"Diagnoza pozytywna w resocjalizacji"

Identyfikator Librowy: 153544

Spis treści

Wstęp / 9

ROZDZIAŁ 1.Diagnoza pozytywna i negatywna w resocjalizacji — ogólne założenia teoretyczne / 13

Wprowadzenie / 15

1.1. Dominujące podejścia w diagnozie resocjalizacyjnej — patogeneza czy salutogeneza / 19

1.1.1. Patogeneza jako dominujący sposób wyjaśniania zaburzeń przystosowawczych / 19

1.1.2. Salutogeneza jako dominujący sposób wyjaśniania zaburzeń przystosowawczych / 23

1.2. Główne wyznaczniki i problemy procesu diagnozy w resocjalizacji / 27

1.3. Psychologia pozytywna a resocjalizacja (aspekty diagnozy zaburzeń) / 31

1.4. Modele resocjalizacji w kontekście diagnozy źródeł i pokonywania „ludzkiego zła” / 38

1.4.1. Koncepcja resilience i koncepcja salutogenezy jako podstawa teoretyczna diagnozy pozytywnej w resocjalizacji / 42

1.4.2. Model ryzyka i model dobrego życia — źródła, charakterystyka i ich zastosowanie w diagnozie resocjalizacyjnej / 46

1.4.2.1. Model ryzyka oraz jego zastosowanie w diagnozie i metodyce pracy resocjalizacyjnej oraz egzemplifikacja podejścia „negatywnego” / 47

1.4.2.2. Model dobrego życia oraz jego zastosowanie w diagnozie i metodyce pracy resocjalizacyjnej oraz egzemplifikacja podejścia „pozytywnego” / 53

1.4.3. Modele wsparcia (pomocy) w rozwoju a modele ryzyka i dobrego życia oraz ich zastosowanie w pozytywnej diagnozie resocjalizacyjnej / 59

1.4.4. Model komplementarny pomocy w rozwoju jako egzemplifikacja pozytywnej diagnozy resocjalizacyjnej i pozytywnej resocjalizacji — uzasadnienie modelu / 66

ROZDZIAŁ 2.Diagnoza pozytywna i negatywna w resocjalizacji — konkretyzacja założeń teoretycznych i metodologicznych / 75

Wprowadzenie / 77

2.1. Zrozumieć niedostosowanie społeczne — model teoretyczny, czyli ogólnie o obszarach diagnozy pozytywnej i negatywnej / 79

2.1.1. Charakterystyka i wyznaczniki procesu rozwoju / 79

2.1.1.1. Podstawowe wymiary ludzkiego rozwoju i zaburzeń rozwojowych / 81

2.1.1.2. Mechanizmy i procesy determinujące rozwój człowieka / 92

2.1.1.3. Poznawcze mechanizmy rozwoju i psychopatologii zaburzeń rozwojowych / 107

2.1.1.4. Zniekształcenia poznawcze jako wyznaczniki jakości rozwoju / 116

2.1.1.5. Środowiskowy i społeczno-kulturowy kontekst rozwoju — model czynników ryzyka i czynników chroniących / 125

2.1.2. Diagnoza w resocjalizacji — model komplementarny / 141

2.2. Poznać świat życia jednostki niedostosowanej społecznie, czyli ogólnie o podstawach metodologicznych diagnozy / 152

2.3. Propozycje podejść teoretyczno-metodologicznych do obszarów diagnozy w resocjalizacji / 160

2.4. Etyka postępowania pedagoga resocjalizacyjnego — wyznaczniki i specyfika / 164

Refleksja na zakończenie / 179

Bibliografia / 183

Wykaz schemat�w i tabel / 205

Indeks nazwisk / 207

Indeks rzeczowy / 213

Summary / 221

R�sum� / 223

Zusammenfassung / 227