"Psychologia zdolności"
Identyfikator Librowy: 111
Spis treści
Przedmowa 5
Wybitne zdolności a osobowość 9
Maria Ledzińska. W poszukiwaniu powiązań między inteligencją a osobowością 11
Wprowadzenie 11
Z historii podziałów. Podzielony człowiek, podzielona psychika 12
Związki mimo podziałów 13
Inspiratorzy integracji 14
Współczesność i poszukiwanie pomostów 15
Refleksje końcowe 23
Bibliografia 24
Andrzej E. Sękowski. Psychologiczne uwarunkowania wybitnych zdolności 26
Wprowadzenie 26
Wybrane koncepcje i modele wybitnych zdolnouci 28
Cechy osobowości uczniów zdolnych 33
Osobowość a wybitne zdolności i implikacje edukacyjne 36
Bibliografia 38
Małgorzata Kossowska. Psychospołeczne aspekty edukacji osób zdolnych 43
Wprowadzenie 43
Inteligencja a osiągnięcia szkolne 44
Osobowość a osiągnięcia szkolne 45
Inteligencja i osobowość a osiągnięcia szkolne 50
Style uczenia się a osiągnięcia szkolne 51
Praktyczne wykorzystanie wiedzy o uwarunkowaniach osiągnięć szkolnych 53
Bibliografia 58
Wiesława Limont. Popularność dzieci twórczych w grupie rówieśniczej 76
Wprowadzenie 76
Organizacja badań 79
Wyniki 82
Wnioski 84
Bibliografia 86
Wiesław Klinkosz. Wybrane aspekty badań nad uzdolnionymi uczniami niepełnosprawnymi 87
Wprowadzenie 87
Uzdolnione osoby niepełnosprawne - próba zdefiniowania pojęć 90
Kształcenie i wspomaganie rozwoju zdolnych osób niepełnosprawnych 95
Procedura identyfikacji zdolnych uczniów niepełnosprawnych 101
Bibliografia 106
Diagnoza i identyfikacja wybitnych zdolności 111
Małgorzata Siekańska. Koncepcje zdolności a identyfikacja uczniów zdolnych 111
Wprowadzenie 111
Koncepcje wybitnych zdolności 112
Teoretyczne i metodologiczne problemy identyfikacji osób wybitnie uzdolnionych 118
Bibliografia 119
Barbara Janas-StawikowskaIdentyfikacja i diagnozowanie uzdolnieł dzieci i młodzieży w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Uwagi o przydatności istniejących metod i własne rozwiązania 121
Wprowadzenie 121
Podstawy koncepcji diagnozy 122
Uwagi do testów badających sferę intelektualną 126
Uwagi do narzędzi badających sferę pozaintelektualną 130
Własne rozwiązania zespołu: Barbara Janas-Stawikowska, Maria Szczerbiak 132
Diagnoza interakcyjna jako uzupełnienie badań testowych 134
Bibliografia 136
Wybitnie zdolne osoby dorosłe 141
Małgorzata Siekańska. Wybrane aspekty osobowości a zadowolenie z pracy zawodowej osób wybitnie zdolnych 141
Wprowadzenie 141
Zadowolenie z pracy zawodowej 142
Wybitne osiągnięcia szkolne jako kryterium zdolności 144
Temperament i umiejscowienie poczucia kontroli a zadowolenie z pracy 146
Prezentacja badań własnych 147
Wnioski 151
Bibliografia 152
Joanna Korczakowska. Psychologiczne uwarunkowania poczucia zadowolenia z życia rodzinnego 155
Wprowadzenie 155
Wybitne zdolności, osoba wybitnie zdolna 156
Problematyka rodziny, zadowolenie z życia rodzinnego 158
Podsumowanie 163
Bibliografia 164
Współczesne tendencje w badaniach zdolności 169
Andrzej E. Sękowski. Inteligencja, twórczosć, mądrość a wybitne zdolności 169
Wprowadzenie 169
Różnorodność rodzajów zdolności twórczych. Konsekwencje praktyczne 170
Teoria inteligencji sprzyjającej powodzeniu życiowemu a wybitne zdolności 172
Mądrość jako wymiar określający kierunek i efektywność uczenia się 175
Bibliografia 185
Indeks nazwisk 189
Indeks rzeczowy 194