"ABC pedagoga specjalnego Razem łatwiej"

Identyfikator Librowy: 140041

Spis treści

Strona tytułowa 2

Spis treści 3

Podziękowanie 6

Wstęp 7

Część 1: Miejsce dziecka upośledzonego umysłowo w szkole masowej 12

Charakterystyka upośledzenia umysłowego 12

Najczęściej spotykane przyczyny trudności w uczeniu się 21

Zaburzenia rozwoju ruchowego 21

Zaburzenia spostrzeżeń wzrokowych 26

Zaburzenia spostrzeżeń słuchowych 27

Zaburzenia rozwoju mowy 28

Edukacja dzieci z niepełnosprawnością w szkole masowej 30

Teoretyczne założenia i warunki dobrej integracji 34

Zasady pracy pedagogicznej z uczniem z niepełnosprawnością 44

Moje refleksje związane z pracą w klasie integracyjnej 48

Rola pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej 53

Ocenianie uczniów z niepełnosprawnością 55

Dostosowanie wymagań edukacyjnych 58

Praca w grupach 62

Korzyści dla ucznia 62

Część 2: Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współczesnej szkole 76

Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole 76

Część 3: Rewalidacja indywidualna jako forma wspierająca kształcenie dziecka z niepełnosprawnością w szkole masowej 80

Rewalidacja indywidualna – jej cele i zadania 80

Ramowy program rewalidacji indywidualnej 82

Wskazówki do pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością podczas zajęć rewalidacji indywidualnej 85

Przykładowy program terapii logopedycznej 88

Przykładowy program terapii manualnej 91

Przykładowy program fizjoterapii dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych 94

Wybrane metody najczęściej stosowane w fizjoterapii 97

Słów kilka o zajęciach socjoterapii 103

Przykładowe scenariusze gier o podłożu socjoterapeutycznym 106

Podsumowanie 111

Część 4: Przykładowe ćwiczenia wykorzystywane na zajęciach rewalidacji indywidualnej zgodnie z ramowym programem rewalidacji 112

Przykłady ćwiczeń według ramowego programu rewalidacji 113

Przykładowe konspekty zajęć rewalidacji 121

Część 5: Zakres czynności i uprawnienia pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej 128

Pedagog specjalny w klasie integracyjnej 128

Część 6: Przykładowe opracowania niezbędne w pracy pedagoga specjalnego 132

Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (wersja I) 132

Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla ucznia (wersja I) 134

Dokumentacja przebiegu nauczania ucznia niepełnosprawnego – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (wersja II) 163

Karta obserwacji ucznia 174

Bilans wiadomości i umiejętności ucznia z niepełnosprawnością 179

Standardy wymagań i treści nauczania dla ucznia klasy I 182

Przykładowy rozkład materiału dla uczniów klasy I i IV 193

Schemat tabeli – dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy dla uczniów klasy I 195

Przykładowy dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy I 197

Schemat tabeli – plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy IV 200

Tygodniowy rozkład materiału dla uczniów klasy IV z języka polskiego, matematyki i przyrody 203

Schemat konspektu 210

Przykładowe opracowanie konspektów w klasach I–III 213

Edukacja wczesnoszkolna – konspekt lekcji przeprowadzonej w klasie I integracyjnej 214

Edukacja wczesnoszkolna – konspekt lekcji przeprowadzonej w klasie II integracyjnej 218

Edukacja wczesnoszkolna – konspekt lekcji przeprowadzonej w klasie III integracyjnej 223

Przykładowe oceny opisowe 226

Część 7: Opis i analiza przypadku – uczeń z niepełnosprawnością 246

Dziecko z zespołem Aspergera w klasie integracyjnej 246

I. Identyfikacja problemu 246

II. Geneza i dynamika zjawiska 248

III. Znaczenie problemu 250

IV. Prognoza negatywna 251

V. Prognoza pozytywna 251

VI. Propozycje rozwiązania 251

VII. Wdrażanie i efekty oddziaływań 253

Start szkolny dziecka z zespołem Downa w klasie integracyjnej 254

I. Identyfikacja problemu 254

II. Geneza i dynamika zjawiska 256

III. Znaczenie problemu 258

IV. Prognoza negatywna 259

V. Prognoza pozytywna 259

VI. Propozycje rozwiązania 259

VII. Wdrażanie i rezultaty oddziaływań 261

Wpływ sytuacji rodzinnej na funkcjonowanie ucznia niedowidzącego w klasie integracyjnej i przyczyny jego trudności edukacyjnych 262

I. Identyfikacja problemu 262

II. Geneza i dynamika zjawiska 264

III. Znaczenie problemu dla rozwoju dziecka 270

IV. Prognoza pozytywna 270

V. Prognoza negatywna 270

VI. Zastosowane rozwiązania 271

Biografia szkolna uczennicy z niepełnosprawnością na poziomie szkoły podstawowej 273

Część 8: Wybrane programy wspomagające rozwój uczniów 279

Czym tak naprawdę jest nadpobudliwość? 279

O czym należy pamiętać? 281

Jak rozmawiać z nadpobudliwym dzieckiem? 282

Jak wspierać dziecko w kłopotach? 282

Dlaczego wychowanie dziecka z ADHD jest takie trudne? 284

Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym? 284

Kiedy i jak pomagać? 286

Program wspomagający rozwój uczniów: „Słyszę ciszę” – uspokajanie i koncentracja 288

Program rewalidacji dla ucznia z niepełnosprawnością sprzężoną 291

Program rewalidacji dla ucznia z obustronnym niedosłuchem 295

Najważniejsze akty prawne dotyczące kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych 298

Bibliografia 300

Strona redakcyjna 303