"Edukacja geometryczna dzieci"
Identyfikator Librowy: 147485
Spis treści
Wstęp 5
1. Geometria jako nauka 9
1.1. Geometria – wprowadzenie 9
1.2. Rozwój geometrii 13
1.3. Cele kształcenia geometrycznego 17
2. Treści geometryczne w edukacji dziecka na przełomie wieków 21
2.1. Geometria w poglądach pedagogicznych od starożytności do XVIII wieku 21
2.2. Miejsce geometrii w koncepcjach pedagogicznych w XIX i pierwszej połowie XX wieku 25
2.2.1. Koncepcja edukacji sferycznej Friedricha Frobla 27
2.2.2. Materiał dydaktyczny Marii Montessori 34
2.3. Geometria w edukacji XX wieku 48
2.3.1. Treści geometryczne w programach wychowania przedszkolnego 49
2.3.2. Geometria w nauczaniu początkowym w XX wieku 57
2.4. Zagadnienia geometryczne w podstawie programowej i programach edukacji dziecka XXI wieku 63
2.4.1. Treści geometryczne w podstawie programowej 64
2.4.2. Planimetria, stereometria i symetria w wybranych programach XXI wieku 67
2.4.2.1. Programy wychowania przedszkolnego 68
2.4.2.2. Programy edukacji wczesnoszkolnej 85
3. Psychopedagogiczne podstawy kształtowania się intuicji i pojęć geometrycznych w okresie dzieciństwa 97
3.1. Istota pojęć matematycznych 98
3.2. Teorie konstruktywistyczne w edukacji matematycznej 103
3.2.1. Teoria rozwoju według J. Piageta 104
3.2.2. Koncepcja L. S. Wygotskiego 108
3.2.3. Podstawy nauczania–uczenia się geometrii w świetle teorii J. S. Brunera 112
3.2.4. Budowanie wiedzy geometrycznej w ujęciu P. Vopĕnki, M. Hejny’ego i P. van Hielego 117
3.2.5. Znaczenie myślenia intuicyjnego i rozumowania formalnego w procesie budowania wiedzy geometrycznej 122
3.3. Aktywność matematyczna i matematyzowanie 128
3.4. Aktywność geometryczna i potrzeba aktywizowania 136
4. Indywidualne oblicza dyspozycji i osiągnięć rozwojowych dzieci w zakresie geometrii 145
4.1. Dojrzałość do uczenia się matematyki 145
4.2. Myślenie i bezmyślność matematyczna 147
4.3. Uzdolnienia matematyczne 152
4.4. Trudności w uczeniu się matematyki i geometrii 159
5. Drogi i warunki poznania geometrycznego 165
5.1. Zasady budowania wiedzy geometrycznej 165
5.2. Konteksty aktywności geometrycznej 170
6. Propozycje zadań o charakterze geometrycznym 179
6.1. Wstępny komentarz metodyczny 180
6.2. Pojęcia geometryczne opracowywane na pierwszym etapie edukacyjnym 187
6.3. Pozaprogramowe zagadnienia geometryczne 219
Zakończenie 249
Bibliografia 251