zaburzeń 200
14.2. Zaburzenia rozwoju mowy w ICD-10 201
14.3. F80.0 Specyficzne zaburzenia artykulacji 202
14.4. F80.1 Zaburzenie ekspresji mowy – dysfazja ekspresyjna 203
14.5. F80.2 Zaburzenie rozumienia mowy – dysfazja recepcyjna 204
14.6. F80.3 Nabyta afazja z padaczką 207
15. Specyficzne zaburzenia w rozwoju umiejętności szkolnych, Hanna Jaklewicz 210
15.1. Charakterystyka grupy zaburzeń 210
15.2. F81.0 Specyficzne zaburzenia czytania 211
15.3. F81.1 Specyficzne zaburzenia ortografii 215
15.4. F81.2 Specyficzne zaburzenia umiejętności arytmetycznych 216
16. Specyficzne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych, Lidia Popek 218
16.1. Definicja 218
16.2. Rys historyczny 218
16.3. Epidemiologia 219
16.4. Etiologia 219
16.5. Obraz kliniczny 219
16.6. Różnicowanie 221
16.7. Rokowanie 221
16.8. Leczenie 222
17. Zaburzenie hiperkinetyczne. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, Tomasz Wolańczyk, Jadwiga Komender 224
17.1 Wstęp 224
17.2. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi – ADHD 225
18. Zaburzenia tikowe, Tomasz Wolańczyk 248
18.1. Wstęp 248
18.2. Klasyfikacja zaburzeń tikowych i ich rozpowszechnienie 249
18.3. F95.0 Tiki przemijające 250
18.4. F95.1 Tiki przewlekłe ruchowe lub głosowe (wokalne) 250
18.5. F95.2 Zespół tików głosowych i ruchowych (zespół Gillesa de la Tourette’a) 251
18.6. F95.9 Tiki nieokreślone 251
18.7. Etiologia zaburzeń tikowych 251
18.8. Obraz kliniczny tików 252
18.9. Zaburzenia współistniejące 253
18.10. Leczenie tików 254
19. Zaburzenia zachowania, Jacek Bomba 260
19.1. Wstęp 260
19.2. Kryteria zaburzeń zachowania 265
ZABURZENIA ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W OKRESIE DORASTANIA: 11.–18. RŻ 274
20. Adolescencja – wiek dorastania, Irena Namysłowska 274
20.1. Rodzina z dziećmi dorastającymi i opuszczającymi dom 274
20.2. Adolescencja – indywidualny rozwój psychiczny 278
20.3. Adolescencja – rozwój fizyczny 279
20.4. Adolescencja – rozwój poznawczy 281
20.5. Adolescencja – rozwój emocjonalno-społeczny 282
21. Zaburzenia odżywiania, Andrzej Rajewski 294
21.1. Regulacja odżywiania i masy ciała 294
21.2. Biologiczna regulacja odżywiania 294
21.3. Psychologiczne i społeczne uwarunkowania regulacji odżywiania 295
21.4. Rys historyczny 296
21.5. Podział i epidemiologia zaburzeń odżywiania 297
21.6. Etiologia i patogeneza zaburzeń odżywiania 298
21.7. Kryteria diagnostyczne zaburzeń odżywiania 302
21.8. Obraz kliniczny i przebieg jadłowstrętu psychicznego 305
21.9. Rozpoznanie różnicowe jadłowstrętu psychicznego 307
21.10. Obraz kliniczny i przebieg bulimii 308
21.11. Rozpoznanie różnicowe 309
21.12. Leczenie zaburzeń odżywiania 310
22. Depresja młodzieńcza, Jacek Bomba 318
22.1. Wstęp 318
22.2. Obraz kliniczny depresji młodzieńczej 321
22.3. Wymiar biologiczny 325
22.4. Wymiar psychologiczny 326
22.5. Leczenie 330
ZABURZENIA PSYCHICZNE TYPOWE DLA DOROSŁYCH, ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W OKRESIE DORASTANIA 336
23. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Zaburzenie dysocjacyjne (konwersyjne), Jolanta Rabe-Jabłońska 336
