"Teoria wychowania w zarysie"
Identyfikator Librowy: 1110
Spis treści
Wstęp 5
Rozdział I 7
Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna 7
1. Ogólna charakterystyka teorii wychowania 7
2. Z historii teorii wychowania 8
3. Sposoby uprawiania teorii wychowania 11
4. Perspektywy teorii wychowania 13
Rozdział II 17
Pojęcie wychowania i jego cechy 17
1. Wstępne refleksje nad wychowaniem 17
2. Wychowanie jako oddziaływanie bezpośrednie lub pośrednie 20
3. Wychowanie a socjalizacja i inkulturacja 23
4. Wychowanie a opieka 27
5. Cechy wychowania 30
Rozdział III 35
Wychowanie w świetle koncepcji psychologicznych i pedagogicznych 35
1. Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej 35
2. Wychowanie według koncepcji humanistycznej 38
3. Wychowanie według koncepcji psychospołecznej 42
4. Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych 45
Rozdział IV 56
Wartości źródłem wychowania 56
1. Określenie wartości i sposoby ich istnienia 56
2. Klasyfikacja wartości 58
3. Rola wartości w wychowaniu 61
4. Wartości preferowane w wychowaniu 64
5. Prymat wartości nad celami wychowania 71
Rozdział V 73
Cele wychowania 73
1. Ogólne uwagi o celach wychowania 73
2. Kontrowersje wokół celów wychowania 76
3. W poszukiwaniu wiarygodnych celów wychowania 79
4. Wnioski o stanowieniu i formułowaniu celów wychowania 84
Rozdział VI 87
Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania 87
1. Podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży 87
2. Demokratyczny styl kierowania wychowawczego 91
3. Praca nad sobą wychowawców i nauczycieli 95
4. Poznawanie dzieci i młodzieży 103
5. Unowocześnienie kształcenia pedagogicznego 107
Rozdział VII 113
Metody wychowania 113
1. Metoda modelowania 114
2. Metoda zadaniowa 118
3. Metoda perswazyjna 123
4. Metoda nagradzania 125
5. Metoda karania 128
6. Metody oddziaływań grupowych 131
Rozdział VIII 140
Techniki oddziaływań wychowawczych 140
1. Techniki wymiany opinii 140
2. Techniki oparte na dramatyzacji 146
3. Techniki wzmacniania pozytywnego i negatywnego 151
4. Techniki oddziaływań niewerbalnych 154
5. Techniki organizowania czasu wolnego 156
Rozdział IX 161
Dziedziny wychowania 161
1. Wychowanie moralne 161
2. Wychowanie estetyczne 165
3. Wychowanie seksualne 169
4. Wychowanie patriotyczne 174
5. Inne dziedziny wychowania 179
Rozdział X 186
Podstawowe środowiska wychowawcze 186
1. Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze 186
2. Szkoła jako intencjonalne środowisko wychowawcze 191
3. Klasa szkolna jako grupa społeczna 195
Zakończenie 203
Bibliografia 204