"Oblicza trudnego dzieciństwa"
Identyfikator Librowy: 145062
Spis treści
Wstęp (Małgorzata Cywińska) 8
RODZINNE UWARUNKOWANIA SYTUACJI TRUDNYCH W ŻYCIU DZIECKA 12
Ivana Gejgušová, Problemy dzieciństwa we współczesnej czeskiej literaturze dla dzieci 14
Katarzyna Segiet, Dzieciństwo na miarę oczekiwań rodziców – problemy i wyzwania 24
Małgorzata Cywińska, Przemoc wobec dziecka we współczesnej postmodernistycznej rodzinie 40
Anna Gulczyńska, Aleksandra Siatka, Opinie nauczycieli o krzywdzeniu emocjonalnym dzieci w rodzinach 52
Małgorzata Bednarska, Trudne dobrego(?) początki – rozważania o przemocy pre-, perii postnatalnej 70
Aneta Mac, Marta Majorczyk, Chowanie pod kloszem – rzecz o rodzicielskiej nadopiekuńczości 90
Ewelina Piecuch, “Pushy parents” dzieci w wieku przedszkolnym w kontekście reformy obniżającej wiek szkolny 102
Maciej Bernasiewicz, Konflikt na pograniczu życia rodzinnego i zawodowego (work-life conflict). Dzieci jako „balast” w trajektorii rozwoju zawodowego 114
Anna Bautsz-Sontag, Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk, Zmiana obrazu psychologicznego funkcjonowania dziecka pod wpływem działań o charakterze ekspresyjnym i biblioterapeutycznym w sytuacjach trudnych generujących poczucie osamotnienia 124
Izabela Kiełtyk-Zaborowska, Rodzina wobec potrzeb dziecka – ojciec (nie)obecny 152
Andreea Mihaela Mihalca, Agnieszka Fusińska-Korpik, Socio-emotional Adjustment of Adolescents Living in Disrupted Families: The Effect of Parental Divorce, Death and Labour Migration 164
Astrid Tokaj, O potrzebie obecności osób starszych w życiu rodzinnym dziecka (wybrane kwestie) 178
Aneta Bołdyrew, Dzieciństwo w rodzinie patologicznej. Obszary i kierunki dyskusji publicystycznej w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX w. 194
EDUKACYJNE PRZESŁANKI SYTUACJI TRUDNYCH W ŻYCIU DZIECKA 210
Marzenna Magda-Adamowicz, Sytuacje twórcze jako trudne sytuacje szkolne 212
Waldemar Segiet, Problemy z realizacją idei równości w edukacji. Perspektywa oglądu skupiona na rodzicach 230
Renata Michalak, Przekraczanie progu edukacji przedmiotowej jako sytuacja trudna w życiu dziecka. Perspektywa badawcza 252
Kinga Kuszak, Rodzinne i szkolne inhibitory kompetencji komunikacyjnych najmłodszych uczniów 268
Wiga Bednarkowa, Granice mojego świata są granicami mojego języka – walory kognitywnej edukacji polonistycznej 284
Danuta Borecka-Biernat, Strategie radzenia sobie gimnazjalistów w sytuacji konfliktu społecznego w zakresie osobowościowych determinant 296
Klaudia Schultheis, Präventive Förderung emotionaler und sozialer Kompetenzen in der Schule als Beitrag zur Inklusion 326
Radmila Burgovičová, Dziecko romskie w wieku przedszkolnym w kontekście edukacji w Republice Czeskiej 344
Dominika Przybyszewska, Diagnoza w edukacji przedszkolnej 358
Aleksandra Kruszewska, Sfera społeczno-emocjonalna dziecka kończącego roczne przygotowanie przedszkolne. Doniesienie z badań 372
Ewelina Kawiak, Funkcjonowanie uczniów II etapu edukacyjnego podczas zajęć matematycznych 394
Izabella Kaiser, Edukacja matematyczna jako trudna sytuacja edukacyjna ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną 408
Noty o Autorach 422