"Kultura szkoły"

Identyfikator Librowy: 1466

Spis treści

Wstęp 4

CZĘŚĆ PIERWSZA 6

Rozdział I: Kultura szkoły - szkicowanie tła 6

1. Kultura szkoły jako rezultat wewnętrznych procesów regulacyjnych 6

2. Kultura szkoły jako rezultat oddziaływania czynników zewnętrznych 18

3. Kultura jako manifestacja świadomości podmiotów życia szkolnego 20

4. Funkcje kultury szkoły 23

5. Kultura i natura szkoły - o nieistniejącej antynomii 28

Rozdział II: Normy i wzory zachowań jako elementy kultury szkoły 32

1. Wartości jako podstawa norm i wzorów 32

2. Normy szkolne 42

3. Wzory zachowań szkolnych 51

4. Ocenianie zachowań uczniowskich 54

Rozdział III: Uczniowie i nauczyciele w przestrzeni szkolnej 58

1. Przestrzeń 58

2. Miejsce w przestrzeni szkolnej 62

3. Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni szkolnej 71

Rozdział IV: Symbolizacja i rytualizacja życia szkolnego 76

1. Rodzaje symboli 78

2. Szkolne symbole rytualne 84

3. Źródła rytuałów szkolnych 86

4. Struktura rytuału szkolnego 89

CZĘŚĆ DRUGA 93

Rozdział V: Podstawy metodologiczne badań 93

1. Inspiracje 93

2. Problematyka badawcza 96

3. Metody badawcze 97

CZĘŚĆ TRZECIA 102

Rozdział VI: Świat szkolnych norm i wzorców zachowań 102

1. Ocenianie zachowań uczniowskich 110

2. Stosunek uczniów do oceniania zachowań 119

Rozdział VII: Sposoby zagospodarowywania szkolnej przestrzeni 126

1. Hierarchia miejsc w przestrzeni szkolnej 130

2. Zagospodarowywanie przestrzeni szkolnej przez uczniów i nauczycieli 135

3. Poziom poczucia bezpieczeństwa w szkole 140

Rozdział VIII: Rytuały w szkolnym życiu 148

1. Podwójne oblicze rytuałów 148

2. Rodzaje rytuałów szkolnych 151

Rozdział IX: Język uczniowski jako narzędzie kodowania kultury szkoły 161

1. Specyfika języka uczniowskiego 161

2. Język uczniowski jako odmiana socjolektu 168

3. Wartościowanie w języku uczniowskim 171

Zakończenie 175

Bibliografia 177

Aneks 184