"Muzyka w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie - trzy drogi, jeden cel"

Identyfikator Librowy: 110741

Spis treści

Wprowadzenie / 9

HANNA ŻURAWRewalidacyjne funkcje dóbr kultury / 13

Wstęp / 13

Człowiek, jego ciało i dysfunkcje w refleksji antropologicznej / 15

Krytyka rehabilitacji / 18

Rehabilitacja w paradygmacie normalizacyjnym / 20

Rewalidacyjne funkcje dóbr kultury / 23

Alternatywne style życia / 29

PAWEŁ CYLULKOZastosowanie muzykoterapii we wspomaganiu komunikacji / 35

Wprowadzenie / 35

Podstawowe założenia muzykoterapii / 37

Wypowiadanie się w języku muzyki / 38

Komunikaty werbalne i muzyczne w relacji muzykoterapeutycznej / 41

Diagnostyczne walory komunikatów werbalnych i muzycznych / 44

Zakończenie / 47

KLAUDIA KUKIEŁCZYŃSKA-KRAWCZYKOdzwierciedlenie ekspresywnego i semantycznego związku muzyki ze słowem w technikach muzykoterapii / 49

Wprowadzenie / 49

Związek muzyki ze słowem / 50

EWA SZATANRozważania o kompetencjach muzycznych nauczycieli-terapeutów w terapii muzyką / 61

Wprowadzenie: o muzyce i logo rytmice / 61

Logopeda – logorytmik i jego kompetencje / 63

Zdobywanie kompetencji rozpoczyna się już w przedszkolu i szkole / 63

Kompetencje muzyczne niezbędne w terapii muzyką w ocenie studentów / 66

MAŁGORZATA SUŚWIŁŁORola śpiewu w rozwoju mowy dziecka i w terapii zaburzeń / 75

Wstęp / 75

Kompetencje dziecka w zakresie śpiewania / 77

Muzyka i rozwój ogólny w badaniach nad mózgiem/ 78

Śpiew w leczeniu zaburzeń mowy i głosu / 80

Czynniki przyczyniające się do zaburzeń mowy i głosu / 81

Możliwości leczenia zaburzeń mowy i głosu w warunkach wczesnej edukacji / 83

Ocena zniekształceń mowy i głosu / 83

Śpiew i jego oddziaływanie psychologiczne / 84

Opis badań / 85

Wyniki z przeprowadzonych badań / 88

Dyskusja i podsumowanie / 96

MONIKA KAMPER-KUBAŃSKAMuzyka jako początek i koniec wszelkiej mowy – fonogesty w komunikacji i języku muzycznym / 99

Wprowadzenie / 99

O metodzie Tomatisa słów parę / 101

Język muzyki jako język uniwersalny – przegląd wybranych systemów wychowania muzycznego / 103

Fonogesty i fonogestyka jako element wspierający komunikację / 106

AMELIA GOLEMAInterdyscyplinarne podejście w terapii logopedycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w Warsztacie Terapii Zajęciowej/ 119

Wstęp/ 119

Wpływ muzyki na procesy poznawcze osób z niepełnosprawnością intelektualną / 120

Zakończenie / 126

ANNA WALENCIK-TOPIŁKOŚpiew w logopedii i logorytmice – możliwości zastosowania, wskazówki metodyczne / 129

Wprowadzenie / 129

Możliwości zastosowania śpiewu w logopedii i logo rytmice / 131

Stymulacja mowy poprzez śpiew – program autorski A. Walencik-Topiłko / 135

Ćwiczenia logopedyczne i logorytmiczne z piosenką / 136

ANDREA JAWORSKAStymulacja słuchu muzyką metodą Tomatisa / 141

Uwagi wstępne / 141

Podstawy terapii Tomatisa / 142

Zakończenie / 150

IWONA POLAKO rehabilitacji głosu – z doświadczeń pedagoga-wokalisty / 153

Wstęp / 153

Rehabilitacja głosu / 155

Zamiast zakończenia / 158

EWA KOWALEWSKA, ANNA WALENCIK-TOPIŁKOZaburzenia głosu u osób z wadą słuchu – diagnoza i terapia / 165

Wprowadzenie / 165

Zaburzenia głosu a wada słuchu / 166

Ćwiczenia emisji głosu / 169

KARINA SZAFRAŃSKARóżne formy oddziaływań muzycznych w terapii dzieci z zespołem Aspergera / 177

Muzykoterapia / 177

Zespół Aspergera i zaburzenia współwystępujące / 180

Zaburzenia integracji sensorycznej w zespole Aspergera / 183

Muzykoterapia w terapii dzieci ZA / 185

Podsumowanie / 190

Informacje o autorach / 193