"Kontrola społeczna nad dziećmi i młodzieżą w środowisku mediów elektronicznych. Studium porównawcze na przykładzie Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Polski"

Identyfikator Librowy: 110009

Spis treści

Wprowadzenie 11

Rozdział 1. Pedagogika porównawcza w badaniach nad mediami 15

Kierunki badań w pedagogice porównawczej 15

Media elektroniczne jako przedmiot badań 21

Media jako środowisko życia człowieka 24

Problemy badawcze 27

Rozdział 2. Znaczenie kontroli społecznej dla życia społecznego 33

Powstanie i rozwój teorii kontroli społecznej 34

Kontrola społeczna a media 41

Tradycje kontroli społecznej w wybranych krajach 43

Stany Zjednoczone 43

Wielka Brytania 48

Polska 51

Rozdział 3. Dzieci i młodzież w świecie mediów 57

Rozwój współczesnych mediów 58

Telewizja 58

Internet 68

Telefon komórkowy 72

Charakter uczestnictwa dzieci i młodzieży w kulturze medialnej 75

Telewizja jako towarzyszka życia 75

Środowisko globalnej sieci komputerowej 82

Atrakcje mobilności 87

Szkodliwe treści w mediach 89

Rzeczywistość medialna 89

Przemoc 93

Seks i pornografia 100

Promocja innych zachowań ryzykownych 103

Rozdział 4. Instytucjonalne formy kontroli nad mediami w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Aspekty wychowawcze 111

Stany Zjednoczone 113

Newton N. Minow Speech 113

Działalność Federal Communications Commission 115

Niektóre regulacje prawne 118

V-chip i etykietowanie programów 126

Wielka Brytania 131

Regulacje unijne 131

Regulacje brytyjskie 141

Rozdział 5. Amerykańskie i brytyjskie inicjatywy obywatelskie i edukacyjne 153

Telewizja dla dzieci 154

Stany Zjednoczone 154

Zasady telewizji wysokiej jakości 154

Powstanie i rozwój telewizji edukacyjnej 156

Public Broadcasting Service i rozwój produkcji dla dzieci 158

Ulica Sezamkowa (Sesame Street) 162

Inne amerykańskie produkcje dla dzieci 163

Wielka Brytania 165

Idea telewizji służebnej społecznie 165

Produkcje BBC dla młodych odbiorców 170

Charakter oddziaływań organizacji pozarządowych 172

Działania kontrolno-oceniające 173

Działania edukacyjno-oceniające 181

Działania wspierające 185

Edukacja 188

Kompetencje medialne 188

Edukacja medialna 190

Rozdział 6. Preferowane formy kontroli w środowiskach rodzinnych Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii 195

Media a więzi w rodzinie 196

Media w strukturze rodziny 196

Media a wartość dzieciństwa 201

Działania rodziców 204

Kontrola i monitoring 204

Edukacja medialna na forum rodziny 209

Rozdział 7. Kontrola społeczna w Polsce na tle doświadczeń wybranych krajów 215

Media w Polsce i ich młodzi użytkownicy 216

Telewizja 216

Internet 222

Telefon komórkowy 226

Regulacje prawne 228

Działania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 228

Działania innych instytucji parlamentarnych i rządowych 236

Inicjatywy obywatelskie 237

Stowarzyszenie Ochrony Radiosłuchacza i Telewidza 237

Stowarzyszenie Twoja Sprawa 239

Fundacja Dzieci Niczyje 242

„Przyjazne media” 244

Inne inicjatywy obywatelskie 246

Rodzice, dzieci i media 250

Zakończenie 255

Bibliografia 259

Summary 289