"Neuroedukacja"

Identyfikator Librowy: 149024

Spis treści

Strona tytułowa 2

Wprowadzenie 6

1. Rzeźbienie mózgu 11

1.1. Prenatalny okres życia 11

1.2. Geny a środowisko 14

1.3. Okres postnatalny 15

1.4. Uczenie uwzględniające potrzeby i możliwości mózgu 16

Bibliografia 19

2. Neurony lustrzane w ławce szkolnej 20

2.1. Czym są neurony lustrzane i za co odpowiadają 20

2.2. Relacje międzyludzkie a nauczanie 21

2.3. Zabawa a uaktywnianie neuronów lustrzanych 22

2.4 Drama – aktywność przyjazna neuronom lustrzanym 24

2.5. Drama a neurony lustrzane 27

2.6. Podstawy stosowania dramy 28

Bibliografia 32

3. Edukacja polisensoryczna 33

3.1. Neurodydaktyka i neuropedagogika – uregulowania definicyjne 33

3.2. Rola doznań zmysłowych w percepcji otaczającej rzeczywistości 35

3.3. Kształcenie wielozmysłowe 36

3.4. Metody identyfikacji modalności sensorycznej 37

3.5. Edukacja wobec zmysłowej natury człowieka 39

Bibliografia 45

Netografia 45

4. Rozwijanie inteligencji wielorakich 46

4.1. Teorie inteligencji 46

4.2. Charakterystyka poszczególnych typów inteligencji według H. Gardnera 47

4.3. Przykładowy scenariusz zajęć dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, mający na celu rozwijanie inteligencji wielorakich 53

Bibliografia 55

Netografia 55

5. Rozwijanie umysłu dyscyplinarnego 56

5.1. Umysł dyscyplinarny drogą do sukcesu w nauczaniu 56

5.2. Praktyczne zastosowanie teorii pięciu umysłów przyszłości H. Gardnera w autorskim bloku tematycznym pt. Z polską przyrodą na ty 58

Bibliografia 67

Netografia 67

6. Kinezjologia edukacyjna – ruch rozwijający 68

6.1. Istota kinezjologii edukacyjnej 68

6.2. Ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej 71

6.3. Przykładowe scenariusze zajęć dydaktycznych opartych na kinezjologii edukacyjnej 75

Bibliografia 79

7. Edukacja programowana neurolingwistycznie 80

7.1. Cele i założenia teoretyczne NLP 81

7.2. Specjalne kategorie 84

7.3. Nauczanie polisensoryczne 86

7.4. Strategia poprawnego pisania 88

Bibliografia 91

8. Metoda Montessori – oddziaływania,które lubi mózg 93

8.1. Przeobrażenia w oświacie w kontekście historycznym 93

8.2. Geneza metody zindywidualizowanego kształcenia 95

8.3. Założenia i główne myśli pedagogiki Marii Montessori 97

8.4. Zasady i metody pracy z dzieckiem metodą Montessori 100

Bibliografia 106

9. Nauka przez zabawę 108

9.1. Jak uczy się mózg 108

9.2. Odpoczynek w procesie uczenia się 113

9.3. Rodzaje stresu i ich oddziaływanie na naukę 116

9.4. Mnemotechnika „haki” 119

Bibliografia 142

Netografia 142

10. Multimedia w edukacji 143

10.1. Multimedialne wspomaganie procesu kształcenia 144

10.2. Nowe media w procesie kształcenia 148

Bibliografia 156

11. Zachowania nauczycielaprzyjazne neuronomuczniów 158

11.1. Neurony w klasie szkolnej 158

11.2. Autentyczność nauczyciela 161

11.3. Bezwarunkowa akceptacja uczniów 163

11.4. Empatyczne zrozumienie 164

Bibliografia 171

Aneks 173

Załącznik nr 1 do rozdziału czwartego 173

Załącznik nr 2 do rozdziału ósmego 176

Noty o autorach 178

Przypisy 185

Strona redakcyjna 190