"Teoria wychowania w zarysie"

Identyfikator Librowy: 1110

Spis treści

Wstęp 5

Rozdział I 7

Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna 7

1. Ogólna charakterystyka teorii wychowania 7

2. Z historii teorii wychowania 8

3. Sposoby uprawiania teorii wychowania 11

4. Perspektywy teorii wychowania 13

Rozdział II 17

Pojęcie wychowania i jego cechy 17

1. Wstępne refleksje nad wychowaniem 17

2. Wychowanie jako oddziaływanie bezpośrednie lub pośrednie 20

3. Wychowanie a socjalizacja i inkulturacja 23

4. Wychowanie a opieka 27

5. Cechy wychowania 30

Rozdział III 35

Wychowanie w świetle koncepcji psychologicznych i pedagogicznych 35

1. Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej 35

2. Wychowanie według koncepcji humanistycznej 38

3. Wychowanie według koncepcji psychospołecznej 42

4. Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych 45

Rozdział IV 56

Wartości źródłem wychowania 56

1. Określenie wartości i sposoby ich istnienia 56

2. Klasyfikacja wartości 58

3. Rola wartości w wychowaniu 61

4. Wartości preferowane w wychowaniu 64

5. Prymat wartości nad celami wychowania 71

Rozdział V 73

Cele wychowania 73

1. Ogólne uwagi o celach wychowania 73

2. Kontrowersje wokół celów wychowania 76

3. W poszukiwaniu wiarygodnych celów wychowania 79

4. Wnioski o stanowieniu i formułowaniu celów wychowania 84

Rozdział VI 87

Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania 87

1. Podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży 87

2. Demokratyczny styl kierowania wychowawczego 91

3. Praca nad sobą wychowawców i nauczycieli 95

4. Poznawanie dzieci i młodzieży 103

5. Unowocześnienie kształcenia pedagogicznego 107

Rozdział VII 113

Metody wychowania 113

1. Metoda modelowania 114

2. Metoda zadaniowa 118

3. Metoda perswazyjna 123

4. Metoda nagradzania 125

5. Metoda karania 128

6. Metody oddziaływań grupowych 131

Rozdział VIII 140

Techniki oddziaływań wychowawczych 140

1. Techniki wymiany opinii 140

2. Techniki oparte na dramatyzacji 146

3. Techniki wzmacniania pozytywnego i negatywnego 151

4. Techniki oddziaływań niewerbalnych 154

5. Techniki organizowania czasu wolnego 156

Rozdział IX 161

Dziedziny wychowania 161

1. Wychowanie moralne 161

2. Wychowanie estetyczne 165

3. Wychowanie seksualne 169

4. Wychowanie patriotyczne 174

5. Inne dziedziny wychowania 179

Rozdział X 186

Podstawowe środowiska wychowawcze 186

1. Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze 186

2. Szkoła jako intencjonalne środowisko wychowawcze 191

3. Klasa szkolna jako grupa społeczna 195

Zakończenie 203

Bibliografia 204