"Psychologia zdolności"

Identyfikator Librowy: 111

Spis treści

Przedmowa 5

Wybitne zdolności a osobowość 9

Maria Ledzińska. W poszukiwaniu powiązań między inteligencją a osobowością 11

Wprowadzenie 11

Z historii podziałów. Podzielony człowiek, podzielona psychika 12

Związki mimo podziałów 13

Inspiratorzy integracji 14

Współczesność i poszukiwanie pomostów 15

Refleksje końcowe 23

Bibliografia 24

Andrzej E. Sękowski. Psychologiczne uwarunkowania wybitnych zdolności 26

Wprowadzenie 26

Wybrane koncepcje i modele wybitnych zdolnouci 28

Cechy osobowości uczniów zdolnych 33

Osobowość a wybitne zdolności i implikacje edukacyjne 36

Bibliografia 38

Małgorzata Kossowska. Psychospołeczne aspekty edukacji osób zdolnych 43

Wprowadzenie 43

Inteligencja a osiągnięcia szkolne 44

Osobowość a osiągnięcia szkolne 45

Inteligencja i osobowość a osiągnięcia szkolne 50

Style uczenia się a osiągnięcia szkolne 51

Praktyczne wykorzystanie wiedzy o uwarunkowaniach osiągnięć szkolnych 53

Bibliografia 58

Wiesława Limont. Popularność dzieci twórczych w grupie rówieśniczej 76

Wprowadzenie 76

Organizacja badań 79

Wyniki 82

Wnioski 84

Bibliografia 86

Wiesław Klinkosz. Wybrane aspekty badań nad uzdolnionymi uczniami niepełnosprawnymi 87

Wprowadzenie 87

Uzdolnione osoby niepełnosprawne - próba zdefiniowania pojęć 90

Kształcenie i wspomaganie rozwoju zdolnych osób niepełnosprawnych 95

Procedura identyfikacji zdolnych uczniów niepełnosprawnych 101

Bibliografia 106

Diagnoza i identyfikacja wybitnych zdolności 111

Małgorzata Siekańska. Koncepcje zdolności a identyfikacja uczniów zdolnych 111

Wprowadzenie 111

Koncepcje wybitnych zdolności 112

Teoretyczne i metodologiczne problemy identyfikacji osób wybitnie uzdolnionych 118

Bibliografia 119

Barbara Janas-StawikowskaIdentyfikacja i diagnozowanie uzdolnieł dzieci i młodzieży w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Uwagi o przydatności istniejących metod i własne rozwiązania 121

Wprowadzenie 121

Podstawy koncepcji diagnozy 122

Uwagi do testów badających sferę intelektualną 126

Uwagi do narzędzi badających sferę pozaintelektualną 130

Własne rozwiązania zespołu: Barbara Janas-Stawikowska, Maria Szczerbiak 132

Diagnoza interakcyjna jako uzupełnienie badań testowych 134

Bibliografia 136

Wybitnie zdolne osoby dorosłe 141

Małgorzata Siekańska. Wybrane aspekty osobowości a zadowolenie z pracy zawodowej osób wybitnie zdolnych 141

Wprowadzenie 141

Zadowolenie z pracy zawodowej 142

Wybitne osiągnięcia szkolne jako kryterium zdolności 144

Temperament i umiejscowienie poczucia kontroli a zadowolenie z pracy 146

Prezentacja badań własnych 147

Wnioski 151

Bibliografia 152

Joanna Korczakowska. Psychologiczne uwarunkowania poczucia zadowolenia z życia rodzinnego 155

Wprowadzenie 155

Wybitne zdolności, osoba wybitnie zdolna 156

Problematyka rodziny, zadowolenie z życia rodzinnego 158

Podsumowanie 163

Bibliografia 164

Współczesne tendencje w badaniach zdolności 169

Andrzej E. Sękowski. Inteligencja, twórczosć, mądrość a wybitne zdolności 169

Wprowadzenie 169

Różnorodność rodzajów zdolności twórczych. Konsekwencje praktyczne 170

Teoria inteligencji sprzyjającej powodzeniu życiowemu a wybitne zdolności 172

Mądrość jako wymiar określający kierunek i efektywność uczenia się 175

Bibliografia 185

Indeks nazwisk 189

Indeks rzeczowy 194