"Hamlet uzmysłowiony"

Libra identifier: 135078

Table of Contents

„Uprzejmość niewidomych” Wisławy Szymborskiej 12

Zamiast wstępu, czyli o tym, jak uzmysłowić (sobie) zmysły 14

Rozdział 1. Kulturowa architektura zmysłówPercepcyjne ekscesy – rzecz o niepokornej teorii naukowej 22

„Nie taki zmysł naturalny, jak go malują” 24

Wybór między „dobrą” a „złą” wersją „Hamleta” 30

Na pozór nieuchwytne – zmysły w literaturze 36

Zmysły dają się „nakręcić” 38

Bohaterowie „Hamleta” jako (mniej bądź bardziej uważni) obserwatorzy i słuchacze 40

„Hamlet” i dwa efekty fabuły: wizualny (dramatyczny) i werbalny (narracyjny) 44

„Hamlet” intertekstualny, czyli związek literatury z filmem 47

„Miejcie oczy i uszy otwarte” 50

Od teorii do praktyki i z powrotem 58

Filozofowanie o zmysłach 63

Kreacja wczesnonowożytnego „ja” 68

Rozdział 4. Dramat Hamlet dramatem zmysłówJak rozszyfrować „kod sensoryczny” dramatu? 74

„Źle się dzieje w państwie duńskim” – percepcyjne konsternacje wokół zjawisk nadprzyrodzonych 77

Między prawdą a fałszem, autentycznością a pozorem – relacje między bohaterami 86

Sieć dworskich informatorów 92

„Czyliś jest zbawionym duchem, / Czy potępieńca zjawą, czy owiany / Niebiańską wonią, czy piekielnym wichrem” (1.4.730–732)? 97

Wątki szpiegowskie – śledzony Hamlet w roli śledczego 103

Sztuka zastawiania zasadzki 108

„Pułapka na myszy” albo pułapka na zmysły 115

„Przemawianie sztyletami” i „pokazywanie duszy głębi” 121

Pomieszanie zmysłów, czyli szaleństwo Ofelii 127

„Reszta jest milczeniem” – krwawy widok sceny finałowej 132

Rozdział 5. Zmysły na ekranie: nowa zmysłowość HamletaTrzy razy „Hamlet” filmowy: 1990, 1996, 2000 136

Pierwsze ujęcia a pierwsze wrażenia zmysłowe bohaterów i widzów 141

Różne wizje zjawy na ekranie 146

Widzieć i być widzianym, słyszeć i być słyszanym – relacje wzrokowe i słuchowe między filmowymi postaciami dramatu 150

Matnia intryg szpiegowskich w Elsynorze Zeffirellego, Branagha i Almereydy 158

Aberracyjne, filmowe zachowania Ofelii 175

Zmysły a skutki sceny finałowej 187

Zakończenie, czyli dlaczego Hamlet (jest) uzmysłowiony 192

Summary 196

Bibligrafia 198

Indeks osób 206