"Jakość usług bibliotecznych w społeczeństwie informacyjnym"

Identyfikator Librowy: 103431

Spis treści

Wstęp 10

Część I. Koncepcje zarządzania jakością 12

EWA GŁOWACKA- Ocena wpływu usług biblioteczno-informacyjnycłi na środowisko społeczne w badaniach jakości bibliotek 14

JOANNA KAMIŃSKA- Możliwości wykorzystania benchmarkingu w zarządzaniu zasobami ludzkimi biblioteki 24

JOANNA KITA, JACEK MAREK RADWAN- Zastosowanie ośmiu zasad zarządzania jakością w bibliotece wydziałowej Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego 32

BOGUMIŁA KONIECZNY-ROZENFELD- Narzędzia kontroli jakości w działalności biblioteki akademickiej. Czy filozofia kaizen ma zastosowanie w bibliotece akademickiej uczelni pedagogicznej? 42

KACPER TRZASKA- „Należy ciągle tworzyć, dbając o jakość, a nie bojąc się o jakość" - audyt informacyjny w praktyce bibliotekarskiej 52

Część II. Badanie potrzeb i satysfakcji użytkowników bibliotek 62

MILADA PISKOVA- Uwagi o psychologii współczesnego czytelnika 64

KATARZYNA REGULSKA- Przegląd metod i narzędzi do pomiaru jakości usług bibliotecznych w oparciu o biblioteki akademickie 68

EMILIA LEPKOWSKA- Badanie potrzeb i satysfakcji użytkowników oraz wpływ etyki bibliotekarskiej na działalność usługową bibliotek 79

BEATA kORZYSTKA- Badanie jakości i profilowanie usług biblioteczno-informacyjnych w informacyjnym modelu naukowej biblioteki teclinicznej 88

JUSTYNA JERZYK-WOJTECKA- Mechaniczne bariery informacyjne i możliwości ich niwelowania w bibliotece akademickiej na przykładzie Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego - omówienie badania czytelniczego 97

WIOLETTA JACHYM- „Księga życzeń" w bibliotece uczelnianej PWSZ w Tarnowie - czyli jak podnosimy Jakość usług poprzez stosowanie badań ankietowych 106

Część III. Standardy pracy i wskaźniki efektywności bibliotek 116

MAREK M. GÓRSKI- Analiza funkcjonowania bibliotek naukowych w Polsce (AFBN) jako narzędzie wspomagające zarządzanie biblioteką 118

MONIKA KWAŚNIAK- Model systemu zarządzania jakością w sieci bibliotek publicznych województwa zachodniopomorskiego a propozycje standardów pracy bibliotek publicznych 129

MAŁGORZATA JANIAK- Kryteria estetyczne w ocenie jakości systemów informacyjnych 137

EWA BUSSE-TURCZYŃSKA, RENATA BIRSKA- Aktualna oferta usług bibliotecznych dla środowisk uczelni medycznych w Polsce 146

HELENA OLSZEWSKA- Jakość usług bibliotecznych w społeczeństwie informacyjnym na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu 156

Część IV. Etyczne aspekty zarządzania jakością 166

BEATA ŻOŁĘDOWSKA-KRÓL- Wartości organizacyjne w kulturze jakości 168

MAJA WOJCIECHOWSKA- Wartości etyczne w wybranych aspektach zarządzania i organizacji bibliotek 176

ZDZISŁAW GĘBOŁYŚ- Etyczne rozterki, etyczne dylematy, etyczne zasady polskich bibliotekarzy (w świetle ankiety) 186

Część V. Problemy jakości - przegląd piśmiennictwa 196

STANISŁAWA KUREK-KOKOCIŃSICA- Kilka uwag o usługach bibliotecznych 198

JOLANTA SZULC- Koncepcje zarządzania jakością w bibliotekach polskich. Stan obecny i kierunki badań (studia literaturowe) 206

AGNIESZKA BAJOR. HANNA LANGER. AGNIESZKA ŁAKOMY- Rozwój usług bibliotecznych i informacyjnych w Niemczech ( 1990-2008). Analiza problemowa na podstawie „Bibliografii Analitycznej Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej. Piśmiennictwo zagraniczne" 216

Literatura przedmiotu 232