"Neuroedukacja"
Identyfikator Librowy: 149024
Spis treści
Strona tytułowa 2
Wprowadzenie 6
1. Rzeźbienie mózgu 11
1.1. Prenatalny okres życia 11
1.2. Geny a środowisko 14
1.3. Okres postnatalny 15
1.4. Uczenie uwzględniające potrzeby i możliwości mózgu 16
Bibliografia 19
2. Neurony lustrzane w ławce szkolnej 20
2.1. Czym są neurony lustrzane i za co odpowiadają 20
2.2. Relacje międzyludzkie a nauczanie 21
2.3. Zabawa a uaktywnianie neuronów lustrzanych 22
2.4 Drama – aktywność przyjazna neuronom lustrzanym 24
2.5. Drama a neurony lustrzane 27
2.6. Podstawy stosowania dramy 28
Bibliografia 32
3. Edukacja polisensoryczna 33
3.1. Neurodydaktyka i neuropedagogika – uregulowania definicyjne 33
3.2. Rola doznań zmysłowych w percepcji otaczającej rzeczywistości 35
3.3. Kształcenie wielozmysłowe 36
3.4. Metody identyfikacji modalności sensorycznej 37
3.5. Edukacja wobec zmysłowej natury człowieka 39
Bibliografia 45
Netografia 45
4. Rozwijanie inteligencji wielorakich 46
4.1. Teorie inteligencji 46
4.2. Charakterystyka poszczególnych typów inteligencji według H. Gardnera 47
4.3. Przykładowy scenariusz zajęć dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, mający na celu rozwijanie inteligencji wielorakich 53
Bibliografia 55
Netografia 55
5. Rozwijanie umysłu dyscyplinarnego 56
5.1. Umysł dyscyplinarny drogą do sukcesu w nauczaniu 56
5.2. Praktyczne zastosowanie teorii pięciu umysłów przyszłości H. Gardnera w autorskim bloku tematycznym pt. Z polską przyrodą na ty 58
Bibliografia 67
Netografia 67
6. Kinezjologia edukacyjna – ruch rozwijający 68
6.1. Istota kinezjologii edukacyjnej 68
6.2. Ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej 71
6.3. Przykładowe scenariusze zajęć dydaktycznych opartych na kinezjologii edukacyjnej 75
Bibliografia 79
7. Edukacja programowana neurolingwistycznie 80
7.1. Cele i założenia teoretyczne NLP 81
7.2. Specjalne kategorie 84
7.3. Nauczanie polisensoryczne 86
7.4. Strategia poprawnego pisania 88
Bibliografia 91
8. Metoda Montessori – oddziaływania,które lubi mózg 93
8.1. Przeobrażenia w oświacie w kontekście historycznym 93
8.2. Geneza metody zindywidualizowanego kształcenia 95
8.3. Założenia i główne myśli pedagogiki Marii Montessori 97
8.4. Zasady i metody pracy z dzieckiem metodą Montessori 100
Bibliografia 106
9. Nauka przez zabawę 108
9.1. Jak uczy się mózg 108
9.2. Odpoczynek w procesie uczenia się 113
9.3. Rodzaje stresu i ich oddziaływanie na naukę 116
9.4. Mnemotechnika „haki” 119
Bibliografia 142
Netografia 142
10. Multimedia w edukacji 143
10.1. Multimedialne wspomaganie procesu kształcenia 144
10.2. Nowe media w procesie kształcenia 148
Bibliografia 156
11. Zachowania nauczycielaprzyjazne neuronomuczniów 158
11.1. Neurony w klasie szkolnej 158
11.2. Autentyczność nauczyciela 161
11.3. Bezwarunkowa akceptacja uczniów 163
11.4. Empatyczne zrozumienie 164
Bibliografia 171
Aneks 173
Załącznik nr 1 do rozdziału czwartego 173
Załącznik nr 2 do rozdziału ósmego 176
Noty o autorach 178
Przypisy 185
Strona redakcyjna 190