"Kultura szkoły"
Identyfikator Librowy: 1466
Spis treści
Wstęp 4
CZĘŚĆ PIERWSZA 6
Rozdział I: Kultura szkoły - szkicowanie tła 6
1. Kultura szkoły jako rezultat wewnętrznych procesów regulacyjnych 6
2. Kultura szkoły jako rezultat oddziaływania czynników zewnętrznych 18
3. Kultura jako manifestacja świadomości podmiotów życia szkolnego 20
4. Funkcje kultury szkoły 23
5. Kultura i natura szkoły - o nieistniejącej antynomii 28
Rozdział II: Normy i wzory zachowań jako elementy kultury szkoły 32
1. Wartości jako podstawa norm i wzorów 32
2. Normy szkolne 42
3. Wzory zachowań szkolnych 51
4. Ocenianie zachowań uczniowskich 54
Rozdział III: Uczniowie i nauczyciele w przestrzeni szkolnej 58
1. Przestrzeń 58
2. Miejsce w przestrzeni szkolnej 62
3. Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni szkolnej 71
Rozdział IV: Symbolizacja i rytualizacja życia szkolnego 76
1. Rodzaje symboli 78
2. Szkolne symbole rytualne 84
3. Źródła rytuałów szkolnych 86
4. Struktura rytuału szkolnego 89
CZĘŚĆ DRUGA 93
Rozdział V: Podstawy metodologiczne badań 93
1. Inspiracje 93
2. Problematyka badawcza 96
3. Metody badawcze 97
CZĘŚĆ TRZECIA 102
Rozdział VI: Świat szkolnych norm i wzorców zachowań 102
1. Ocenianie zachowań uczniowskich 110
2. Stosunek uczniów do oceniania zachowań 119
Rozdział VII: Sposoby zagospodarowywania szkolnej przestrzeni 126
1. Hierarchia miejsc w przestrzeni szkolnej 130
2. Zagospodarowywanie przestrzeni szkolnej przez uczniów i nauczycieli 135
3. Poziom poczucia bezpieczeństwa w szkole 140
Rozdział VIII: Rytuały w szkolnym życiu 148
1. Podwójne oblicze rytuałów 148
2. Rodzaje rytuałów szkolnych 151
Rozdział IX: Język uczniowski jako narzędzie kodowania kultury szkoły 161
1. Specyfika języka uczniowskiego 161
2. Język uczniowski jako odmiana socjolektu 168
3. Wartościowanie w języku uczniowskim 171
Zakończenie 175
Bibliografia 177
Aneks 184