"Biblioteka i informacja w systemie edukacji"
Identyfikator Librowy: 107343
Spis treści
prof. dr hab. Marcin Drzewiecki, PRZEDMOWA 12
prof. dr hab. Maria Dembowska, DOKUMENTACJA I INFORMACJA W NAUKACH SPOŁECZNYCH (ze szczególnym uwzględnieniem Polski) 17
1. Rozwój problematyki dokumentacji i informacji w naukach społecznych na terenie międzynarodowym 17
2. Bibliografie jako podstawowe narzędzia dokumentacji i informacji w naukach społecznych 20
3. Metody i formy pracy dokumentacyjno-informacyjnej w naukach społecznych 22
4. Problemy organizacji i koordynacji działalności dokumentacyjno-informacyjnej w Polsce 24
5. Opinie i postulaty pracowników nauki — użytkowników informacji w naukach społecznych 29
Bibliografia 31
Wnioski 31
dr Danuta Konieczna, BIBLIOTEKI WYŻSZYCH SZKÓŁ PEDAGOGICZNYCH W POLSCE 33
1. Geneza bibliotek 33
2. Sieć bibliotek 35
3. Struktura organizacyjna 35
4. Pracownicy bibliotek 36
5. Zbiory bibliotek WSP 37
6. Katalogi 41
7. Udostępnianie zbiorów 41
8. Wypożyczenia międzybiblioteczne 44
9. Działalność informacyjna 45
10. Działalność dydaktyczna 46
Uwagi końcowe i wnioski 47
Literatura 49
dr Katarzyna Materska, BIBLIOTEKA PUBLICZNA JAKO PLACÓWKA EDUKACJI 51
Wstęp 51
1. Biblioteka publiczna w systemie edukacji równoległej 54
2. Biblioteka publiczna jako placówka edukacji czytelniczej i informacyjnej 61
3. Biblioteka publiczna jako placówka edukacji permanentnej 69
4. Biblioteka publiczna jako placówka edukacyjna w opinii młodzieży 77
5. Co dalej z edukacją biblioteczną? 80
5.1. Aspiracje i wykształcenie młodzieży a biblioteka publiczna 81
5.2. Szkolnictwo bibliotekarskie i zawód bibliotekarza 84
doc. dr hab. Joanna Papuzińska-Beksiak, EDUKACYJNE FUNKCJE BIBLIOTEK PUBLICZNYCH DLA DZIECI 88
1. Stan sieci bibliotek publicznych dla dzieci i młodzieży w Polsce 88
2. Problematyka zasobów bibliotecznych 94
3. Formy pracy, model biblioteki 101
Wnioski 107
dr Aleksandra Niemczykowa, BIBLIOTEKI SZKÓŁ I ZAKŁADÓW SPECJALNYCH W SYSTEMIE INFORMACJI 110
Wprowadzenie 110
1. Biblioteki w ośrodkach szkolno-wychowawczych dla niewidomych 115
2. Biblioteki w zakładach szkolno-wychowawczych dla głuchych 120
3. Biblioteki w placówkach dla dzieci przewlekle chorych i kalekich 123
4. Biblioteki szkolne dla upośledzonych umysłowo 127
5. Biblioteki w zakładach dla niedostosowanych społecznie 133
Wnioski 136
dr Kordula Szczechura, UCZEŃ JAKO UŻYTKOWNIK INFORMACJI 141
Wstęp 141
1. Rola informacji w zaspokajaniu potrzeb poznawczych, emocjonalnych i materialnych uczniów 144
2. Potrzeby informacyjne uczniów 147
3. Kształcenie uczniów jako użytkowników informacji 154
Zakończenie 157
Bibliografia 158
dr Tomasz Kędziora, INFORMACJA PEDAGOGICZNA. STAN BADAŃ NAUKOWYCH PROWADZONYCH W POLSCE W LATACH 1945—1990 161
1. Zagadnienia ogólne 161
2. Przegląd badań prowadzonych w Polsce w latach 1945—1956 167
3. Sytuacja badań naukowych informacji pedagogicznej w latach 1956—1970 173
4. Informacja pedagogiczna w badaniach realizowanych po roku 1970 177
Bibliografia 186
dr Kordula Szczechura, WYKORZYSTANIE BIBLIOTEK SZKOLNYCH PRZEZ UŻYTKOWNIKÓW W ŚWIETLE BADAŃ PRZEPROWADZONYCH ZA GRANICĄ 191
Wstęp 191
1. Stany Zjednoczone 192
2. Wielka Brytania 195
3. Niemcy 198
4. Rosja 201
Bibliografia 203