"Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej"
Identyfikator Librowy: 1140
Spis treści
Wstęp 7
zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej 13
Zaburzenia odżywiania się – wyjaśnienia terminologiczne 15
Zaburzenia odżywiania się w ujęciu literatury psychologicznej i medycznej 15
Anoreksja – charakterystyka zaburzenia 17
Kryteria rozpoznawania 18
Symptomatologia i przebieg 23
Uwarunkowania 27
Główne strategie w terapii 31
Bulimia – charakterystyka zaburzenia 36
Kryteria rozpoznawania 36
Symptomatologia i przebieg 38
Uwarunkowania 42
Główne strategie w terapii 45
Diagnoza zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnejw działalności pedagogicznej nauczycieli 49
Edukacyjny kontekst zaburzeń odżywiania się 49
Pedagogiczna (nauczycielska) diagnoza zaburzeń odżywiania sięu młodzieży szkolnej 54
Podstawowe zasady metodyczne dotyczące diagnozowaniazaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym 59
Metody nauczycielskiej diagnozy zaburzeń odżywiania się 61
Etapy stawiania diagnozy 77
Profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym 81
Cele i zadania działalności profilaktycznej w szkolew zakresie zaburzeń odżywiania się 84
Role i zadania dyrektorów, pedagogów szkolnych, nauczycieli,wychowawców i rodziców w profilaktyce zaburzeń odżywiania sięu uczniów 86
Program profilaktyczny „Powstrzymać anoreksję i bulimię” 95
„Powstrzymać anoreksję i bulimię”– charakterystyka programui jego realizacja 99
Cele i zadania programu 99
Treści programu 101
Zasady realizacji programu 102
Scenariusze zajęć szkoleniowych dla nauczycieli,wychowawców, pedagogów, dyrektorów i rodzicówdotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się u młodzieży 103
Scenariusze zajęć psychoedukacyjnych dla młodzieżyszkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnychdotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się 115
Metodologia badań własnych 135
Przebieg i rezultaty realizacji programu „Powstrzymać anoreksję i bulimię”w świetle wyników badań empirycznych 135
Analiza wyników badań 140
Przebieg realizacji programu i jego rezultatyw Szkole Podstawowej nr 29 im. Synów Pułku w Białymstoku 140
Przebieg realizacji programu i jego rezultatyw Publicznym Gimnazjum nr 20 w Białymstoku 147
Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida w Białymstoku 164
Zakończenie 177
Bibliografia 181
Aneksy 193