23.1. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne 336
23.2. Zaburzenie dysocjacyjne (konwersyjne) 345
24. Zaburzenia psychotyczne w okresie adolescencji, Zofia Bronowska 350
24.1. Wstęp 350
24.2. Objawy psychotyczne w populacji osób zdrowych 351
24.3. Zaburzenia psychotyczne w przebiegu chorób somatycznych 352
24.4. Zaburzenia psychotyczne u osób zażywających substancje psychoaktywne 354
24.5. Krótkotrwałe dekompensacje psychotyczne 356
24.6. Psychozy czynnościowe 358
24.7. Schizofrenia w okresie dorastania 359
25. Zaburzenia afektywne u dzieci i młodzieży, Jolanta Rabe-Jabłońska 382
25.1. Wstęp 382
25.2. Duża depresja – pojedynczy epizod. Nawracająca duża depresja. Dystymia 383
25.3. Zaburzenia współistniejące z dziecięcą i młodzieńczą depresją 386
25.4. Choroba afektywna dwubiegunowa 389
26. Uzależnienie od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych, Anna Dietrich-Muszalska 398
26.1. Wprowadzenie. Używanie i uzależnienie od substancji psychoaktywnych (SPA) – wybrane terminy 398
26.2. Epidemiologia 401
26.3. Uzależnienie od alkoholu 403
26.4. Uzależnienie od innych niż alkohol substancji psychoaktywnych 406
26.5. Niektóre inne substancje psychoaktywne 410
26.6. Używanie, uzależnienie od substancji psychotycznych i współwystępowanie zaburzeń psychicznych 411
27. Rozwój seksualny dzieci i młodzieży, Maria Beisert 414
27.1. Wprowadzenie 414
27.2. Przebieg rozwoju seksualnego człowieka 415
27.3. Kryteria normy seksuologicznej dla dzieci i młodzieży 425
27.4. Podsumowanie 426
28. Przemoc w rodzinie, maltretowanie fizyczne i wykorzystanie seksualne dzieci i młodzieży, Ryszard Izdebski, Krzysztof Szwajca, Maria de Barbaro, Wanda Szaszkiewicz 428
28.1. Wstęp 428
28.2. Definicje krzywdzenia dzieci w rodzinie 431
28.3. Rozpowszechnienie krzywdzenia w rodzinie 433
28.4. Rodzina, w której dochodzi do krzywdzenia dziecka 435
28.5. Diagnoza krzywdzenia w rodzinie 437
28.6. Następstwa krzywdzenia w rodzinie 443
28.7. Postępowanie terapeutyczne w sytuacjach przemocy 452
28.8. Specyfika pracy terapeutycznej w sytuacji molestowania seksualnego w rodzinie 458
28.9. Podsumowanie 460
29. Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych, Tomasz Wolańczyk 464
29.1. Wstęp 464
29.2. Zaburzenia narządów zmysłów 465
29.3. Choroby układu nerwowego 467
29.4. Infekcje 473
29.5. Choroby endokrynologiczne 478
29.6. Choroby układu oddechowego 483
29.7. Choroby hematologiczne 485
29.8. Wpływ choroby przewlekłej na rozwój dziecka i funkcjonowanie rodziny 486
30. Samobójstwa dzieci i młodzieży, Agnieszka Gmitrowicz 496
30.1. Wstęp 496
30.2. Epidemiologia zachowań samobójczych w populacji rozwojowej 497
30.3. Przyczyny samobójstw dzieci i młodzieży 498
30.4. Postępowanie z nieletnim pacjentem w kryzysie samobójczym 501
METODY TERAPEUTYCZNE W PSYCHIATRII DZIECI I MŁODZIEŻY 508
31. Psychoterapia psychoanalityczna dzieci i młodzieży, Katarzyna Schier 508
31.1. Wprowadzenie 508
31.2. Początki psychoanalizy dzieci 511
31.3. Zasady terapeutyczne 514
31.4. Przymierze terapeutyczne w leczeniu dzieci i młodzieży 515
31.5. Przeniesienie 518
