"Oblicza trudnego dzieciństwa"

Identyfikator Librowy: 145062

Spis treści

Wstęp (Małgorzata Cywińska) 8

RODZINNE UWARUNKOWANIA SYTUACJI TRUDNYCH W ŻYCIU DZIECKA 12

Ivana Gejgušová, Problemy dzieciństwa we współczesnej czeskiej literaturze dla dzieci 14

Katarzyna Segiet, Dzieciństwo na miarę oczekiwań rodziców – problemy i wyzwania 24

Małgorzata Cywińska, Przemoc wobec dziecka we współczesnej postmodernistycznej rodzinie 40

Anna Gulczyńska, Aleksandra Siatka, Opinie nauczycieli o krzywdzeniu emocjonalnym dzieci w rodzinach 52

Małgorzata Bednarska, Trudne dobrego(?) początki – rozważania o przemocy pre-, perii postnatalnej 70

Aneta Mac, Marta Majorczyk, Chowanie pod kloszem – rzecz o rodzicielskiej nadopiekuńczości 90

Ewelina Piecuch, “Pushy parents” dzieci w wieku przedszkolnym w kontekście reformy obniżającej wiek szkolny 102

Maciej Bernasiewicz, Konflikt na pograniczu życia rodzinnego i zawodowego (work-life conflict). Dzieci jako „balast” w trajektorii rozwoju zawodowego 114

Anna Bautsz-Sontag, Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk, Zmiana obrazu psychologicznego funkcjonowania dziecka pod wpływem działań o charakterze ekspresyjnym i biblioterapeutycznym w sytuacjach trudnych generujących poczucie osamotnienia 124

Izabela Kiełtyk-Zaborowska, Rodzina wobec potrzeb dziecka – ojciec (nie)obecny 152

Andreea Mihaela Mihalca, Agnieszka Fusińska-Korpik, Socio-emotional Adjustment of Adolescents Living in Disrupted Families: The Effect of Parental Divorce, Death and Labour Migration 164

Astrid Tokaj, O potrzebie obecności osób starszych w życiu rodzinnym dziecka (wybrane kwestie) 178

Aneta Bołdyrew, Dzieciństwo w rodzinie patologicznej. Obszary i kierunki dyskusji publicystycznej w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX w. 194

EDUKACYJNE PRZESŁANKI SYTUACJI TRUDNYCH W ŻYCIU DZIECKA 210

Marzenna Magda-Adamowicz, Sytuacje twórcze jako trudne sytuacje szkolne 212

Waldemar Segiet, Problemy z realizacją idei równości w edukacji. Perspektywa oglądu skupiona na rodzicach 230

Renata Michalak, Przekraczanie progu edukacji przedmiotowej jako sytuacja trudna w życiu dziecka. Perspektywa badawcza 252

Kinga Kuszak, Rodzinne i szkolne inhibitory kompetencji komunikacyjnych najmłodszych uczniów 268

Wiga Bednarkowa, Granice mojego świata są granicami mojego języka – walory kognitywnej edukacji polonistycznej 284

Danuta Borecka-Biernat, Strategie radzenia sobie gimnazjalistów w sytuacji konfliktu społecznego w zakresie osobowościowych determinant 296

Klaudia Schultheis, Präventive Förderung emotionaler und sozialer Kompetenzen in der Schule als Beitrag zur Inklusion 326

Radmila Burgovičová, Dziecko romskie w wieku przedszkolnym w kontekście edukacji w Republice Czeskiej 344

Dominika Przybyszewska, Diagnoza w edukacji przedszkolnej 358

Aleksandra Kruszewska, Sfera społeczno-emocjonalna dziecka kończącego roczne przygotowanie przedszkolne. Doniesienie z badań 372

Ewelina Kawiak, Funkcjonowanie uczniów II etapu edukacyjnego podczas zajęć matematycznych 394

Izabella Kaiser, Edukacja matematyczna jako trudna sytuacja edukacyjna ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną 408

Noty o Autorach 422