"Pochylmy się nad dzieckiem, Idea i dzieło Janusza Korczaka"
Identyfikator Librowy: 151834
Spis treści
Od redakcji 4
Część I. Dziecko królem 10
Mirosław S. Szymański 12
W królestwie Króla Maciusia Pierwszego, czyli w kręgu pedagogiki Janusza Korczaka 12
Katarzyna Dąbrowska 22
Król Maciuś Pierwszy jako odbicie postulatów pedagogicznych Janusza Korczaka 22
Część II. Ponadczasowy charakter pedagogii Janusza Korczaka 30
Bożenna Wierzchowska-Konera 32
Pedologiczne podstawy pedagogii Janusza Korczaka 32
Barbara Kalinowska-Witek 54
Janusz Korczak wczoraj, dziś i jutro – ponadczasowy charakter koncepcji 54
Maria Chodkowska, Renata Bednarz-Grzybek 72
Dziecko z kagańcem na duszy w realiach współczesnego świata 72
Marzena Okrasa 94
Rozważania wokół Pedagogiki żartobliwej Janusza Korczaka 94
Część III. W trosce o poszanowanie praw dziecka 108
Danuta Opozda 110
Emancypacyjna funkcja wychowania we współczesnej rodzinie w świetle Korczakowskiej pedagogii – zarys refleksji 110
Dorota Bugaj 122
Janusz Korczak jako prekursor walki o prawa dziecka 122
Wiesława Walc 136
Korczakowskie prawa dziecka współcześnie 136
Ines Kierzkowska-Żuk 150
Prawa dziecka – wypaczenie idei korczakowskiej we współczesnej rodzinie polskiej 150
Ewa Sosnowska-Bielicz 160
Prawa dziecka według dorosłych – doniesienia z badań 160
Emilia Pogoda 172
Prawo do szacunku uczniów z dysleksją 172
Część IV. Korczakowskie metody pracy z dzieckiem 184
Mirosława Brasławska-Haque 186
„By dziecko było tym, czym jest” – realizacja postulatu Janusza Korczaka w ujęciu współczesnej indywidualizacji procesu nauczania i wychowania 186
Jacek Szmalec 204
Terapia w pedagogice Janusza Korczaka 204
Lilianna Klimek, Dorota Sikora 214
Diagnoza pedagogiczna w ujęciu Janusza Korczaka 214
Elżbieta M. Minczakiewicz 228
Dialog z dziećmi i jego miejsce w systemie wychowawczym Janusza Korczaka budowanym na fundamencie personalizmu i etyki 228
Małgorzata Samujło, Agnieszka Buczak 242
Plebiscyt życzliwości i niechęci we współczesnej szkole w opiniach studentów kierunków nauczycielskich 242
Izabella Maria Łukasik, Anna Witek 252
Samorządność – idea myśli Korczakowskiej czy realna potrzeba wychowania młodego pokolenia globalnych tubylców 252
Magdalena Barabas, Joanna Wrótniak 268
Opiekun-wychowawca w poglądach pedagogicznych Janusza Korczaka 268
Część V. Korczakowskie wartości źródłem inspiracji pedagogicznych 278
Dagmara Ratajczak-Parzyńska 280
Korczakowskie wartości źródłem inspiracji i refleksji pedagogicznych 280
Teresa Lewandowska-Kidoń 292
Janusz Korczak wobec nietolerancji 292
Anna Marzec-Tarasińska 304
Dzieci ulicy dawniej i dziś 304