31.6. Przeciwprzeniesienie 522
31.7. Opór w terapii psychoanalitycznej 524
31.8. Zakończenie terapii 526
31.9. Współczesne kierunki rozwoju terapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży 528
32. Psychoterapia behawioralno-poznawcza dzieci i młodzieży, Anita Bryńska 534
32.1. Terapia behawioralna – założenia teoretyczne, podstawowe techniki 534
32.2. Terapia poznawcza i behawioralno-poznawcza 536
33. Terapia rodzin, Barbara Józefik 562
33.1. Wstęp 562
33.2. Myślenie systemowe 564
33.3. Systemowa terapia rodzin 568
33.4. Myślenie systemowe i terapia rodzin w zaburzeniach emocjonalnych dzieci i młodzieży 575
33.5. Kontekst zastosowania terapii rodzin 578
33.6. Wstępna konsultacja rodzinna 579
33.7. Cele terapii systemowej rodzin 580
33.8. Formy terapii systemowej 581
33.10. Terapeuta rodzinny 582
33.9. Miejsce prowadzenia terapii rodzin 582
33.11. Terapia rodzin w wybranych problemach 584
33.12. Dylematy 588
33.13. Poradnictwo rodzinne 589
33.14. Podsumowanie 589
34. Kryzysy i interwencja kryzysowa w terapii dzieci i młodzieży, Wanda Badura-Madej 594
34.1. Teoria kryzysu i interwencji kryzysowej 594
34.2. Miejsce i swoistość interwencji kryzysowej w leczeniu dzieci i młodzieży 599
34.3. Interwencja kryzysowa wobec dzieci po wydarzeniach traumatycznych 602
34.4. Interwencja kryzysowa w przypadku utraty i żałoby 606
34.5. Interwencja w przypadku samobójczej śmierci dziecka 609
34.6. Interwencja kryzysowa wobec rodziny w kryzysie 610
35. Farmakoterapia zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, Andrzej Rajewski 614
35.1. Wstęp 614
35.2. Czynniki warunkujące działanie leków psychotropowych w okresie rozwoju 615
35.3. Cechy farmakokinetyki wieku rozwojowego 617
35.4. Leczenie farmakologiczne schizofrenii oraz psychoz pokrewnych u dzieci i młodzieży 618
35.5. Leczenie zaburzeń afektywnych u dzieci i młodzieży 622
35.6. Leczenie farmakologiczne epizodu maniakalnego i zaburzeń afektywnych dwubiegunowych 624
35.7. Leczenie farmakologiczne całościowych zaburzeń rozwojowych 626
35.8. Leczenie farmakologiczne zaburzeń hiperkinetycznych (zespołu deficytu uwagi i nadpobudliwości psychoruchowej) 627
35.9. Leczenie farmakologiczne specyficznych zaburzeń rozwoju 628
35.10. Leczenie farmakologiczne zaburzeń zachowania i mieszanych zaburzeń zachowania i emocji 629
35.11. Leczenie farmakologiczne tików 629
35.12. Leczenie farmakologiczne nieorganicznego moczenia mimowolnego oraz nieorganicznego zanieczyszczania się kałem 630
35.13. Leczenie farmakologiczne zaburzeń lękowych 630
35.14. Leczenie farmakologiczne zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych 632
35.15. Leczenie farmakologiczne zaburzeń odżywiania 632
36. Integracja leczenia – próba syntezy, Jacek Bomba 640
36.1. Wstęp 640
36.2. Teoretyczne założenia terapii 642
36.3. Podstawa i zasady postępowania zintegrowanego 643
36.4. Stan bieżący 644
36.5. Zgoda na leczenie a leczenie kompleksowe 645
36.6. Psychoterapia 646
36.7. Swoiste i nieswoiste czynniki psychoterapii 647
36.8. Miejsce elementów składowych w leczeniu zintegrowanym 648
36.9. Uwagi końcowe 649
Skorowidz 652