"ABC pedagoga specjalnego Razem łatwiej"
Identyfikator Librowy: 140041
Spis treści
Strona tytułowa 2
Spis treści 3
Podziękowanie 6
Wstęp 7
Część 1: Miejsce dziecka upośledzonego umysłowo w szkole masowej 12
Charakterystyka upośledzenia umysłowego 12
Najczęściej spotykane przyczyny trudności w uczeniu się 21
Zaburzenia rozwoju ruchowego 21
Zaburzenia spostrzeżeń wzrokowych 26
Zaburzenia spostrzeżeń słuchowych 27
Zaburzenia rozwoju mowy 28
Edukacja dzieci z niepełnosprawnością w szkole masowej 30
Teoretyczne założenia i warunki dobrej integracji 34
Zasady pracy pedagogicznej z uczniem z niepełnosprawnością 44
Moje refleksje związane z pracą w klasie integracyjnej 48
Rola pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej 53
Ocenianie uczniów z niepełnosprawnością 55
Dostosowanie wymagań edukacyjnych 58
Praca w grupach 62
Korzyści dla ucznia 62
Część 2: Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współczesnej szkole 76
Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole 76
Część 3: Rewalidacja indywidualna jako forma wspierająca kształcenie dziecka z niepełnosprawnością w szkole masowej 80
Rewalidacja indywidualna – jej cele i zadania 80
Ramowy program rewalidacji indywidualnej 82
Wskazówki do pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością podczas zajęć rewalidacji indywidualnej 85
Przykładowy program terapii logopedycznej 88
Przykładowy program terapii manualnej 91
Przykładowy program fizjoterapii dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych 94
Wybrane metody najczęściej stosowane w fizjoterapii 97
Słów kilka o zajęciach socjoterapii 103
Przykładowe scenariusze gier o podłożu socjoterapeutycznym 106
Podsumowanie 111
Część 4: Przykładowe ćwiczenia wykorzystywane na zajęciach rewalidacji indywidualnej zgodnie z ramowym programem rewalidacji 112
Przykłady ćwiczeń według ramowego programu rewalidacji 113
Przykładowe konspekty zajęć rewalidacji 121
Część 5: Zakres czynności i uprawnienia pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej 128
Pedagog specjalny w klasie integracyjnej 128
Część 6: Przykładowe opracowania niezbędne w pracy pedagoga specjalnego 132
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (wersja I) 132
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla ucznia (wersja I) 134
Dokumentacja przebiegu nauczania ucznia niepełnosprawnego – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (wersja II) 163
Karta obserwacji ucznia 174
Bilans wiadomości i umiejętności ucznia z niepełnosprawnością 179
Standardy wymagań i treści nauczania dla ucznia klasy I 182
Przykładowy rozkład materiału dla uczniów klasy I i IV 193
Schemat tabeli – dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy dla uczniów klasy I 195
Przykładowy dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy I 197
Schemat tabeli – plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy IV 200
Tygodniowy rozkład materiału dla uczniów klasy IV z języka polskiego, matematyki i przyrody 203
Schemat konspektu 210
Przykładowe opracowanie konspektów w klasach I–III 213
Edukacja wczesnoszkolna – konspekt lekcji przeprowadzonej w klasie I integracyjnej 214
Edukacja wczesnoszkolna – konspekt lekcji przeprowadzonej w klasie II integracyjnej 218
Edukacja wczesnoszkolna – konspekt lekcji przeprowadzonej w klasie III integracyjnej 223
Przykładowe oceny opisowe 226
Część 7: Opis i analiza przypadku – uczeń z niepełnosprawnością 246
Dziecko z zespołem Aspergera w klasie integracyjnej 246
I. Identyfikacja problemu 246
II. Geneza i dynamika zjawiska 248
III. Znaczenie problemu 250
IV. Prognoza negatywna 251
V. Prognoza pozytywna 251
VI. Propozycje rozwiązania 251
VII. Wdrażanie i efekty oddziaływań 253
Start szkolny dziecka z zespołem Downa w klasie integracyjnej 254
I. Identyfikacja problemu 254
II. Geneza i dynamika zjawiska 256
III. Znaczenie problemu 258
IV. Prognoza negatywna 259
V. Prognoza pozytywna 259
VI. Propozycje rozwiązania 259
VII. Wdrażanie i rezultaty oddziaływań 261
Wpływ sytuacji rodzinnej na funkcjonowanie ucznia niedowidzącego w klasie integracyjnej i przyczyny jego trudności edukacyjnych 262
I. Identyfikacja problemu 262
II. Geneza i dynamika zjawiska 264
III. Znaczenie problemu dla rozwoju dziecka 270
IV. Prognoza pozytywna 270
V. Prognoza negatywna 270
VI. Zastosowane rozwiązania 271
Biografia szkolna uczennicy z niepełnosprawnością na poziomie szkoły podstawowej 273
Część 8: Wybrane programy wspomagające rozwój uczniów 279
Czym tak naprawdę jest nadpobudliwość? 279
O czym należy pamiętać? 281
Jak rozmawiać z nadpobudliwym dzieckiem? 282
Jak wspierać dziecko w kłopotach? 282
Dlaczego wychowanie dziecka z ADHD jest takie trudne? 284
Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym? 284
Kiedy i jak pomagać? 286
Program wspomagający rozwój uczniów: „Słyszę ciszę” – uspokajanie i koncentracja 288
Program rewalidacji dla ucznia z niepełnosprawnością sprzężoną 291
Program rewalidacji dla ucznia z obustronnym niedosłuchem 295
Najważniejsze akty prawne dotyczące kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych 298
Bibliografia 300
Strona redakcyjna 303