"Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej"

Identyfikator Librowy: 1140

Spis treści

Wstęp 7

zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej 13

Zaburzenia odżywiania się – wyjaśnienia terminologiczne 15

Zaburzenia odżywiania się w ujęciu literatury psychologicznej i medycznej 15

Anoreksja – charakterystyka zaburzenia 17

Kryteria rozpoznawania 18

Symptomatologia i przebieg 23

Uwarunkowania 27

Główne strategie w terapii 31

Bulimia – charakterystyka zaburzenia 36

Kryteria rozpoznawania 36

Symptomatologia i przebieg 38

Uwarunkowania 42

Główne strategie w terapii 45

Diagnoza zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnejw działalności pedagogicznej nauczycieli 49

Edukacyjny kontekst zaburzeń odżywiania się 49

Pedagogiczna (nauczycielska) diagnoza zaburzeń odżywiania sięu młodzieży szkolnej 54

Podstawowe zasady metodyczne dotyczące diagnozowaniazaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym 59

Metody nauczycielskiej diagnozy zaburzeń odżywiania się 61

Etapy stawiania diagnozy 77

Profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym 81

Cele i zadania działalności profilaktycznej w szkolew zakresie zaburzeń odżywiania się 84

Role i zadania dyrektorów, pedagogów szkolnych, nauczycieli,wychowawców i rodziców w profilaktyce zaburzeń odżywiania sięu uczniów 86

Program profilaktyczny „Powstrzymać anoreksję i bulimię” 95

„Powstrzymać anoreksję i bulimię”– charakterystyka programui jego realizacja 99

Cele i zadania programu 99

Treści programu 101

Zasady realizacji programu 102

Scenariusze zajęć szkoleniowych dla nauczycieli,wychowawców, pedagogów, dyrektorów i rodzicówdotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się u młodzieży 103

Scenariusze zajęć psychoedukacyjnych dla młodzieżyszkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnychdotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się 115

Metodologia badań własnych 135

Przebieg i rezultaty realizacji programu „Powstrzymać anoreksję i bulimię”w świetle wyników badań empirycznych 135

Analiza wyników badań 140

Przebieg realizacji programu i jego rezultatyw Szkole Podstawowej nr 29 im. Synów Pułku w Białymstoku 140

Przebieg realizacji programu i jego rezultatyw Publicznym Gimnazjum nr 20 w Białymstoku 147

Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida w Białymstoku 164

Zakończenie 177

Bibliografia 181

Aneksy 193