"Kontrola społeczna nad dziećmi i młodzieżą w środowisku mediów elektronicznych. Studium porównawcze na przykładzie Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Polski"
Identyfikator Librowy: 110009
Spis treści
Wprowadzenie 11
Rozdział 1. Pedagogika porównawcza w badaniach nad mediami 15
Kierunki badań w pedagogice porównawczej 15
Media elektroniczne jako przedmiot badań 21
Media jako środowisko życia człowieka 24
Problemy badawcze 27
Rozdział 2. Znaczenie kontroli społecznej dla życia społecznego 33
Powstanie i rozwój teorii kontroli społecznej 34
Kontrola społeczna a media 41
Tradycje kontroli społecznej w wybranych krajach 43
Stany Zjednoczone 43
Wielka Brytania 48
Polska 51
Rozdział 3. Dzieci i młodzież w świecie mediów 57
Rozwój współczesnych mediów 58
Telewizja 58
Internet 68
Telefon komórkowy 72
Charakter uczestnictwa dzieci i młodzieży w kulturze medialnej 75
Telewizja jako towarzyszka życia 75
Środowisko globalnej sieci komputerowej 82
Atrakcje mobilności 87
Szkodliwe treści w mediach 89
Rzeczywistość medialna 89
Przemoc 93
Seks i pornografia 100
Promocja innych zachowań ryzykownych 103
Rozdział 4. Instytucjonalne formy kontroli nad mediami w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Aspekty wychowawcze 111
Stany Zjednoczone 113
Newton N. Minow Speech 113
Działalność Federal Communications Commission 115
Niektóre regulacje prawne 118
V-chip i etykietowanie programów 126
Wielka Brytania 131
Regulacje unijne 131
Regulacje brytyjskie 141
Rozdział 5. Amerykańskie i brytyjskie inicjatywy obywatelskie i edukacyjne 153
Telewizja dla dzieci 154
Stany Zjednoczone 154
Zasady telewizji wysokiej jakości 154
Powstanie i rozwój telewizji edukacyjnej 156
Public Broadcasting Service i rozwój produkcji dla dzieci 158
Ulica Sezamkowa (Sesame Street) 162
Inne amerykańskie produkcje dla dzieci 163
Wielka Brytania 165
Idea telewizji służebnej społecznie 165
Produkcje BBC dla młodych odbiorców 170
Charakter oddziaływań organizacji pozarządowych 172
Działania kontrolno-oceniające 173
Działania edukacyjno-oceniające 181
Działania wspierające 185
Edukacja 188
Kompetencje medialne 188
Edukacja medialna 190
Rozdział 6. Preferowane formy kontroli w środowiskach rodzinnych Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii 195
Media a więzi w rodzinie 196
Media w strukturze rodziny 196
Media a wartość dzieciństwa 201
Działania rodziców 204
Kontrola i monitoring 204
Edukacja medialna na forum rodziny 209
Rozdział 7. Kontrola społeczna w Polsce na tle doświadczeń wybranych krajów 215
Media w Polsce i ich młodzi użytkownicy 216
Telewizja 216
Internet 222
Telefon komórkowy 226
Regulacje prawne 228
Działania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 228
Działania innych instytucji parlamentarnych i rządowych 236
Inicjatywy obywatelskie 237
Stowarzyszenie Ochrony Radiosłuchacza i Telewidza 237
Stowarzyszenie Twoja Sprawa 239
Fundacja Dzieci Niczyje 242
„Przyjazne media” 244
Inne inicjatywy obywatelskie 246
Rodzice, dzieci i media 250
Zakończenie 255
Bibliografia 259
Summary 289