"Diagnoza pozytywna w resocjalizacji"
Identyfikator Librowy: 153544
Spis treści
Wstęp / 9
ROZDZIAŁ 1.Diagnoza pozytywna i negatywna w resocjalizacji — ogólne założenia teoretyczne / 13
Wprowadzenie / 15
1.1. Dominujące podejścia w diagnozie resocjalizacyjnej — patogeneza czy salutogeneza / 19
1.1.1. Patogeneza jako dominujący sposób wyjaśniania zaburzeń przystosowawczych / 19
1.1.2. Salutogeneza jako dominujący sposób wyjaśniania zaburzeń przystosowawczych / 23
1.2. Główne wyznaczniki i problemy procesu diagnozy w resocjalizacji / 27
1.3. Psychologia pozytywna a resocjalizacja (aspekty diagnozy zaburzeń) / 31
1.4. Modele resocjalizacji w kontekście diagnozy źródeł i pokonywania „ludzkiego zła” / 38
1.4.1. Koncepcja resilience i koncepcja salutogenezy jako podstawa teoretyczna diagnozy pozytywnej w resocjalizacji / 42
1.4.2. Model ryzyka i model dobrego życia — źródła, charakterystyka i ich zastosowanie w diagnozie resocjalizacyjnej / 46
1.4.2.1. Model ryzyka oraz jego zastosowanie w diagnozie i metodyce pracy resocjalizacyjnej oraz egzemplifikacja podejścia „negatywnego” / 47
1.4.2.2. Model dobrego życia oraz jego zastosowanie w diagnozie i metodyce pracy resocjalizacyjnej oraz egzemplifikacja podejścia „pozytywnego” / 53
1.4.3. Modele wsparcia (pomocy) w rozwoju a modele ryzyka i dobrego życia oraz ich zastosowanie w pozytywnej diagnozie resocjalizacyjnej / 59
1.4.4. Model komplementarny pomocy w rozwoju jako egzemplifikacja pozytywnej diagnozy resocjalizacyjnej i pozytywnej resocjalizacji — uzasadnienie modelu / 66
ROZDZIAŁ 2.Diagnoza pozytywna i negatywna w resocjalizacji — konkretyzacja założeń teoretycznych i metodologicznych / 75
Wprowadzenie / 77
2.1. Zrozumieć niedostosowanie społeczne — model teoretyczny, czyli ogólnie o obszarach diagnozy pozytywnej i negatywnej / 79
2.1.1. Charakterystyka i wyznaczniki procesu rozwoju / 79
2.1.1.1. Podstawowe wymiary ludzkiego rozwoju i zaburzeń rozwojowych / 81
2.1.1.2. Mechanizmy i procesy determinujące rozwój człowieka / 92
2.1.1.3. Poznawcze mechanizmy rozwoju i psychopatologii zaburzeń rozwojowych / 107
2.1.1.4. Zniekształcenia poznawcze jako wyznaczniki jakości rozwoju / 116
2.1.1.5. Środowiskowy i społeczno-kulturowy kontekst rozwoju — model czynników ryzyka i czynników chroniących / 125
2.1.2. Diagnoza w resocjalizacji — model komplementarny / 141
2.2. Poznać świat życia jednostki niedostosowanej społecznie, czyli ogólnie o podstawach metodologicznych diagnozy / 152
2.3. Propozycje podejść teoretyczno-metodologicznych do obszarów diagnozy w resocjalizacji / 160
2.4. Etyka postępowania pedagoga resocjalizacyjnego — wyznaczniki i specyfika / 164
Refleksja na zakończenie / 179
Bibliografia / 183
Wykaz schemat�w i tabel / 205
Indeks nazwisk / 207
Indeks rzeczowy / 213
Summary / 221
R�sum� / 223
Zusammenfassung / 227